Gå til innhold

Hvordan lager du musikk?

Gilbert

Anbefalte innlegg

Hvilken stilart tilhører du?

Dubstep, Electronica, Experimental

Hvordan noterer du ideene?

Sitter å lager forskjellige ideèr i Logic, for å så sette disse sammen i en annen sammenheng.

Hva slags instrumenter bruker du?

Midi-keyboard, samples, diverse audiofiler fra opptak av trommesett

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Logic Pro 8. MacBook

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

Wav og Mp3

Har du noen ambisjoner?

Først og fremst lage musikk som jeg liker og kan vise til andre. Har noen prosjekter med andre produsere som jeg prøver å videreføre. Bygge mitt eget hjemmestudio med en venn av meg, for å ta opp andre og for å produsere vår egen musikk. Spille live litt her og der.

Har du noen forbilder?

Skream, Benga, Caspa, Rusko, L-Wiz, diverse drum & bass produsere, og generelt vidt forskjellig musikk/sjangere/artister og band

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jazz, diverse metall, experimentell,litt rock, blues

Husker dem i hodet/fingrene:P

Bass gitar og kontrabass. Spiller tuba og men bruker ikke det til å lage musikk:P

Ingenting:P

Memorert i hjernen:P

Har du noen ambisjoner?

Ikke enda, men begynner på musikk linjen, har planer om å bli studio musiker ja.

Har du noen forbilder?

Masse, gidder ikke nevne:P

Lenke til kommentar

Veldig mange vidt forskjellige.

Selve idèene pleier først å komme enten på pianoet, gitaren eller bare i hodet, og de blir også som regel notert i hodet i første omgang, før de så får en prosjektfil i DAWen.

Selv spiller jeg piano, elpiano og rhodes på keyboardet mitt, og spiller akustisk og elektrisk gitar. I tillegg bruker jeg alle typer instrumenter og synth via enten lydmodulen (Yamaha Motif XS Rack) min eller diverse VST-instrumenter. Jeg jobber også med å bli flink til å synge.

Bruker Cakewalk Sonar Producer Edition 7 på PC. Hender også jeg benytter Audacity dersom det er behov for litt større detaljeredigering av lydopptak.

Resultatet blir WAV for høykvalitet til f.eks. CD, og MP3 for deling på nettet.

Har du noen ambisjoner?

Har ambisjoner om å bli flink til de tingene jeg gjør i min musikkhobby. Jeg føler meg på en måte i mål når det gjelder mine komposisjons og produksjonsferdigheter og mine keyboardferdigheter, men blir jo selvfølgelig bedre og bedre der også. Jeg trenger å bli bedre på å spille gitar, og jeg trenger å bli flinkere til å synge. Jeg håper også på å kunne skrive sangtekster, da jeg så langt ikke har klart å lage en eneste tekst jeg har blitt fornøyd med.

Har du noen forbilder?

Har mange, både innen vokal, lyrikk, komposisjon, produksjon og gitar, for mange til å nevne. På piano/keyboard har jeg en egen stil jeg er så fornøyd med, at jeg har lite forbilder der =)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Favoritten er nok for det meste innenfor melodiøs filmmusikk/stemingsmusikk som beskriver scener eller bilder som jeg får/har i hodet. Er viktig at følelsene kommer til uttrykk i musikken ved at det brukes de riktig instrumentene, osv. Har vel laget kun én sang med tekst? Bra musikk er musikk som kan uttrykke noe like sterkt foruten teksten.

Er jeg inspirert nok og får en god idé, lagrer jeg det på harddisken i toppen og klør i hendene etter å skru på instrumentet mitt!

YAMAHA MO8 eller piano. Spiller inn all musikken jeg lager via MO8-er'n, da!

Bruker forsåvidt ingen programmer. Bruker bare synthen, egentlig. VLC, kanskje? Hehe, men det er mer for å høre på musikken enn å lage den!

Resulatet blir i første omgang MIDI, som jeg få over på en opptaker (som lagrer det i MP3-format som jeg siden overfører til PC-en).

Har du noen ambisjoner?

Å lage mer musikk og få flere nye ideer! Det er noe av det beste jeg vet. Kanskje også litt at andre vil sette pris på musikken min? :)

Har du noen forbilder?

Vel, ikke egentlig. Er mange jeg synes er utrolig dyktige, slik som James Horner (som lagde musikken til Titanic). Jeg har beundret musikken til Titanic siden jeg var 5 år gammel.

Lenke til kommentar

Jeg lager egentlig ikke noe særlig musikk, men har jo improvisert litt og spilt i et band der vi laget musikk.

Rock (hard rock, prog rock o.l.)

Tar opp det jeg spiller med gitar eller skriver ned noter i Guitar PRO

Gitar, bass, keybaord, trommer og vokal

PC, Guitar PRO og Cubase

Noter og lydopptak

Har du noen ambisjoner?

Egentlig ikke, men håper jo alltid at noe jeg lager vil låte bra en dag :p

Har du noen forbilder?

Musikere: John Myung, John Petrucci, Geddy Lee, Chris Wolstenholme, Freddie Mercury og Flea + en del til

Band: Queen, Muse, Alter Bridge, Dream Theater, Deep Purple og flere

Det er nok de største forbildene/inspirasjonene

Lenke til kommentar

Så langt er bare én sang ferdig komponert, og nesten ferdig mikset, så det er vanskelig å si, men jeg vil tro det heller mot en eller annen form for metall. :)

Vanligvis, utformer jeg ideene i hodet og med gitaren, og utvikler dem til jeg er fornøyd. Når det er gjort, noterer jeg det i Guitar Pro.

Først og fremst, min fantastiske ESP Gus G. FR (øverst), og iblandt også min Ibanez RGT6EXFX (I svart, ikke den nye fargen det ser ut til at er standard i årets utgaver.)

Bruker som regel CuBase, på PC.

Så langt er det bare noter og midi som finnes. Når miksingen av den første sangen er ferdig, blir det nok flere opptak, og flere fullførte sanger som mp3 framover.

Har du noen ambisjoner?

Ambisjoner har jeg massevis av. En av dem er å dra på turne, og spille i store, stappfylte lokaler. Det hadde jo også vært fint å få gitt ut noen album. :)

Drømmen er å flytte til Japan, lage et band der, bli berømt, og leve på musikken. Man får se hvordan det går framover!

Har du noen forbilder?

Gitaristen Syu i bandet Galneryus, kan jo nevnes.

-Johannes

Lenke til kommentar

Rock, Progressivt, Alternativ rock, en del electronica og koser meg iblandt med å lage litt glitch

Spiller de inn.

Fender stratocaster med hotrail mikker, Fender stratocaser med vanlig singlecoils, Cort akustisk, Fender 12 strenger, Dean resonator, Edirol midi keyboard

Cubase, Reason, Melodyne + diverse andre softsynther og FL en gang i blandt

mp3

Har du noen ambisjoner?

Bli produsent :love:

Har du noen forbilder?

Frank Zappa

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har vanskelig for å plassere meg i noen stilart. Ikke fordi jeg er så jævlig spesiell, men fordi det ikke er noe jeg tenker over når jeg skriver musikk. Noe har litt orkestralt preg over seg, annet kan være spøkelsesaktig sirkuspolka.

I en notisblokk, på noteark eller på pc'en.

Som regel piano når jeg er i startfasen. Etter hvert spiller jeg på de instrumentene jeg har tilgjengelig. Så arrangerer jeg jo også for instrumenter jeg ikke har.

Jeg bruker noteprogrammet Finale bare.

Noter og midi.

Har du noen ambisjoner?

Å kunne leve av musikken hadde vært digg. Å bli anerkjent for musikken min i mindre grad hadde også vært svært tilfredsstillende. Først og fremst vil jeg bare lage musikk som er bra.

Har du noen forbilder?

Tom Waits, Nick Cave, Ástor Piazzolla, David Eugene Edwards, etc.

Lenke til kommentar

Dance, electro, house, hardstyle, hardtrance

Bruker notatfunksjonen på mobilen og opptakeren til å nynne melodier som faller ned i hodet.

Ingen, desverre.

Cubase og Reason. Synther: z3ta+, Predator, Synth1, Vanguard, Massive, FM7 osv. Waves til effekter.

WAV/MP3

Har du noen ambisjoner?

Ha det moro! Jeg prøver å produsere musikk jeg selv kunne tenkt meg å lytte til. Hadde jo vært utrolig morsomt å lykkes kommersielt, men det er litt for høyt å sikte etter.

Har du noen forbilder?

Egentlig ikke, innenfor sjangeren jeg produserer i kommer det så mange nye hele tiden.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Alt fra techno, trance, eurodance, elektro-funk, hiphop, pop, metal, punk, rock, prog. Jeg prøver å være åpen for alt av musikk og prøve meg i alle retninger. Tror dette er positivt for meg, da jeg drømmer stort om å en gang kunne produsere musikk profesjonellt. Har dog såvidt begynt.

Enten spilller jeg rett inn på pc, evt klikker inn i pianorollen i FL Studio. Når jeg ikke er i nærheten av PC spiller jeg ofte inn idéene mine på iPhonen.

Gitar, piano, orgel, trommer, bass, alt som lager lyd(liker å eksprimentere) gjennom diverse effekter. I tillegg bruker jeg veldig mye VSTi.

PC. FL Studio er programmet jeg har brukt hele vegen. Litt Reason. Har i senere tid startet med Cubase 4 og regner med å gå helt over til det etterhvert.

mp3 eller halvferdige prosjektfiler. Blir desverre altfor mange av sistnevnte.

Har du noen ambisjoner?

Som nevnt tidligere er drømmen å kunne produsere eller utøve musikk professjonellt, men jeg tar ett steg av gangen og har heller ingen problemer med å kun drive med dette på hobbybasis.

Har du noen forbilder?

Vel, det er meget mange. I skrivende stund er det tre personer som virkelig inspirerer meg: Steven Wilson, Bruce Soord og Nicolas Chapel.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PMxZbwCI

Hovedsakelig post-moderne jazz, D&B, Hip hop og indiepop/rock

Noter dersom det er noko avansert, elles tek eg det berre på hukommelsen

Må nevnes at eg lagar musikken saman med ein trommis/perkusjonist, så han brukar alt frå sykkeldekk og smykker til tradisjonelt trommesett... Sjølv er eg bassist så eg lagar dei fleste melodiane på bassen min, men dersom eg må tek eg i bruk piano eller gitar. Lagar og ein del musikk oppi hovudet og.

Bruker lite digitalt, har berre garageband liksom. Bruker Sibelius dersom eg har bruk for å skrive noter.

Oftest noter, men andre gonger stykker som vart spelte live og improvisert over. Mest tilfelle med jazzgreiene då.

Har du noen ambisjoner?

Tja, studere musikk og få spelt inn nokon demoar kanskje?

Har du noen forbilder?

Både som komponist og instrumentalist er John Patitucci ein stor inspirasjon...

Endret av Slettet-PMxZbwCI
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Brass Band. Kan hende jeg beveger meg litt inn på jazz også etterhvert.

(Har faktisk et Tech-Trance prosjekt liggende også.)

Synger og tar det opp på mobilen.

Har så langt ikke brukt instrumenter siden jeg bruker Sibelius og egentlig ikke trenger det, men har tilgang på keyboard, tuba, kornett, gitar og trekkspill.

Sibelius. Mest på Macbook-en etter jeg kjøpte den.

Jeg brukte Reason til trance, house og hardstyle da jeg holdt på med det.

Noter.

Har du noen ambisjoner?

Tja. Skrive stykker som brass bandene jeg spille i kan bruke. Jeg og noen kompiser har faktisk planlagt å arrangere en konsert med filmmusikk som bl.a. Gudfaren, Harry Potter og Star Wars der et brass ensamble bestående av oss og andre bekjente spiller. Kanskje vi til og med kommer til å invitere et kor og en dansegruppe med oss. :)

Jeg hadde litt ambisjoner om å få til en kul tech-trance-låt, men la det på is inn til videre da det ikke var så givinde og vennene min ikke drev med det.

Har du noen forbilder?

Brass band-komponister som Philip Sparke, Eric Ball, Gordon Langford fra England og Frode Rydland og Reid Gilje fra vårt eget land.

Innen EDM, bl.a.: Richard Durand, Leon Bolier og Dalh her på forumet.

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar

Når jeg lager musikk går det fra små enkle fine melodier til stort sett elektronisk musikk i mange arter og former.

Det er jeg for dårlig på, så det gjør jeg sjeldent.

Cello, Tangenter (midi-keyboard), stort sett andre midi-instrumenter.

Mac og logic hjemme, PC og Cubase på skolen. Til notasjon bruker jeg Sibelius.

Som oftest blir det bare liggende som midi på maskinen desverre, da jeg sjeldent blir fornøyd med det jeg har laget.

Har du noen ambisjoner?

Jeg studerer musikk, utøvende, men kan veldig gjerne tenke meg å drive med musikkproduksjon senere. Å leve av musikk på en eller annen måte regner jeg, og håper jeg på å gjøre.

Har du noen forbilder?

Radiohead, Justice, Michael Jackson, D`angelo ++

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Rock, fusion, pop, jazz, world, hip-hop beats. Mest i den lettere rocke-generen. Men elsker å "choppe" samples og lage beats som svinger.

Er gitarist, mye kommer derfra. Noterer lyrikk på ark, ellers prøver jeg å spille inn

Gitar:Gibson les paul goldtop - classic (83 modell), Fender strat Am.

Bass: bestilles! Blir en billigbass.

Keyboard - midi: Akai mpk49

Trommer: MANGE samples fra div lydbanker. Bruker kontakt som mapping-software.

MacBook Pro ,nyeste og beste ;)! Logic studio 9, Native Instruments Komplete 5, Omnisphere, Recycle 2.1, Melodyne Plugin.

Mp3, prosjektfil.

Har du noen ambisjoner?

EN vakker dag ønsker jeg meg et skikkelig studiolokale. Ellers kanskje å selge noen beats, få ut musikken min!

Har du noen forbilder?

Led Zeppelin, Jamiroquai, Antoine Dufour, Hocus Pocus .. . MANGE!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hører mye på rock og hip hop,

men når jeg lager musikk så blir det for det meste hip hop.

Notere? Hva er det for noe.

Bruker Pcen & Roland FP-5 for det meste sammen med Reason, FL studio etc.

Reason, FL studio, Audition det som kreves for å få den lyden jeg har lyst på :!:

Blir midi for det meste, men mp3 hvis den skal brukes til noe.

Har du noen ambisjoner?

Legge den ut et sted og få noen views ^^

Kjøpe ordentlig utstyr og lage et lite hjemmestudio.

Har du noen forbilder?

Drunken tiger

Lenke til kommentar

Metal, hvilken underkategori vet jeg ikke helt

Tekst noterer jeg på mobilen eller pc-en i notepad, alt ettersom hvor jeg befinner meg. Melodiidéer spiller jeg raskt inn på mobilen. Crappy kvalitet, men det er i det minste lagret.

Gitar, Bass og Vokal

Musikk: GuitarPro, Windows.

Har ikke kommet så langt enda, er fremdeles på nybegynnerstadiet innen komponering og låtskriving.

Har du noen ambisjoner?

Lage noe tungt og melodiøst som er fengende.

Har du noen forbilder?

Tekstene mine er inspirert av livserfaringer, Metallica og Slipknot. Melodi er inspirert av mye forskjellig, men det beveger seg i samme gate som Lamb of God.

Lenke til kommentar

Kven veit. Progressiv pop.

I hovudet. Eg er ikkje veldig god til å notere og planlegge. Eg har derimot heilt brukbar hukommelse.

Nord Electro 3, piano, akkustisk gitar, cheap-ass bassgitar som eigentleg er broren min sin og masse annet tull (electone, ukulele etc.)

Bruker Pro Tools på min heilt nye MacBook.

.wav, trur eg.

Har du noen ambisjoner?

Skrive og spele inn album, og eg vil at folk skal høyre på musikken min ut av interesse (og ikkje berre fordi dei kjenner meg eller noko).

Har du noen forbilder?

Steven Wilson frå Porcupine Tree er kanskje mitt største forbilde. David Sylvian, Syd Barrett, The Beatles, Radiohead og The Antlers er og viktige inspirasjonskjelder. Mange andre og.

Lenke til kommentar

Folkemusikk for det meste.

Uredigerte lydfiler eller noter.

Har en gigantisk hau med fløyter fra hele verden.

Sibelius og Audacity,

noter og wav.

Har du noen ambisjoner?

Tengte å bli musiker en stund, men innså realiteten og er nå på vei til å bli elektronikkingeniør. Får heller bygge et studio i kjellern når lommeboka blir feit ;)

For øyeblikket jobber jeg med å mekke sammen et band for å spille irsk folkemusikk på barer.

Har du noen forbilder?

Utrolig fasinert av Ian Anderson (Jethro Tull), men har i senere tid fått en del forbilder

fra youtube (faktisk) når det kommer til irsk folkemusikk.

Endret av Joney
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Elektronisk musikk, for det meste remikser av gamle C64, Amiga eller PC-låter.

I hodet

Virtuelle instrumenter

FL Studio

mp3

Har du noen ambisjoner?

Nei, er bare fritidssyssel, men har vunnet noen slags konkurranser opp igjennom.

Har du noen forbilder?

Er glad i visse elementer i Vangelis og Jarre sin musikk. 70- og 80-talls-musikk har sin sjarm. Røyksopp kanskje.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

stor set kose jeg meg med metal, har storset interesse i power/speed metal og deathmetal

men noe klassik blanet in i det

klarer ikke 100% å gjenomføre det endå men er jo nybegynner mer eller mindre hehe :D

noterer de egetnlig aldri nede

har ikke laert meg ordentlig å bruke guitar pro endå men sitter som regel alt i hodet mitt

guitar og litte grand bass(bare når jeg føler for det)

skal kansje begynne med piano senere

guitar pro og cubase og andre progs men husker ikke hva de heter

nå er det vel bare noter mp3 skal det blir senere

Har du noen ambisjoner?

har igrun begynt for å spille de ting je gliker og lage noe egen greia som er helt mitt :)

og det er faen so gøy :D

Har du noen forbilder?

kirk hammet, dimebag,

men for det meste er mit forbild vell Ivan Meathook Gujic

han er bare so rå på guitar det går ikke an

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...