Gå til innhold

Forslag til nye ord for den Norske ordboken?


iMarius

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte det kunne vært moro å se om folk hadde noen kule ord man har egenprodusert eller hørt av andre og kanskje bare brukes av deg og din vennekrets? Da tenker jeg ikke på slang som er kjent av mange fra før, men heller ord bare noen få har hørt om.

 

 

Jeg kan begynne:

 

For et par år siden snappa jeg opp et ord fra noen CS-folk fra hjemplassen. Dette ordet var ment til å brukes universalt om alt og alle og ble kalt Tjarb.

 

Noen eksempler på setninger som kan inneholde ordet:

 

"Dan tjarba Kristian i bakken en kveld" (Dan slo Kristian i bakken en kveld)

 

"Hva skal vi med dette tjarbet?" (hva skal vi med dette rotet/tullet/greiene?).

 

"Den tjarb-bilen ser jo bare tjarb ut" (den rare bilen ser jo bare teit ut).

 

Her er også en tolkning av ordet Tjarb.

 

Grunnen til at jeg ble litt fasinert av dette ordet er at det på en måte er fengende å uttale :) Det har blitt en morsom måte å uttrykke ting på, og for noen jeg kjenner har det også blitt dagligtale.

 

 

Dette er tråden for de som vil vise et ord som har blitt til av deg eller andre, som du er blitt fasinert av og kanskje bruker til daglig, men bare en promille av befolkningen skjønner :roll:

 

PS: Det er en fordel om du gir en forklaring på hvorfor du liker ordet og gir eksempler på hvordan det kan brukes i vårt Norske språk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg satt å så på Typisk Norsk i går, oppfordret programlederen folk til å sette ord på følelsene sine. Det første som falt ut av meg da var «plakatra». Og i skrivende stund føler jeg et annet og også komme frem; «forklatra».

 

«Plakatra» er når man føler seg i ufyselig form i håp eller i ønske om å bli bedre.

 

«Forklatra» er når man føler seg i ufyselig form og har mistet håpet.

 

(ja, jeg har influensa, abuhu :()

Lenke til kommentar
spjonge er jo et fint ord, vet ikke helt hva det betyr men det er kult.

5954092[/snapback]

 

Det er vel en fornorskning av ordet sponge, som betyr svamp. :hmm:

 

 

Forresten, Svampe-bob

5954449[/snapback]

Nei, det var er ord jeg bare fant opp. Jeg har bestemt at det skal bety: Følelsen man har når man sitter med en regning forran seg som man skal betale.

Lenke til kommentar
avmystifisert syns jeg er veldig bra.... hvis du har et problem å får løst det...da har du avmystifisert den saken ;)

 

feks. hvis du sitter med en matteoppgave å faktisk klarer den så har man avmystifisert den ;)

5960957[/snapback]

Omg den var bra, tor jeg må bynne å bruke den. De-mystified blir vel den engelske oversettelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...