rgla Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jada, svært stabile windows klarer det igjen. Den bærbare maskinen til kjæresten min fikk forleden en fin blåskjerm ikke lenge etter oppstart. Den hadde fungert fint helt siden sist windows fikk det for seg å være extra stabil og jeg måtte formatere og installere win xp på nytt. Det som skjer nå er at windows xp ikke vil boote, etter et minutt med helt svart skjerm får jeg opp denne meldingen: Windows could not start because the following file is missing or corrupt: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM Jeg har googlet i øst og vest uten å finne en løsning. Formatering er ikke et alternativ da kjæresten min har mye skolearbeid og personlige bilder på denne maskinen. At det er et virus eller noe slikt utelukker jeg også da jeg selv bruker denne maskinen i ny og ne og har NOD32 installert pluss at denne maskinen ikke har sett en lumsk webside i sitt liv. Maskinen brukes for det meste til skolearbeid(word,powerpoint etc.), noe musikk og litt dvd titting. Har noen hatt et slikt problem selv og/eller vet om en fungerende løsning så hadde jeg stått i evig gjeld. På forhånd takk for hjelpen! Mvh. rgla Lenke til kommentar
Patz Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Du kan ta en reperasjonsinstalasjon av OS, denne sletter ingenting med unntak av at den skriver over skadde systemfiler. Lenke til kommentar
Narkolepsi Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Du kan ta en reperasjonsinstalasjon av OS, denne sletter ingenting med unntak av at den skriver over skadde systemfiler. 5946202[/snapback] En reparasjonsinstallering kan man gjøre ved å boote med XP-cd, velge ny installering av XP, og så velge å installere på den partisjonen som inneholder den gamle installasjonen av XP ikke sant? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Vil tro det går ja, men mener å huske at det var et eget alternativ som heter dette et sted. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Du kan ta en reperasjonsinstalasjon av OS, denne sletter ingenting med unntak av at den skriver over skadde systemfiler. 5946202[/snapback] En reparasjonsinstallering kan man gjøre ved å boote med XP-cd, velge ny installering av XP, og så velge å installere på den partisjonen som inneholder den gamle installasjonen av XP ikke sant? 5946372[/snapback] Du gjør som du sier---helt til du kommer til hvor windows sier at det er funnet en C:\windows instalation. Her skal du velge E for å reparere og ikke ENTER. E vil reparere den du har (du mister oppdatteringer som du har gjort-hotfixes)ellers beholder alt. Allikevel det kan gå galt men.... Taster du i mottsetning Enter blir det ikke reparation men du får 2 windows installationer på samme partition og det skaper... vil skape problemer på langsikt. Lenke til kommentar
Narkolepsi Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Du gjør som du sier---helt til du kommer til hvor windows sier at det er funnet en C:\windows instalation. Her skal du velge E for å reparere og ikke ENTER.E vil reparere den du har (du mister oppdatteringer som du har gjort-hotfixes)ellers beholder alt. Allikevel det kan gå galt men.... Taster du i mottsetning Enter blir det ikke reparation men du får 2 windows installationer på samme partition og det skaper... vil skape problemer på langsikt. 5946457[/snapback] Ah, jeg har nemlig noenlunde samme problem, men trykte selvfølgelig ENTER istedet for E. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Hmm.. har vel ikke hatt akkurat denne blåskjermen før, men å reparere windows pleier å fungere. Jeg har aldri mistet noe data ved bruk av den metoden. Lenke til kommentar
noeinstein Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 betyr at registeret er skadet, følg DENNE LINKEN for å se hvordan du fikser det, er mye enklere enn å reparere windows Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Det er litt "enkelt" å skylde på Windows(OS) ved slike problemer.. I alle tilfelle jeg har vært borti samme/tilsvarende feil.. så skyldes slike problem hw/driver problem. En heftig overklokk f.eks. (uaktuelt her) vil gi slike problem av og til. Hvilken modell av bærbar er det snakk om? Hva slags hw er standard/etter"montert" på denne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå