Gå til innhold

Velge mellom 2 IP konfigurasjoner


Akke

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en bærbar som jeg skal bruke hjemme og på jobb. Hjemme står den i nettverk med fast ip og på jobb skal den motta automatisk fra dhcp.

 

Prøvde med 2 maskinvareprofiler men det funka ikke da den bruker samme IP konf. Noen som vet hvordan dette kan løses?

 

mvh Akke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker XP/2k er saken grei. Bare lag 2 profiler med hvert sitt oppsett.(2 med hvert sitt brukernavn for inlogging)

 

 

Ellers er det å endre innstillingene i nettverk for hvergang. Blir litt ekstra jobb, men det fungerer også.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: servo på 2002-09-30 18:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 18:51, skrev servo:

Hvis du bruker XP/2k er saken grei. Bare lag 2 profiler med hvert sitt oppsett.(2 med hvert sitt brukernavn for inlogging)



Ellers er det å endre innstillingene i nettverk for hvergang. Blir litt ekstra jobb, men det fungerer også.


 

Det er XP home ed. på den. Mener du at hver bruker har sitt eget IP oppsett? Med maskinprofiler funka det som sagt ikke.

 

Poenget er at jeg skal slippe og endre hver gang jeg bytter plass.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 19:00, skrev aurstad:

Du har ikke mulighet for DHCP hjemme også da?


Har du xp professional på "host" maskina så kan du enkelt sette opp en dhcp server der.



 

Tja... Vil ha statisk adresse hjemme da den kommer til å kjøre mySQL server.

 

hmm.. Kom plutselig på at det kanskje kræsjer litt på jobb hvis jeg kjører mySQL på den... tenke tenke, nei det gjør vel ingenting? mySQL, ISS og PHP på en maskin i nettverket kan vel ikke lage noe krøll?

Lenke til kommentar

Det ekke noe problem å sette opp slik at du får samme ip'n selv med dynamisk ip. Du bare setter opp en reservation i dhcp serveren der du sier at når den maskinen med denne mac-adressen så skal den ha denne spesielle ip-adressen. Slik får du alltid samme ip når du logger deg på. Dette har jeg gjort med min maskin og funker bra.

Lenke til kommentar

Hei Akke

 

tenkte feil.

 

Klikk på start, gå til settings --> control panel.

 

Der ser du et ikon for ditt nettverksoppsett. Dobbeltklikk på det. Nå må du velge ut den internet konfigurasjonen som du bruker til vanlig for å komme ut på internet. Høyreklikk på den og velg "properties" (egenskaper på norsk)

 

Klikk på TCP/IP og velg properties (Tabben helt til høyre)

 

Der fuller du som regel inn de instillingene (DHCP vs fast IP)

 

Oppe ser du en tab til der det står "alternative config" Når du klikker/velger den ser du et felt du kan fylle ut med en fast IP adresse.

 

Systemet vil da automatiskt velge denne IP adressen når DHCP ikke er tilgjengelig

 

LYkke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...