Gå til innhold

Når kan man si "..En av de siste..."

Bornslip

Anbefalte innlegg

Tenkte litt på en ting i stad, kanskje litt teit, men en filosofisk problemstilling...

Hvis man har f.eks 5 brus da, så drikker man 3 og har 2 igjen, så gir man en til en kompis, og sier "Nå fikk du en av de siste!"

Det er jo greit nok å si siden det var 2 igjen, men hva om det var 3 brus igjen? kunne man sagt det da? Eller hvor går grensa for hvor mye det kan være igjen av en ting før man kan si "det var en av de siste..." ?

Hvis man har 4 brus igjen og gir bort en, kan man da si "nå fikk du en av de siste.."?

Personen fikk jo en av de siste brusene, selvom det er 1000 brus så vil jo brus nr 847 være en av de siste...

Jaja, kom med innspill :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

korrekt sett så ville nok brus nr 876 vært en av de siste... men sånn slik som jeg mener så ville nok de siste ti av tusen vært en av de siste... Det kommer ann på hvor mange brus du har(eller hvilken som helst annen sak).

har du fire drops og gir bort en slik at du har 3 igjen ville jeg nok ha sagt at du fikk en av de siste.

komplisert sak faktisk det her :p

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt at den siste 1% er det siste.

I tilfelle en person gir noe til en annen og sier "den siste", så skal det være av den siste prosenten eieren hadde...

I masseproduksjons-skala, gjelder det hele 1% som blir produsert, så hvis det hadde blitt produsert 1.000.000 stk, gjelder det de siste 10.000

Lenke til kommentar
Jeg ville sagt at den siste 1% er det siste.

I tilfelle en person gir noe til en annen og sier "den siste", så skal det være av den siste prosenten eieren hadde...

I masseproduksjons-skala, gjelder det hele 1% som blir produsert, så hvis det hadde blitt produsert 1.000.000 stk, gjelder det de siste 10.000

5946856[/snapback]

Det vil jo bety følgende, for at jeg skulle kunne si "en av de siste" angående noe som helst, må jeg ha minst 100 stk av tingen da, med tanke på at jeg ikke kan gi bort 0.5% av noe... har jeg 100 ting vil jo 1% tilsi èn, og når jeg da har 1 igjen så vil ikke denne personen få en av de siste, personen vil få _den_ siste, ergo, har jeg 50 stk av en ting blir 1% en halv ting, det går jo ikke alltid å gi bort en halv ting?

Endret av Bornslip
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...