z00l Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Hei, Har i lang periode hatt problemer med linja mi hos Nextgentel. Den første routeren (Cisco 828) ramler linja ut 8-10 ganger om dagen. Denne routeren er låst for konfigurering i tillegg så jeg får ikke åpnet porter etc. Den andre og den tredje routeren som Nextgentel sendte til meg fungerer overhodet ikke. Fikk beskjed om at det mest sannsynlig var feil i sentralen. Uansett: Har en Zyxel Prestige 791R liggende fra tidligere linje hos Firstmile/DirectConnect og fikk i dag omsider tak i den info jeg trengte for å kunne koble den opp. Folka på Nextgentel var selvsagt "ikke" behjelpelig med dette. Problemet mitt er at jeg fikk satt opp koblingene i routeren og nettet fungerte som en drøm pluss litt til i ca 6 timer. Nå blir nettet så å si HELT borte. Jeg kan få opp f.eks en utenlandsk side og pinget et par norske sider, men generellt så fungerer ikke nettet i det hele tatt. Dette gjelder en SHDSL linje. Lurer likevell på om det er et eller annet jeg mangler av info i routeren som gjør til at den plutselig ble såpass ustabil ... På NextGentel fikk jeg beskjed om at de brukte "kun" PPPoE mens jeg har kun fått routeren på nett med ENET ENCAP. Multiplex har jeg satt til LLC Virtual Circuit ID har jeg satt til: VPI = 0 VCI = 33 ATM QoS Type = UBR Cell Rate = 0 | 0 | 0 og satt til å motta IP-adresse automatisk. Lurer på om noen har litt info om hva som er 100% riktig for å koble routeren opp ? Har fra tidligere fått opplyst et brukernavn/passord som routern min skal bruke på å koble seg opp mot nextgentel sitt nett. Slik som jeg har koblet det nå har jeg ikke lagt med noe info om dette (pga ENET ENCAP). Hvis jeg setter til PPPoE så får jeg en valgmulighet til å skrive inn: Service Name: Username: Password: Er sådan, "Service Name" viktig ? og hva skal det eventuellt stå her ? Hadde satt umåtelig pris på om noen kunne fylle inn litt info rundt dette med oppkobling til NextGentel. Har brukt så sinnsykt mange timer på telefon for å få tak i support, og fått så lite hjelp tilbake for tiden som jeg har brukt. Kan forøvrig si at før jeg bestillte linja fra dem i Desember i fjor ringte jeg og spurte pent om "hvis" jeg bestillte linje fra dem, om jeg kunne få en router som kunne konfigureres opp. Dette p.g.a noen radmin programmer som jeg kjører. Fikk da beskjed om at dette kunne jeg f.eks med Netopia routeren deres, og bestillte derfor over telefon der og da for å få riktig utstyr tilsendt. Selvsagt så klarte de å rote det til med kommunikasjon internt hvor jeg endte opp med en Cisco 828 router. Denne viste seg i ettertid å være "HELT" låst fra deres side og at jeg ikke kunne omkonfigurere. Ringte inn og klaget på dette og fikk beskjed at de skulle sende meg ny og riktig router, nemelig en Netopia. Neste router jeg mottar ble en Thompson router. Denne forsvant syncen på med en gang den passerte 192 kbps i hastighet. Ringte inn for 3 gang og fortalte at nå har jeg blitt lovet Netopia 2 ganger og de hadde fremdeles til gode med å sende det utstyret jeg hadde blitt lovet. De beklaget og skulle selvsagt ordne opp og sendte meg router nummer 3. Dette ble nok en Thompson router med akkurat samme symptomer som den første Thompson. Så kom han på supporten fram til at det måtte være et eller annet i sentralen som gjorde det slik at disse thompson routerene strupet på 192 kbps. Det ble opprettet sak på dette og greier. Jeg skulle få snarlig tilbakemelding, noe jeg selvsagt ikke fikk i det hele tatt. Når jeg etter 2 uker ble dritt lei av å vente så ringte jeg inn på nytt og spurte vedrørende saken. Her traff jeg selvsagt på enda en ny person som hadde sine formeninger om at en Netopia router hadde ordnet biffen. Problemet var bare det at jeg hadde fått tilsendt alt for mange routere til at jeg kunne få tilsendt Netopia i tillegg. Som dere kanskje skjønner så er det ikke så veldig aktuellt å sette seg på telefonen til disse folka igjen for å få hjelp. Hjelp får du forøvrig ikke, men det største problemet er selvsagt og faktisk få tak i en person. Satt 3 dager på rad rett før påske og ringte i timesvis hvor jeg hver eneste gang jeg ringte fikk beskjed om at pga stor pågang kunne de desverre ikke ta imot samtalen min og at jeg måtte prøve igjen senere. Når de da i tillegg reklamerer for at de har responstid på 3-8 minutter etc så blir jeg regelrett forbanna. Dette er noe forbanna løgn hele veien. Utrolig synd at jeg skulle være så naiv og tro at det billigste var det beste. Hadde faktisk vært bedre tjent med en 1mbit ADSL fra telenor enn en 20mbit ADSL 2 fra NextGentel. Håper forøvrig på positiv tilbakemelding og gjerne med litt info rundt Nextgentel's oppsett av router etc. Mvh z00l Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå