Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To pcer på nettet med samme router

Anbefalte innlegg

Hei

Naboen har adsl/router fra ngt. internett på kontoret sitt.

Ungen til naboen vil gjerne ha internett på rommet sitt også.

Er akkurat dette jeg ikke har noe særlig erfaring med. Så det jeg lurer på er kan

jeg koble guttungens pc til adsl/router som er på kontoret så er han også på nettet?

Eller må jeg da ha hub og eller switch for å få dette til?

Hadde vært flott hvis noe her kunne hjulpet meg med dette.

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på hvorvidt ruteren har flere porter. Hvis den bare har en port (som til dømes speedtouch routermodem fra telenor) må du ha en svitsj for å gjøre slik at du får to porter. Det er bare plugg and play.. En kabel fra ruteren inn til svitsjen og så kobler du bare de andre pcene i svitsjen. Har ruteren derimot flere porter er det bare å koble på maskinene der.

Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg at modemet/routeren har 4 uttak eller inntak.hehe. Det er et netopia et eller annet..husker ikke modellnummeret..

"Har ruteren derimot flere porter er det bare å koble på maskinene der."

Hmm er det altså bare sånn plug and play altså? kjempegreier.

sånn som opplegget er med ngt så trenger man ikke noe brukernavn eller passord som telenor har. vil det samme gjelde for naboensunge også ?

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Kjempegreier..Takk for hjelpen Gather

Forresten jeg glemte å spørre om en ting til.

Er det en krysset nettverkskabel man bruker til dette?

5947087[/snapback]

Er det en switch i routeren så retter den selv opp uansett hva du bruker, men i utgangspunktet skal det være vanlig TP kabel.

Lenke til kommentar
Jeg har fått med meg at modemet/routeren har 4 uttak eller inntak.hehe. Det er et netopia et eller annet..husker ikke modellnummeret..

"Har ruteren derimot flere porter er det bare å koble på maskinene der."

Hmm er det altså bare sånn plug and play altså? kjempegreier.

sånn som opplegget er med ngt så trenger man ikke noe brukernavn eller passord som telenor har. vil det samme gjelde for naboensunge også ?

5946349[/snapback]

Det er hva slags modem du har fått fra ISPen som avgjør om du må bruke oppringt eller ei. Men her tror jeg det holder med at du bare plugger pcen til ungen inn i rutern og passer på at nettverkskortet hans er satt til å motta ip adresse automatis.

Lenke til kommentar

Jeg bruker for øyeblikket telenor nå og de bruker PPPOE eller hva det nå heter..husker ikke hva det ordet het.hehe. og med PPPOE så bruker man brukernavn og passord for å logge seg på nettet. sånt opplegg bruker ikke ngt, der kan man bare koble til utstyret også kling så er man på nettet.En ting til jeg lurer på..når the kid next door har fått internett vil internett hastigheten bli fordelt på de to maskinene da? eller hvordan funker det?

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Jeg bruker for øyeblikket telenor nå og de bruker PPPOE eller hva det nå heter..husker ikke hva det ordet het.hehe. og med PPPOE så bruker man brukernavn og passord for å logge seg på nettet. sånt opplegg bruker ikke ngt, der kan man bare koble til utstyret også kling så er man på nettet.En ting til jeg lurer på..når the kid next door har fått internett vil internett hastigheten bli fordelt på de to maskinene da? eller hvordan funker det?

5947144[/snapback]

Alle meldinger over nettet vil slåss om plassen.

Det gjør at et fildelingsprogram som typisk har en mange tråder vil kunne sluke 99% av kapasiteten dersom man ikke bruker noen form for begrensning. Båndbreddebegrensing kan man få til med software eller hardware. Netlimiter er en softwareløsning som har den ulempen at det må gå lokalt på den enkelte PC og det er dermed opptil den enkelte å bruke og stille parametere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...