O.J Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Jeg har lest at Conroe kommer august/september, men jeg vet ikke. 5949306[/snapback] har lest det jeg og, derfor jeg kom med uttalelsen et halv år unna faren er jo der for at de kan blir forsinket og. ok, 5 måneder da (måtte telle på fingrene ) Endret 19. april 2006 av O.J Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Mens dere venter på AM2 kan dere lese dette. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2741 Endret 19. april 2006 av Fumle Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg har lest at Conroe kommer august/september, men jeg vet ikke. 5949306[/snapback] har lest det jeg og, derfor jeg kom med uttalelsen et halv år unna faren er jo der for at de kan blir forsinket og. ok, 5 måneder da (måtte telle på fingrene ) 5949504[/snapback] Conroe is the codename for Intel's next generation desktop processor, based on what Intel is now calling the Core architecture. Shipping in late spring or early summer, Conroe shares the architecture with the upcoming mobile equivalent, codenamed Merom. http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1935730,00.asp Conroe still does not have an official launch date, but Intel employees have claimed Conroe will launch "as early in Q3 as humanly possible." http://www.nordichardware.com/news,3478.html Også andre plasser på nett jeg har skrevet om at kanskje Intel fremskynder Conroe lanseringen fordi det går bedre enn forventet. Tidlig Q3 kan jo være juli det, så Eller også tidligere. Kanskje derfor AM2 blir fremskyndet. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 snorreh: jeg synes konklusjonene dine er litt rare. Core Duo yter minst like bra som A64 x2 med 2x1mb cache mhz vs mhz. Conroe har dobbelt så mye cache som Core Duo og er 4-issue istedetfor 3-issue og har veldig forbedret fpu og sse enheter. At Conroe derfor yter 20% bedre enn en A64 x2 med 2x1mb cache overrasker meg overhodet ikke. Hvis du hadde sett litt lengre tilbake i tid, hadde du sett når noe slikt skjedde sist gang... Jo, det var når Amd kom med K7'n. De økte antall fpu enheter til 3, mens Intel hadde 2. Det er en av grunnene til at AMD sin FPU enhet har vært opptil 50% hurtigere enn Intel sin. Nå snur intel det på hodet og har 4 enheter der amd har 3, mao en teoretisk ledelse på 33%. Å bruke det som argument MOT intel at de har stor cache og derfor får kjørt mye av programmet fra cachen skjønner jeg ikke helt poenget med... Cachen blir brukt for å maskere høyere minnelatency, noe den ser ut til å klare. Selvfølgelig kan det være at den reelle ytelsen i forhold til fx-60 ikke er 20% bedre, men jeg synes det ser ut som de har tatt fram et 4-5 eksempler som viser at det ikke bare er fordi programmet akkurat passet inn i minnet. Det som egentlig er mest interessant med Conroe er egentlig klokkefrekvensen, for som tidligere nevnt, den yter minst på høyde med core duo som yter minst på høyde med fx-serien til amd, mhz for mhz. Der har også Intel fordelen av en relativt moden 65nm prosess, så jeg blir ikke overrasket om de når de når 2,8 - 3,3 ghz. 2,8 - 3,3ghz er et rimelig stort sprang og jeg tror egentlig de kommer til å klare nærmere 3,3ghz enn 2,8... Jeg tipper vi er endel klokere rundt juletider 2006 dog Btw: at AMD kommer til å sitte på hendene fram til Conroe blir lansert tviler jeg på. Overgangen til ddr2 tror jeg kommer nå for å gjøre seg klar for mer minnebåndbreddekrevende prosessorer - f.eks quad core og prosessorer med f.eks flere fpu enheter. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) According to HKEPC, it pulled in the launch to May 23 instead of June 6 because they think Intel will paper launch its next cores on the same day http://www.theinquirer.net/?article=31096 Er lov og håpe ! Endret 19. april 2006 av el_salvad Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 According to HKEPC, it pulled in the launch to May 23 instead of June 6 because they think Intel will paper launch its next cores on the same day http://www.theinquirer.net/?article=31096 Er lov og håpe ! 5949608[/snapback] Oj, det kan bli bra. Men jeg lurer på hvordan tilgjengeligheten vil bli den første tiden. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 sikkert ikke god, tror dem vil få stor etterspørsel. men kan vel regne med litt bugs og sånt i starten? burde man ikke vente noen måneder? Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Ja, det haster virkelig for AMD å komme Conroe i forkjøpet. Sammenlignet med en FX-57 på 2.8 Har jo en Conroe 2.4 med 533 MHz DDR2 ca 50% raskere Super Pi og omtrent 30% bedre Scroe i 3D Mark 05 med 7800GTX. Tenk hvordan høyere klokker av Conroe blir sammen med 1066MHz DDR2 Eller 800 MHz DDR2 CL3. Flere som har greid ned mot 15 sekunder på Super Pi 1M ved å klokke litt på 2.4 Conroe og det var på tidlige versjoner. Med Conroe får man balansert CPU-kapasitet mot dagens grafikkort. Både 7800GTX og 7900GTX vil få nye muskler. AMD sliter virkelig om de ikke har noen triks på lur. Det er tross alt bare en årsak til at AMD har hatt raskere prosessorer enn Intel ute på forbrukermarkedet de siste årene og det er at Intel var fastlåst til Pentium4 Arkitekturen både gjennom fabrikker og markedsføring. Nå som Intel har kvittet seg med Pentium-navnet og har forandrert litt på prosessorakitekturen basert på suksessen med Pentium M så kommer det til å bli en spennende tid fremover. AMD er virkelig ute i hardt vær for enten må de ha ny arkitektur eller så må de opp og forbi 3.5 GHz på nåværende prosessorer bare for å kunne måle seg med Conroe på 2.4 GHz. For meg virker dette som om det er begynnelsen på slutten for AMDs "forsprang". Det minner veldig om 1997 da MAD lanserte K6 for å konkurere med Pentium MMX og AMD-aoverskriftene i magasinene var store i to uker til Intel parkerte de med Pentium II platformen. Senere kom budsjettprosessorer som Celeron 266 og 300A og AMD var parkert i flere år. Feiltrinnet var overgangen til Pentium-IV-platformen. Jeg synes det er helt latterlig av AMD å i det hele tatt skifte platfor for å hente i snitt 7% ekstra ytelse fra DDR2. Ja, det tilføres ny funksjonalitet, men likevel. De burde heller legge poengene i neste trinn, men det kan jo være de lykkes om Conroe blir sen med lanseringen og det er kanskje det de gambler på. Risiko og innsats kan dog vise seg å bli høy. Hardwaresiter har oppgitt moderate tall (De vil nok ikke komme med noe konkret før Conroe er lansert.)) om at Conroe har omtrent >=20% ytelse over dagens 939, men det er jo mye mer ytelsesøkning enn det om man ser på benchmarks som er gjort av de som sitter med enginering sample av prosessoren. Ytelsen er jo målt til over 30% på å drive grafikkort og den syntetiske ytelsesøkningen er nesten utrolig. Det kommer til å bli knallhardt for ingeniørene hos AMD, ikke bare må de over på 0.65 men de må klø seg i hodet til alt håret ligger i en haug for å finne en måte å heve ytelsen for det virker som om de sliter med å komme ytterligere opp i frekvens. Men det kan jo hende at AMD kun har kjørt et spill (hvorfor øke ytelsen før man må om folk er villige til å betale for det soom er på markedet i dag) og ikke orket øke frekvensen betydelsesverdig siden Intel ikke hadde noen konkurerende produkter i samme segment. Det kan jo hende AMD "plustselig" lanserer høyere prosessorer når Conroe kommer på markedet, men om de ikke har noe på lur og de har tenkt å følge sin offisielle roadmap så sliter de virkelig. Jeg komme riallefall til å beholde mitt 939-system med Opteron intil det kommer syster som gir >30% mer ytelse. Antakelig Conroe 3 GHz med DDR2 1066 MHz. Gleder meg til det kommer prosessorer som kan drive dagens grafikkort fult ut slik at det heller lønner seg å legge mer penger i selve systemet enn å kjøpe nye grafikkort med 6 måneders mellomrom. Endret 19. april 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Intel har stort sett hatt gode chipset/hovedkort til prosessorene sine, så jeg tror ikke 1. generasjon er noe stort problem. Intel har også i det siste hatt for vane å bytte chipset/hovedkort like ofte som noen bytter bokser... Man skal vel tilbake til i820 chipsettet for å finne en skikkelig intel-flause. (Ikke at i845 hadde så bra ytelse, men det var billig...) Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg synes det er helt latterlig av AMD å i det hele tatt skifte platfor for å hente i snitt 7% ekstra ytelse fra DDR2. Det er mye mindre enn 7%, si heller 0-2% vanligvis (90% av tida), 2-7% av og til (5% av tida) og 8-20% (5% av tida). Som jeg nevnte, AMD kan umulig gå over til ddr2 for ytelsesen sin grunn pr idag, de må ha andre planer for den økte minnebåndbredden. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 kunne de ikke heva antall pins litt? å gå over fra 939 til 940 pins var ikke mye. eller ville man ikke fått noen økning i ytelsen pga det? Den nye plattformen til Opteron skal jo ha 1200 pins. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg synes det er helt latterlig av AMD å i det hele tatt skifte platfor for å hente i snitt 7% ekstra ytelse fra DDR2. Det er mye mindre enn 7%, si heller 0-2% vanligvis (90% av tida), 2-7% av og til (5% av tida) og 8-20% (5% av tida). Som jeg nevnte, AMD kan umulig gå over til ddr2 for ytelsesen sin grunn pr idag, de må ha andre planer for den økte minnebåndbredden. 5949749[/snapback] Kan gi litt mer ytelsesøkning enn det. Ikke mye, men muligens litt mer. At de bytter til AM2 er jo noe med fremtidsbruk. Slik de kan bruke ny arkitektur osv på den sokkelen. Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg synes det er helt latterlig av AMD å i det hele tatt skifte platfor for å hente i snitt 7% ekstra ytelse fra DDR2. Det er mye mindre enn 7%, si heller 0-2% vanligvis (90% av tida), 2-7% av og til (5% av tida) og 8-20% (5% av tida). Som jeg nevnte, AMD kan umulig gå over til ddr2 for ytelsesen sin grunn pr idag, de må ha andre planer for den økte minnebåndbredden. 5949749[/snapback] Sant, men jeg tenkte å være litt snill mot AMD ved å oppgi høyest målte snittforskjell. De vil nok over på DDR2 fordi utviklingen av DDR har stanset opp men jeg synes de kunne ha ventet et år til når de kunne ha levert prosessorer som leverer bedre ytelse enn dagens. Nå er det desverre slik i forretningsmarkedet at man hele tiden må lansere nye produkter uavhengig om forbedringene forsvarer et skifte, ellers faller aksjene i verdi. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Jeg synes det er helt latterlig av AMD å i det hele tatt skifte platfor for å hente i snitt 7% ekstra ytelse fra DDR2. Det er mye mindre enn 7%, si heller 0-2% vanligvis (90% av tida), 2-7% av og til (5% av tida) og 8-20% (5% av tida). Som jeg nevnte, AMD kan umulig gå over til ddr2 for ytelsesen sin grunn pr idag, de må ha andre planer for den økte minnebåndbredden. 5949749[/snapback] Sant, men jeg tenkte å være litt snill mot AMD ved å oppgi høyest målte snittforskjell. De vil nok over på DDR2 fordi utviklingen av DDR har stanset opp men jeg synes de kunne ha ventet et år til når de kunne ha levert prosessorer som leverer bedre ytelse enn dagens. Nå er det desverre slik i forretningsmarkedet at man hele tiden må lansere nye produkter uavhengig om forbedringene forsvarer et skifte, ellers faller aksjene i verdi. 5949798[/snapback] Personlig ser jeg ikke noe problem i lanseringen av AM2, er jo greit å få det over på DDR2 pluss andre forbedringer, i tillegg vil jo 939 fortsette å eksistere en stund. AMD er generelt ok til å la en plattform vare en stund (i motsetning til visse andre, som skifter brikkesett hele dagen, ikke at det egentlig unnskylder noe, men dog). Ellers skjønner jeg ikke hvorfor folk henger seg opp i superPI, det er jo verdens minst beskrivende benchmark (nesten ihvertfall). Men jeg er enig i at jeg tror AMD kommer til å få det litt hett om øra til sommeren, de har hatt lusksusen av å ligge foran ganske lenge nå. Jeg tror ikke de får beholde denne lusksusen. AtW Endret 19. april 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 kunne de ikke heva antall pins litt?å gå over fra 939 til 940 pins var ikke mye. eller ville man ikke fått noen økning i ytelsen pga det? Den nye plattformen til Opteron skal jo ha 1200 pins. 5949769[/snapback] Ytelsen hadde vel ikke øket, men det kunne ha forlenget levetiden til sokkelen. Hadde jo ikke trengt å bruke alle pinnene med en gang. Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Auda..... Satt med en følelse av at jeg kanskje burde vente til Mai nå... Men så er jeg egentlig litt lei av å vente jeg da.... Og jeg er sikker på at vi her på berget sikkert ikke får tak i godsakene før godt ut i juni likevel.... Nei.. glem det... huff.. så var det sikker noe annet å vente på... blir bare tull dette her... Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg synes det er helt latterlig av AMD å i det hele tatt skifte platfor for å hente i snitt 7% ekstra ytelse fra DDR2. Det er mye mindre enn 7%, si heller 0-2% vanligvis (90% av tida), 2-7% av og til (5% av tida) og 8-20% (5% av tida). Som jeg nevnte, AMD kan umulig gå over til ddr2 for ytelsesen sin grunn pr idag, de må ha andre planer for den økte minnebåndbredden. 5949749[/snapback] Sant, men jeg tenkte å være litt snill mot AMD ved å oppgi høyest målte snittforskjell. De vil nok over på DDR2 fordi utviklingen av DDR har stanset opp men jeg synes de kunne ha ventet et år til når de kunne ha levert prosessorer som leverer bedre ytelse enn dagens. Nå er det desverre slik i forretningsmarkedet at man hele tiden må lansere nye produkter uavhengig om forbedringene forsvarer et skifte, ellers faller aksjene i verdi. 5949798[/snapback] Personlig ser jeg ikke noe problem i lanseringen av AM2, er jo greit å få det over på DDR2 pluss andre forbedringer, i tillegg vil jo 939 fortsette å eksistere en stund. AMD er generelt ok til å la en plattform vare en stund (i motsetning til visse andre, som skifter brikkesett hele dagen, ikke at det egentlig unnskylder noe, men dog). Ellers skjønner jeg ikke hvorfor folk henger seg opp i superPI, det er jo verdens minst beskrivende benchmark (nesten ihvertfall). Men jeg er enig i at jeg tror AMD kommer til å få det litt hett om øra til sommeren, de har hatt lusksusen av å ligge foran ganske lenge nå. Jeg tror ikke de får beholde denne lusksusen. AtW 5949847[/snapback] Ja, det er bare syntetiske benchmarks men om Intel plutselig kommer med 15 Super Pi 1M på ferdige maskiner på stock speed så er det litt flaut for AMD å ha 30. Det som kommer til å fremme salget av Conroe er den ekstra ytelsen sammen med grafikkort. 11500 3Dmark på Conroe 2.4 GHz 7800GTX vs 8000 marks på FX-57 med samme grafikkort. Tenk hvordan det blir på et 7900GTX eller med SLI. Luksusen hos AMD skyldes feilsatsning (Pentium 4 arkiktektur, men det var i en tid da GHz var alt, nå er det jo praktisk ytelse som teller) hos Intel, men etter snart 7 år har Intel nå greid å kjøpe seg fri og bare lagt til side hele pentium-navnet. Jeg gleder meg. Lenke til kommentar
Teroedni Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Gode Nyheter:) har desverre ikkje komt noe fra Amd om dette,so eg håper virkelig ikkje dette er løse rykter Har lenge planlagt å gå til innkjøp av am2 socket Amd prossesorer Her er de offisielle modellene http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1702 Med lav cl gir no overgangen ein forbedring i ytelsen:) Skal ha meg eit x2 3800+ cpu med ddr2ramm på 667mhz eller høyrere og cl3> Her er ein sammanlinkning mellom ddr og ddr2.Som dere ser gir 667 cl3 ram ein ytelseforbedring http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2741&p=4 Når det kjem til Conroe. Usikkert kor tid den kjem Usikkert kor høg frekvens den får IPris? Tilgjenligheten ser også ut tilå bli lav http://images.dailytech.com/nimage/1136_large_intel.png hint:Oem først;) So fant eg også ein benchmark som viser til at conroe ikkje er so sterk so mange hinter til http://sharikou.blogspot.com/2006/04/conro...ing-busted.html Conroe ser ut til å komme i August som mange sier. Det betyr at sjølv med 20%ytelseforbedring må den minst ha 2,66 ghznå for å slå amd Fx62(2,8ghz). Endret 19. april 2006 av Teroedni Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Ser ut til å bli ca. død løp ved samme cpuhastighet når begge to er ute blant nerder.. Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Det ser jo uansett lovende ut for de som ønsker seg ny pc til jul i år Både amd og intel kommer med nye arkitekturer, skjermkort skal komme med dx10, og macene skal konverteres helt over til intel-arkitektur. 2006 ser ut til å bli et fint år. Det jeg bryr meg mest om er strømforbruk, støy og multitaskingytelse. En veldig positiv ting med AM2 er overgangen til DDR2-minne. DDR2 har begynt å bli billigere enn DDR, så jeg kan få mere minne for pengene hvis valget faller på amd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå