Gå til innhold

BSD/UnixPar spørsmål om BSD

Anbefalte innlegg

Hei.

Har vært inne på tanken i litt over et år, og instalere multiboot med en linux distro og windows, men har aldri kommet så langt.

Nå har jeg kommet inn på tanken med BSD, og ser litt på hvilke BSD versjon jeg skal bruke..

De jeg har stoppet på nå, er FreeBSD og OpenBSD..

Jeg skal ha wlan (har et D-link dwl-g520 pci kort) og det bør ikke være noe problem.

Jeg har også et ATI skjermkort, om det har noe å si,...

Har dere noen anbefalinger?

Maskinen skal hovedsakelig brukes til å surfe på nettet, skrive på (lekser) og de tingene.

Noen tips om hvilke versjon av BSD (kansje andre linux distroer) jeg bør bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For best maskinvarestøtte vil jeg helt klart anbefale FreeBSD. Dette er den mest utbredte BSD-varianten og har best maskinvarestøtte av BSD-utgavene. Når det kommer til ATI-kortet ditt, vil du kunne bruke de frie DRI-driverne, men noen god 3D-støtte for ATI-kort kan du bare se langt etter. ATI gir ikke ut FreeBSD-drivere som tillater 3D-aksellerasjon. Det gjør derimot nVIDIA. Snart kommer nVIDIA med FreeBSD-drivere som vil støtte de nyeste GF7900, GF7600 og GF7300-kortene.

Lenke til kommentar
For best maskinvarestøtte vil jeg helt klart anbefale FreeBSD. Dette er den mest utbredte BSD-varianten og har best maskinvarestøtte av BSD-utgavene. Når det kommer til ATI-kortet ditt, vil du kunne bruke de frie DRI-driverne, men noen god 3D-støtte for ATI-kort kan du bare se langt etter. ATI gir ikke ut FreeBSD-drivere som tillater 3D-aksellerasjon. Det gjør derimot nVIDIA. Snart kommer nVIDIA med FreeBSD-drivere som vil støtte de nyeste GF7900, GF7600 og GF7300-kortene.

5948633[/snapback]

Så du anbefaler FreeBSD?

(kan du bare gi en link til iso? klarer ikke å finne :blush: )

Og.. hvordan er det med mounting av ntfs?

Lenke til kommentar
ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/ISO-IMAGES-i386/

isoer skal være tilgjengelig der.

FreeBSD kan mounte NTFS, skrive til er vel like tvilsomt som GNU/Linux.

5949193[/snapback]

Hehe.. Jeg vet at det ikke går å skrive til..

Men jeg har en del MP3 i ntfs, så jeg må jo få tilgang til det.. :p

Får vel nesten høre hvordan det er med kompitablitet mot min maskinvare, bare for å være sikker da :p

Maskinvare:

Hovedkort: Asus A8N Sli-deluxe (bruker intigrert lydkort)

Skjermkort: ATI x800gto

Lenke til kommentar

Å mounte opp en NTFS-partisjon i FreeBSD fungerer helt strålende, like lett som i GNU/Linux. Hvis du vil ha full utnyttelse av skjermkortet i FreeBSD, ville jeg byttet ut ATI-kortet med et skjermkort fra nVIDIA, for ATI og FreeBSD passer ikke så godt sammen.

Lenke til kommentar
Nå finnes de frie DRI-driverne også i FreeBSD, så skjermbilde skal du nok få. Men hvis det er 3D-aksellerasjon du er på jakt etter i FreeBSD, må du nok gå til anskaffelse av et GeForce-kort, for de er fullt ut støttet.

5951694[/snapback]

Full 3D-støtte er ikke så farlig..

Men da regner jeg med at det blir en formatering/repartisjonering i løpet av de nermeste ukene..

Lenke til kommentar

Pass på at du da bruker radeon-driverne når du setter opp X. Det er nemlig DRI-driverne.

Edit: pass også på at du aktiverer DRI i /etc/xorg.conf ved å fjerne # foran linjen med DRI.

Edit edit: hvis du skulle trenge TV-ut, så ville jeg i alle fall byttet ut ATI-kortet med et kort fra nVIDIA, fordi nVIDIA-driverne støtter TV-ut fullt ut. Det vet jeg fordi at en kamerat av meg bruker FreeBSD til desktop-maskinen sin, og han har skjermkort fra nVIDIA, og bruker aktivt TV-ut på sin maskin. Det fungerer strålende hos ham. Er ikke like sikker på at DRI-driverne for ATI-kortene gjør det, men her er det sikkert andre som vet det bedre enn jeg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
ATI-kort krever drivere fra ATI for å få TV-ut.

5954013[/snapback]

Ok. Da blir oppsummeringen slik: Hvis man kun trenger skjermbilde med en grei oppløsning, vil et ATI-kort fungere greit i FreeBSD. Trenger man derimot TV-ut, 3D-aksellerasjon eller begge deler, må man ha et skjermkort fra nVIDIA, for nVIDIA er alene om å utgi offisielle skjermkortdrivere for FreeBSD.

Lenke til kommentar
Hvis man vil ha TV-ut/3D så er ikke ATI tingen (i BSD), anbefaler heller ikke ATI i Linux, men der er det iallefall drivere som fungerer (av og til).

5954919[/snapback]

I GNU/Linux har faktisk ATI-driverne blitt betraktelig bedre. Et Radeon 9700 Pro får nå samme score i glxgears som det et Radeon X800 Pro fikk høsten 2004. Ytelsen er også på høyden med X800 Pro nå, som X800 Pro ga den gangen. Og X800 Pro er dobbelt så raskt som et 9700 Pro. Men når det kommer til BSD og UNIX, så er nok nVIDIA det eneste alternativet om man skal ha skikkelig 3D-ytelse og TV-ut. Skal du bare ha et pent skjermbilde, vil et ATI-kort være tilstrekkelig.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hvis man vil ha TV-ut/3D så er ikke ATI tingen (i BSD), anbefaler heller ikke ATI i Linux, men der er det iallefall drivere som fungerer (av og til).

5954919[/snapback]

I GNU/Linux har faktisk ATI-driverne blitt betraktelig bedre. Et Radeon 9700 Pro får nå samme score i glxgears som det et Radeon X800 Pro fikk høsten 2004. Ytelsen er også på høyden med X800 Pro nå, som X800 Pro ga den gangen. Og X800 Pro er dobbelt så raskt som et 9700 Pro. Men når det kommer til BSD og UNIX, så er nok nVIDIA det eneste alternativet om man skal ha skikkelig 3D-ytelse og TV-ut. Skal du bare ha et pent skjermbilde, vil et ATI-kort være tilstrekkelig.

5954956[/snapback]

Så det aller enkleste hadde vært om jeg hadde hatt et Nvidia kort :p ?

Lenke til kommentar

Jepp. Det hadde vært det desidert enkleste. Da hadde du faktisk fått fullt utbytte av skjermkortet ditt i FreeBSD. Selv har jeg spilt Unreal Tournament i FreeBSD med full ytelse. Det fungerte helt ypperlig. Og jeg er bombesikker på at andre spill for GNU/Linux (f.eks. Doom3) også hadde fungert like bra.

Lenke til kommentar
Jepp. Det hadde vært det desidert enkleste. Da hadde du faktisk fått fullt utbytte av skjermkortet ditt i FreeBSD. Selv har jeg spilt Unreal Tournament i FreeBSD med full ytelse. Det fungerte helt ypperlig. Og jeg er bombesikker på at andre spill for GNU/Linux (f.eks. Doom3) også hadde fungert like bra.

5955386[/snapback]

Da får neste skjermkortet mitt være et nvidia da..

Men da tror jeg at jeg legger inn FreeBSD i morgen eller i helga..

Lenke til kommentar

Husk at i tillegg til GNU/Linux og FreeBSD så har nVIDIA også driverstøtte for Solaris, både i 32bit og 64bit (x86/x64), og i Solaris er det appåtil støtte for SLI, i likhet med GNU/Linux. Så er du interessert i andre operativsystem enn Windows, er et skjermkort fra nVIDIA det desidert beste valget. Men for all del, ATI-kortet vil fungere i FreeBSD hvis du tar i bruk DRI-driverne, men med de ulemper jeg allerede har gjort rede for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...