Gå til innhold

Oly E-500, men hvilke objektiver?

Anbefalte innlegg

Takk for tipset, det skal jeg ta til etterretning.

Jeg har strengt tatt ikke kjøpt noe enda, så det er godt mulig jeg ombestemmer meg mht closeup-filtrene.

Hvilke makro-objektiv vil du/dere anbefale, i tilfelle?

Olympus Zuiko Digital 35mm F3.5 Macro gir kanskje for lite arbeidsavstand? Alternativet er Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Four Thirds, men den er jeg redd blir for dyr.

Jeg er *litt* grønn på området, men hvilke objektiv kan jeg sette på E-500? Uten noen adapter, er det KUN objektiver med 4/3-fatning som kan brukes, eller kan jeg bruke hvilket som helst av Olys objektiver (vil de passe, men ikke være tilpasset, eller vil de ikke passe i det hele tatt?) ?

Jeg syns å huske jeg så noe om en 50 mm macro et sted...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten adapter er det kun objektiv med 4/3 fatning som passer, det stemmer.

Det fine er at det finnes en original OM adapter for Olympus'es egen speilrefleks optikk (OM) som gjør at du kan bruke optikk som finnes rimelig på bruktmarkedet.

Jeg anbefaler den fordi Olympus har sørget for at den er sterkt bygget.

Men er en forsiktig med tyngre teleoptikk, kan en også bruke tredjeparts adaptere for nær sagt all slags flott kvalitets optikk. Rokkor-X fra Minolta var nevnt tidligere i tråden. Leica (Leitz) er jo også verdenskjent. Gammel AI-S optikk fra Nikon begynner også å bli rimelig i pris. Bakdelen er at du må fokusere manuelt, og antakelig bruke manuell lysmåling. Hvis foto er en hobby, er slike ting bare bra å få med seg.

Så vidt jeg har forstått koster camerquest's adaptere for 4/3 systemet 175 dollar for alle adapterne, så det er en fin investering, når en tenker på at en kan skumme markedet for brukt superoptikk, og at mye av dette er svært rimelig.

Cameraquest

Det sikreste å starte med er altså Olympus 4/3 adapter for OM.

Olympus OM til 4/3 systemet

Eksempel på tilgjengelig OM optikk: (OM Zuiko er toppserien)

OM til 4/3 blir 200mm/f2.8 hurtig tele (sport?)

Olympus OM til 4/3 - gir 270mm/f2.8 hurtig tele

Olympus OM til 4/3 - macro 100mm

Noen av disse er på bud, så dette er bare eksempler. Noen er imidlertid mulig å kjøpe (buy it now). En må da ha PayPal konto som regel.

Link til Olympus SLR film optikk:

Olympus SLR lenses

Strengt tatt er den nye Oly E-330 å foretrekke fordi den gjør det mulig å fokusere manuelt på skjermen, du må antakelig ha et tilbehør i den optiske søkeren for å se skikkelig (forstørrelse), men har du godt syn er alt mulig.

Oly E-500 eyepiece

OT: E330 (macro fokusering) gjør det enkelt med manuell fokus:

E330

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått koster camerquest's adaptere for 4/3 systemet 175 dollar for alle adapterne, så det er en fin investering, når en tenker på at en kan skumme markedet for brukt superoptikk, og at mye av dette er svært rimelig. 

Cameraquest

5976992[/snapback]

adapterne koster $175 each altså per stykk. Ikke $175 for alle.

Lenke til kommentar

Cameraquest

5976992[/snapback]

adapterne koster $175 each altså per stykk. Ikke $175 for alle.

5977597[/snapback]

Begynner å tvile på Cameraquest som seriøs forhandler. Hele websiten er rotete og uoversiktlig. De får antakelig produsert disse rimelig i Japan hos Cosina, og selger dem da langt dyrere enn Olympus originale adapter? Har sent mail om dette, men har ikke stort håp om å få svar da.

edit: Har fått svar på mailen. Det var ganske dyrt, så en bør holde seg til Olympus OM, og deres originale 4/3 adapter. Men har en skikkelig lyst på Rokkor-X eller Leica R optikk for eksempel, er det også mulig. En god del av Leica R optikken er forresten forkledd Rokkor-X, men med Leica R fatning. Det viser iallefall kvaliteten til Rokkor-X optikken. Heldigvis er Olympus OM Zuiko også kvaltietsoptikk, spesielt er MC (multicoated) versjonene ettertraktet.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Mange muligheter finnes uansett, og mye snacks finnes på bruktmarkedet. Ønsker i tillegg å nevne at Panasonic ikke ser på lcd'en som hovedsøker som skal brukes til fokusering. De har gitt signaler om at det er den optiske søkeren som er den "skikkelige" søkeren, men at lcd'en kan benyttes til spesielle anledninger. Det gir håp om at den optiske søkeren er lysere, og mindre trang, enn tunnellen som E330 er utstyrt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...