Gå til innhold

Ekstern harddisk - bygge selv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke lenger noe å spare på å gå for selvbygg, så da må det eventuelt være andre ting du legger vekt på, så som:

- design

- utbyttbarhet av disken (bytte ut 400GB disk med en 800GB disk om noen år)

- ?

Det er vel ikke umulig å åpne en "ferdig boks" heller, men fabrikantene av "ferdige bokser" finner ofte på lure ting som har en lei tendens til å knekke, og da er det ikke så lett å få dem satt sammen igjen.

Andre spørsmål du (kanskje) bør stille deg er:

- hva slags interface trenger jeg? USB2? FireWire?

- Nettverksinterface; 10/100 Ethernet? Gigabit LAN?

- Skal boksen kunne kjøre server-software? (Http, Ftp, streaming media, ..)

Lenke til kommentar
Takker for informativt svar.

Utbyttbarhet er selvfølgelig et godt poeng. Ellers høres nettverksinterface ut som en god ide. Hva er det som støtter dette best av kabinett eller "ferdig boks"?

5948754[/snapback]

Mitt inntrykk er at kabinettene ligger et lite hakk foran de "ferdige boksene" her, men jeg har ikke undersøkt så grundig i det siste.

Jeg har en Landrive1 på nettet mitt, og selv om det er kjekt å kunne aksessere den fra alle PC'ene på nettet, så kan jeg ikke akkurat påstå at den er lynende rask. Vanlig fildeling mellom PC'er går faktisk raskere. Men jeg kan legge filer på denne disken selv om PC'en som står ved siden av er avslått, så det gir litt mer fleksibilitet, sånn sett. (Landrive1 har også USB2-interface, dersom jeg skulle ha behov for å flytte mye data på en gang.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...