Gå til innhold

2,5" disker i RAID 0 og SVS (Strøm, Varme og Støy)

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe 2 stk. 2,5" SATA disker og sette disse opp i RAID 0. Årsaken til at jeg vurderer dette er ønsket om å få et system som er så stille som mulig, har så lav varmeutvikling som mulig, samtidig som det har god ytelse.

Jeg lurer på følgende:

1. Vil to 2,5" disker til sammen bruke mindre strøm enn én 3,5" disk?

2. Vil to 2,5" disker til sammen støye mindre enn én 3,5" disk?

3. Vil to 2,5" disker i RAID 0 gi bedre ytelse enn én 3,5" disk?

4. Behøver man en adapter (for strøm og/eller for data) for 2,5" SATA disker for å kunne bruke disse sammen med et ordinært ATX hovedkort med SATA kontakter og integrert RAID kontroller?

5. Er det noen som kan anbefale en støydemper for 2,5" disker slik at disse passer i en 3,5" brønn?

6. Er dette bare dumt og dyrt, slik at jeg egentlig bare bør glemme hele ideen?

Jeg tenker på f.eks. to stk. slike:

Samsung Harddisk 80.0GB SATA 5400RPM 2.5" 12mS Silent Seek, til ca. kr 800,- pr. stk.

Eller én slik:

Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM, til ca. kr 1000,-

Kjempefint dersom du vet svaret eller bare vil synse litt på ett eller flere av spørsmålene. Takker for alle svar.

Edit: Jeg tar backup til ekstern USB disk.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bruke overgang for å plassere en 2.5" harddisk i en stasjonær maskin. Overgangen inkluderer festebrakett fro 3.5" brønn og koster ca 130 pr stk.

2.5" disker er små og trege i forhold til 3.5" disker (til samme pris). Ditt prosjekt vil koste i underkant av 2.000,- . For samme pris kan du oppnå rundt 600 Gb total lagring med 3.5 disker (og kan benytte den ene som backup).

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg er klar over at dette vil koste, men det kan jo hende det er verd pengene. Svar på spørsmål 1, 2, 3 kan avgjøre det.

Jeg skal ha PCen i stuen og er avhengig av et lavt støynivå. Det er harddisken som bråker mest i mitt oppsett. Kabinettet har plass til to stk. 3,5" disker. Det meste av støydempende utstyr for 3,5" disker får dermed ikke plass, da dette ofte er beregnet på montering av 3,5" disk i 5,25" brønn. Ved å bruke 2,5" disker tenkte jeg at jeg også ville få plass til noe støydemping ved montering i 3,5" brønn, i tillegg til at 2,5" er mer støysvake i utgangspunktet?

Og så er jeg klar over ulempene med RAID 0, men backup til ekstern USB disk regelmessig burde gi tilstrekkelig sikkerhet.

Jeg har også vurdert å kjøre kjøre Windows fra et CF-kort og la alle data ligge på nettverket, men er veldig usikker på om det vil fungere noe bra i praksis? Noen som har prøvd følgende adapter? Se info. hos Komplett.

P-ATA/IDE adapter for CF-kort: kr 250,-

CF-kort: 4 GB CF-kort kr 1000,-

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...