Gå til innhold

treningsmetode for økt muskelvolum?

Anbefalte innlegg

hey, jeg bare lurer på et par ting.

1: når man ser på bodybuilderne og verdens sterkeste mann ser man klart at bodybuilderne har større muskler, men de er ikke nødvendigvis sterkere. det jeg lurer på er om når jeg pumper, er det enkelte teknikker som virker mer muskelbyggende enn andre?. nå kjører jeg først Xkg * 12, så X+kg * 8 så X++kg * 5 el no. jeg legger på mer vekt hver repetisjonsrunde men med færre repetisjoner. burde jeg legge opp repetisjonene annerledes for å få mer effektiv volumbygging av muskler?, jeg trener hovedsaklig for å se bra ut, ofrer gjerne litt styrke for mer volum.......

2: når jeg leser her ser jeg at folk ser på det å trene bryst mer enn 1 gang i uka er jo så superduper ekstremt mye (overdriver litt for å få fram poeng). jeg startet å pumpe for muskelbygging uka før påskeferien og har hitil holdt det gående med trening av bryst, rygg, bi-triceps, skuldre, mage ++ annenhver dag. jeg trener alt sammen annenhver dag. jeg startet på scratch med normal kropp og har lyst til å bygge så raskt som overhodet mulig.... vil det å trene f.eks bryst annenhver dag forsinke prosessen? siden dere trener liksom bare 1 gang i uka mener jeg...

jada, jeg spiser masse proteiner i form av tunfisk, eggehvite, skine osv hver dag flere ganger.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masse teknikk, konsentrasjon og pæs for å øke muskeltverrsnittet mest effektivt..

Bevegelsene skal være langsom og med konstant kontraksjonshastighet, aka pumping.. Veldig viktig å "kjenne" muskelen du trener, trener du biceps, så fokuser alt du har på kun biceps...

Hvis jeg ikke husker helt feil fra treningslæra så skal belastninga ligge fra ca 60% til 85% av 1RM, og repetisjonene kan ligge fra 6-15 i hver serie (liker selv 8, de få gangene jeg gidder å "pumpe" :p). Antall serier får du avgjøre selv, 3-6 en plass er vel vanlig.. Bruker 4 for pumping, og 5 for maksimal styrke jeg da...

Lenke til kommentar

Til syvende og sist er det faktisk bare en ting som bestemmer om du taxer ut musklen. det er om du klarer å skape et nytt miljø som den må tilpasse seg til.

Dette med perfekt form som jeg ser blir nevdt her og Weider Focus teknikk er vel og bra, men hvis du ser på trenings videone fra proffene er det ikke mange som løfter riktig. Ronnie Coleman for eks. De markløfta han gjør på 800 ibs er ikke bra. og han gjør halve rep i benken. kom ikke å si at han ikke er drit svær.

etter min erfaring har det vist seg mest potent med en 6 ukers periode med mange rep, så tunge vekter som mulig, og progresift redusere pausene. etterfulgt at en 6 ukers peiode med enda tyngre vekter men med halvparten så mange rep. Eks gå fra 12 rep til 6. Som alltid er fler ledd øvelse som gir best volum, Isolasjon er for homser og husmødre!

Lenke til kommentar

Volum:

-50-80% av maks styrke(1RM).

-Langsomme og korrekt utførte øvelser.

-Basisøvelser som også trener støttemuskulatur.

-7 dager hvile.

-2,5g proteiner pr kilo kroppsvekt.

-Minst 7 timer søvn, hver natt.

-3-5 sett og 3-10 repitisjoner.

Anbefaler å lese litt om trening og spesielt kosthold.

Hva med å spørre om trening på et forum for trening, istedefor et forum for harware?

Prøv Treningsforum.

Les forøvrig også posten min om RYP i Ryp forumet under 'Treningsprogrammer'.

Edit: Det finnes utrolig mange teorier og programmer som sier noe annet. Dette er bare det grunnleggende for å øke muskelvolumet.

Endret av 3lw00d
Lenke til kommentar
Ta repetisjoner...

f.eks  Armhevinger

20 rep -18 rep - 16 rep - 18 rep - 20 rep

To minutts pause mellom hver før du tar ti Min pause og gjør det om igjen  :D

Hvis du føler at dette blir for lite så øker du bare antall :thumbup:

5992923[/snapback]

Dette blir for mange reps, med for lite belastning for å øke muskelvolumet. Slik jeg har forstått det handler det om stor belastning, få reps og mye mat og hvile etterpå.

Ser jo ingen langdistanseløpere med store lår f.eks :p

Lenke til kommentar
muskelen må utsettet for mer belastning enn den er vant til for at den skal vokse...... man må "rive" muskelfibre for å bygge

5993119[/snapback]

Derfor teknikk veldig viktig, og øvelse seff ;)

Dette blir for mange reps, med for lite belastning for å øke muskelvolumet. Slik jeg har forstått det handler det om stor belastning, få reps og mye mat og hvile etterpå.

Stor belastning og få reps, øker maksimal styrke, det gjør musklene bare mer kompakte og sterkere... Selve muskelfibrene blir tykkere av "pumpe-metoden" som er nevnt en del ganger her...

Lenke til kommentar

Stor belastning og få reps, øker maksimal styrke, det gjør musklene bare mer kompakte og sterkere... Selve muskelfibrene blir tykkere av "pumpe-metoden" som er nevnt en del ganger her...

5993218[/snapback]

Kan godt hende det, men syns fortsatt at så mange armhevinger hørtes for mye ut, spesielt over tid når en får bedre utholdenhet etc.

Lenke til kommentar
Har du sett skøyteløpere??

5993008[/snapback]

De gamle skøyteløperne hadde store lår. Nå er det kun sprintere som har det, de andre har tatt til vett og heller satset på større oksygenopptak og mindre dannelse av melkesyre. Å jeg kan ikke se en eneste grunn til at en langdistanseløper skal trene knebøy med lavt rep antall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...