Gå til innhold

Oly E-500, men hvilke objektiver?

Anbefalte innlegg

Jeg er en ivrig fotoentusiast, og jeg har kommet frem til at olympus E-500 vil passe rimelig godt for meg, hovedsakelig pga pris/ytelse og støvfjerner.

Problemet er å vite hvilket kit jeg skal velge...

Hva er forskjellen på 14-45 og 17,5-45 -linsene? Jeg hørte at 14-45 skulle være bedre, stemmer det?

Jeg er spesielt begeistret for makro-fotografering, det er dette som er hoved-interessen når det hjelder fotografi. Er det noe poeng i å kjøpe 40-150 -linsa når jeg heller kan ta de pengene og legge i en bedre zoom/makro-linse? Er det noen som vet noe om makroegenskapene til 40-150-linsa?

Det jeg ser som en god mulighet, er E-500 med 14-45-linsa, og så kjøpe en "ok" zoom/makro-linse (1:2 eller 1:1). Noen forslag til makro-linse? Jeg er student, så jeg har et relativt begrenset budsjett (bl.a. derfor jeg velger E-500).

Eks:

http://www.itbutikken.dk/i/100357/1.htm

og

https://prisguiden.no/product.php?product_id=42077

(noen som kjenner prisen på denne?)

Kanskje droppe 14-45 og kjøpe

https://prisguiden.no/product.php?product_id=35091

??

Jeg går meg fullstendig vill i objektiv-jungelen.. :p

Angående 4:3 -formatet, er det egentlig en fordel eller ulempe?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner tester av de fleste oly-objektiver her

For i overkant av kr. 4000,- får du Olympus meget gode 50 mm med lysstyrke F 2.0. Den gir suverene, skarpe bilder og egner seg godt til makro (skjønt ekte makro er den ikke, forholdet er 1:2). Men i og med at budskjettet ditt er stramt, blir vel dette i dyreste laget ?

Lenke til kommentar

Jeg har dobbelt-kitet til Olympus og er ganske fornøyd. 40-150 objektivet har nærgrense på fokus på nesten 3 meter, og gir ikke noe som likner på makrobilder. Men til andre motiver er den veldig kurant (modellfly i lufta for eksempel.)

Skal du bare ha ett objektiv er 14-54mm veldig godt (skarpt, lysstyrke). 17-45 vet jeg ingenting om, men det hadde beskjeden lysstyrke til den prisen. Ellers er de vanlige kit-objektivene (14-45, og den tidl. nevnte 40-150) helt ok etter min mening.

Det er her fordelen med 4/3-innfatningen til Olympus kommer inn. Med en liten sensor, blir optikken rimeligere, og det er lettere å lage god optikk. Det har vært bred enighet om at kvaliteten på de rimeligste objektivene har vært høy i forhold til prisen.

En veldig billig løsning er å handle et godt allround objektiv, og så leke deg med close-up adaptere fra ebay:

http://www.asianxport.com/closeup.htm

Jeg har en sånn, og du kommer i allefall nærme nok. Tror jeg betalte hele 160,- for et +10 adapter ferdig levert fra ebay. Så den er neppe laget av ren diamant, men til hobby-macro av blomster, insekter og andre småting er den kanskje verdt å prøve?

Lenke til kommentar

Olympus vanlige macro 1:1 35mm/f3.5 (tilsvarer 60mm):

Oly Macro

Bra kit i Norge:

E-500 dobbelt kit

En del av Sigmas objektiv for FT (4/3) standarden, er nylig annonsert, så det vil ta litt tid før de er i handelen. Noen er tilgjengelige, men vær obs på at FT har en crop factor på 2x, mot normalt 1,5x eller 1,6x for DSLR. Canon produserer i tillegg såkalt FF , dvs bildebrikken er like stor som en 35mm småbildeformat filmrute. Det kalles derfor altså noe misvisende fullformat (FF), for å benytte optikken slik den var konstruert for 35mm småbildeformat, (med mulighet for bedre oppløsning ved optimale instillinger, men dette har også ulemper).

Olympus har på grunn av halve størrelsen konstruert all optikken sin fra grunnen av til sitt eget FT system som er gjort tilgjengelig som en åpen standard. Når Sigma nå tilpasser sitt objektiv program er det mer tilpasning til standarden ved fatning og signal/funksjon, enn noen nye konstruksjoner. Det gjør at en vil få mindre nytte av disse objektivene i vidvinkelområdet, men mer nytte av de som ekstrem tele ! Da tenker jeg spesielt på optikk med brennvidde fra 300mm og oppover. Siden dette er så nytt og Sigma ikke spesifikt har konstruert optikken for systemet, har jeg litt skepsis til optiske feil, men Olympus selv har jo en adapter som har vist at deres egen kvalitetsoptikk fra tidligere, kan fungere godt på et FT kamera.

Ellers synes jeg Olympus selv har et meget godt objektiv program, som har god kvalitet også for den rimeligste serien, noe som andre fabrikanter sliter med, og ville bruke dette som et utgangspunkt.

Ellers, her er Sigma's nye tilskudd til FourThirds:

Sigma FT

Lenke til kommentar
Jeg oppdaget nylig at Minoltas Rokkor objekter skal være ypperlige til Olympus dslr. De har manuel fokus, noe som uansett anbefales til macro. pmNormal kan sikkert fortelle mer om kvaliteten på objektivene.

Les mer her:

http://www.rokkorfiles.com/olympus.htm

5947506[/snapback]

Det kan jeg i og for seg. De stammer stort sett fra '70-tallet, da Minolta hadde et tett samarbeid med Leica. Det samarbeidet førte ikke bare til Minolta CL, men også til kopiering av Leicas R-teknologi. Minolta X7 var en Leica R4 (eller R3, husker ikke lenger) i forkledning, og mye av Minoltas fastoptikk like så.

Med samarbeid mener jeg at Minolta faktisk eide den største aksjeposten i Leica. Det gjelder ikke for samarbeidet de har med Panasonic i dag. Man kan derfor ikke sammenligne de to samarbeidsformene.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Alle kilder jeg finner på nettet om Leica - Minolta samarbeidet, viser til at det var et markeds- og teknologi messig samarbeid, initiert av Leica's ønske om å konkurere med de japanske fabrikantene om større markedsandeler. Det er sådant helt identisk med Leica / Panasonic samarbeidet.

Samarbeidet med Minolta var altså strategisk, og hadde ikke noe med aksjeposter eller oppkjøp å gjøre. Leica var på den tiden fremdeles kontrollert av Leitz familien.

Det førte til Minolta CL, konstruert av Leica, man produsert rimelig i Japan ved Minolta fabrikken, hvor Minolta kunne produsere sin egen versjon. Da Leica innså at produktet tok store markedsandeler fra, og truet Leica M protesterte brukerne så kraftig at terminerte Leica sin CL for å konsentrere seg om å videreutvikle Leica M, men Minolta kunne produsere Leica Minolta CL videre, og videreutviklet den til Minolta CLE.

På SLR siden førte samarbeidet med Minolta til at R3 avløste Leicaflex, som dermed ble historie - sikkert også til manges skuffelse. R3 er en Minolta med visse endringer, ikke motsatt.

På Minolta's utgave kunne en altså finne Leica optikk med Rokkor merke, eller Minolta optikk med Leica merke :) eller mest sannsynlig Minolta optikk med Rokkor merke. Minolta's zoom optikk var så god at Leica markedsførte og solgte den som sin egen i mange tilfeller.

Leica R3 med Leitz Vario-Elmar R 80-200mm/f4.5 er altså egentlig en forkledd

Minolta XE-7 m/MC ZOOM ROKKOR-X 1:4.5 f=80-200mm

Linker:

http://www.leicagallery.com/timelineliecahistory.htm

Optikk samarbeid Leitz - Minolta (nå Leica)

Leica - Minolta historien - copyrighted ©

Minolta Lens Mount (copyrighted) ©

Minolta 80-200 Zoom brukt av Leitz (copyrighted) ©

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Takker for svar!

14-54 gjorde at prisen hoppet med ca. 4000,- til ca 9000,- (hvilket er for mye). Mest sannsynlig går jeg da for 14-45 ("enkeltpakka", uten 40-150.

Jeg syns Olympus' egen makro (som det ble tipset om) ser ganske ok ut:

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...01&affId=891078

ca 2000,-, 1:1 forstørrelse.

ARGH, foto-moro er koster skjorta for en stakkars student..!

Jeg kan, hvis jeg er heldig, få et E-500 + 14-45 for 5300,- danske kroner (jeg bor for tiden i danmark). Legger man til 35mm makro, samt veske, kort, frakt, pluss diverse småting, er man kjapt oppe i 8000,- danske, som er nesten 9000,- NOK. Det er mer enn det lånekassa gir meg for en hel måned. (noen som sa SPARE? :p)

Hvordan funker det med sånne makro-adaptere? Noen eksempel-bilder? Hva er ulempene?

Lenke til kommentar
Olympus FT (fourthirds) objektiv-adaptere for forskjellige system finnes på denne siden : Olympus FT er fleksibelt !

5952316[/snapback]

Jepp! Dette har vel mest med den korte avstanden fra bajonett til sensorplan å gjøre som gjør at adaptere får plass imellom uten å miste fokus til uendelig eller bruke telekonverteroptikk. Etter litt titting rundt er vel drømmen når man blir rik gammel lege eller advokat en Panaleica LC-1 (eller noe i den gaten) med tilhørende telezoom og adapter til Minolta Rokkor 58mm f1.2, 135mm f2 og tilsvarende vidvinkeloptikk.. Er det mulig å bytte mattskive (til tredjeparts splitscreen) i E300/330?

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Vet ikke angående mattskiven. Det store poenget med E330/LC-1 er å fokusere på skjermen. LC-1 er vel helst en Panoleica .

Enig, spennende muligheter. Fint at Olympus også har så god optikk, og i tillegg en adapter for OM-serien, som også inneholder endel superoptikk. Spennende å få tilgang til Minolta optikk som også regnes som noe av det beste, samt gammel Leica optikk, Nikon optikk osv. med de rette adapterne. Manuellt fokus på en slik skjerm skal gå helt fint.

Lenke til kommentar

Det ble en E-500 med pakka med 14-45 og 40-150! :D 6500,- danske (--> ca. 6800 norske).

De holder et av, jeg skal kjøpe det på mandag. Jeg ba dem samtidig bestille et sett med closeup-filtre. +1, +3, og +4, hvis jeg husker rett. 700,- (var det litt mye? jeg glemte å spørre om merke).

Dermed kan jeg leke litt med makro mens jeg sparer til en "skikkelig" makro-linse. Ai, hvor jeg gleder meg til mandag!

Lenke til kommentar
Det ble en E-500 med pakka med 14-45 og 40-150! :D 6500,- danske (--> ca. 6800 norske).

De holder et av, jeg skal kjøpe det på mandag. Jeg ba dem samtidig bestille et sett med closeup-filtre. +1, +3, og +4, hvis jeg husker rett. 700,- (var det litt mye? jeg glemte å spørre om merke).

Dermed kan jeg leke litt med makro mens jeg sparer til en "skikkelig" makro-linse. Ai, hvor jeg gleder meg til mandag!

5966396[/snapback]

Det var denne du burde satset på

Extension Tube

En god investering kan være en OM adapter fra Olympus, slik at du kan kjøpe rimelig optikk på bruktmarkedet fra Olympys'es OM analoge speilrefleks. Det er spesiellt teleområdet som er interessant, men du kan også kjøpe macro osv.

Det er mange som kvitter seg med sine analoge system nå.

OM til 4/3 adapter

Dette er kvalitets utstyr som du vil ha glede av mange år fremover.

Dette er investeringer når du for eksempel ser muligheten av å få en brukt 200 eller 300mm fra OM systemet, og en rimelig macro. Noen av Olympus'es teler er superbra. Et annet eksempel er lyssterk 50mm optikk som gjør en 100mm/f1.2 eller 100/f1.4 på 4/3 systemet. Noen av optikken er testet på det nye systemet og holder absolutt mål. Det er veldig bra løsninger, og spesiellt dette vil være spesiellt bra som portrett, og fotografering i svakt lys.

De filtrene du kjøpte er jo også minst 1/3 av prisen til en helt ny macro, og jeg forstår at du nermest har kjøpt dem usett. Du kommer antakelig aldri til å bruke dem når du får noe skikkelig utstyr.

Det gjelder å tenke fremover, og heller være uten alt leketøyet med en gang.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...