Gå til innhold

Alle HTTP-requests på switch går til 10.0.0.2

Anbefalte innlegg

Ta utgangspunkt i at jeg har en switch og to linux-PCer og ingen internettforbindelse.

Den ene (10.0.0.1) er gateway/dns/dhcp og den andre (10.0.0.2) er HTTP-server.

Dersom en tredje PC kobles til switchen og går inn på www.vg.no eller 195.195.195.195, skal de redirectes til 10.0.0.2, men ikke dersom de forsøker å gå inn på 10.0.0.1. (evt. at alt i subnettet går direkte til PCen mens alt av adresser og andre subnetIPer går til 10.0.0.2)

Noen som vet hvordan jeg kan konfigurere DHCP/DNS/gateway for å få til dette?

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skønte ikke helt vitsen med dette i og med dette kun kommer til og funke intern på ditt LAN menne det er mulig og sette en DNS server til og vidresende en bruker fra et spesielt domene til en spesiel ip på et LAN..

for eks www.vg.no >>>> 10.0.0.2

da dette kun kommer til og funkere på dit interne lan menne kan lett gjøres med og sette opp vg.no zona i DNS serveren din.

du setter altså opp en DNS zone for vg.no men med andre A records (10.0.0.2) i din tilfele og så får alle pcne i nettverket til og bruke denne DNS serveren så har du omredigert vg.no til 10.0.0.2 for alle maskinene som bruker din lokale DNS server. du kan også sette op en annen zone og peke den til 10.0.0.1.. nå har du 2 foksjellige domener som peker til 2 maskiner på nettverket ditt menne som kun fungerer internt på ditt LAN... skal du ha det til og funke via nett må du gå via for eks www.domeneshop.no

Lenke til kommentar

jeg tenker ikke spesifikt på vg.no, men alt av domener. Eksperimenterer med trådløst, men tenkte jeg kunne heller prøve å få til noe slikt med kabel først.

Hvis du har vært inne på de trådløse hotspottene på statoil/telenor, får du jo opp telenors webside uansett hva du skriver inn. jeg vil også ha sånn! ;p

Lenke til kommentar
jeg tenker ikke spesifikt på vg.no, men alt av domener. Eksperimenterer med trådløst, men tenkte jeg kunne heller prøve å få til noe slikt med kabel først.

Hvis du har vært inne på de trådløse hotspottene på statoil/telenor, får du jo opp telenors webside uansett hva du skriver inn. jeg vil også ha sånn! ;p

5948469[/snapback]

Det kalles "captive portal". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...