ltobiasb Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Hvorfor er det ingen stmp-servere som tar i mot mail til andre servere enn seg selv? F.eks. med smtp.netcom.no kan jeg ikke sende mail til andre enn personer med @netcom.no-adresse, og det samme gjelder mail.online.no. Dette blir veldig tungvint når jeg skal sende mail med Outlook eller Outlook Express. Hvordan kan jeg få sendt mail til andre også? Takk for all hjelp!! Mvh Tobias Lenke til kommentar
bertie Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 ikke helt sikker på at jeg forsto riktig men det som ofte er tilfelle er at hvis du kobler opp med et abonnement(f.eks. Telenor), og har mailkonto hos noen andre, (f.eks. Ringnett), så må smtp-serveren være smtp.online.no. På mobilen min må jeg ha Netcom's smtp-server som utgående selv om mail-kontoen er Telenor. Kanskje du bare bruker feil SMTP-server? bertie Lenke til kommentar
scar Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 tror nok karnsje er en feil fra din side dette for det er ikke noe prob og sende mail til andre en de nevnte forholdsvis @netcom.no og @online.no har bruk begge selv så jeg vet det funker. men kan du gi litt mere info om hva du skriver på serverne i Outlook eller Outlook Express pluss hvilken internett levrandør du har så blir det litt enklere og finne eventuelle feil edt: det lurer seg inn noen typos gett _________________ Desktop-scar: windows XP + FreeBSD 4,6 Laptop-klepto: Windows 2000 + FreeBSD 4,6 (ZNOTE 3001) Filserver-balder:FreeBSD 4,6 Server-eXXXor:FreeBSD 4,5 <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: scar på 2002-09-30 18:05 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: scar på 2002-09-30 18:12 ] Lenke til kommentar
tZar Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 SMTP serverene er ofte satt opp til kun å tillate tilkoblinger fra et bestemt subnet/ip-range. Hvis ikke tilkbolingen er fra denne kan det være mulig at den slipper gjennom mailen hvs den er til eller fra den bestemt leverandøren. Dette er helt individuelt hvordan de forskjellige tilbyderene setter dette opp, men de fleste legger til begrensninger slik at f.eks mennesker fra andre siden av jorden skal drive med mail bombing, spaming og lignende via den aktuelle tilbyderens server. Jeg vil anbefale deg å benytte deg av smtp serveren til den leverandøren du har oppkoblingen din ifra. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Problemet dukker bare opp hvis man bruker en annen SMTP-server for å sjekke/sende mail (f.eks. hvis du har en konto på world-online, og prøver å bruke denne kontoen til å sende mail fra, slik at FROM: vil bli [email protected] istedet for [email protected]). Tilbyderen vil at du kun skal bruke deres SMTP-server. Men du kan jo sende og motta mail til hvem som helst hvor som helst likevel. Bare smtp-servern er mail.netcom.no eller whatever den skal være. Lenke til kommentar
ltobiasb Skrevet 30. september 2002 Forfatter Del Skrevet 30. september 2002 Jeg fikk delvis rettet på problemet med smtp.netcom.no-serveren. Jeg bruker Outlook 2002, og satte "My outgoing server (SMTP) requires authentication", og skrev inn brukernavn og passord der. Nå kan jeg sende til alle adresser med @netcom.no-adressa mi. Det fungerte derimot ikke like fint med @online.no-adressa mi. Den får jeg likevel "We do not relay"-melding fra. Jeg har prøvd smtp.online.no og mail.online.no. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Men hvilken nett-tilbyder er du koblet til? - Som _utgående_ mail server skal du alltid ha smtp serveren til de du har linje fra (nextgentel, Telenor, netcom etc)..... At serverene ikke relayer er stort sett for å unngå at man sender spam via de... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå