Gå til innhold

Går det an å bli mer uforsiktig/idiot?

Nuffern

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel på kjendis.no (Dagbladet) om gutta i Paperboys, som fikk en laptop ødelagt. De hadde ingen sikkerhetskopi av dataen som lå der.

Den er viktig. Der ligger alle miksene fra forrige album, alle liveoppsettene, og seks nye låter som ikke er noe annet sted. Der lå halve det nye albumet.

Helt utrolig at folk kan bli så tjukke i hodet, og at Forbrukerrådet samtidig mener at butikkene skal betale for gjennoppretning av data dersom feilen dekkes av reklamasjonsretten.

Leste for et par år siden om en professor på UiO, som fikk frastjålet lappisen sin. Han hadde 7 ås (!) arbeide på den, som han ikke hadde backup av. Ellers er det ikke få historer om doktorgrader, som har gått tapt grunnet manglende backup.

Jeg mener at dersom man har så viktig data, så er det et krav at man har tatt backup av dataen. Hadde jeg mistet flere års arbeide grunnet diskkræsj eller tyveri, så hadde jeg faen meg aldri tørt å nevne det til noen. Da kunne man like godt ha tatovert "IDIOT" i panna mi!

En liten trøst får være at man aldri gjør den sammen feilen to ganger.. (de fleste av oss). :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig deler jeg ikke syn med deg i paperboys saken, men ang. backup - ja.

Hvor ofte pleier du å ta backup av f.eks skolearbeid mens du er på reise med din lille bærbare venn? Litt uheldig var de ja, så veldig dataskyndige er de sikkert ikke.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at det var et annet norsk band (Eller var det Paperboys?), som fikk stjålet en slik laptop med masse arbeid på?

De burde jo såklart ha backup, men det er lett å være etterpåklok, spesielt om det ikke er en dataansvarlig i teamet, men "bare" en som fikser lyd.

Lenke til kommentar
Hvor ofte pleier du å ta backup av f.eks skolearbeid mens du er på reise med din lille bærbare venn?   Litt uheldig var de ja, så veldig dataskyndige er de sikkert ikke.

5945508[/snapback]

Det dreier seg ikke om å være datakyndig eller ikke. Alle forstår at dersom en maskin blir totalsmadret, eller frastjålet, så er dataen borte. Det er like enkelt som om du er på Rimi, så kan du samtidig ikke være på Bahamas.

Jeg sier ikke at man kan forvente at alle til en hver tid har backup av all sin data, men her var det ikke bare snakk om endringer fra forrige uke. Les: Seks nye låter, halve nye albumet, all miks fra forrige album, eneste sted..

Skulle det da skje noe, så er man for guds skyld seg selv ansvarlig!

Er klar over at Paperboys ikke har lagt skylden på noen andre enn seg selv (for alt jeg vet så deler de sikkert ikke engang Forbrukerrådets syn på erstatningsansvar av data), men dette viser bare hvor lite folk er ansvarlige sin egen data og Forbrukerrådets holdning/kunnskap til IT.

Jeg virker kanskje noe krass nå, men dette er noe jeg føler sterkt for. Da det går på elementære ting. Skal innrømme at produsentene/selgerne av disker/maskiner kan bli flinkere til å informere kjøperene om viktigheten av sikkerhetskopiering. Windows kunne kanskje med jevne mellomrom ha kommet opp med et spørsmål om det kanskje ikke var på tide å ta en kopi av "Mine Dokumenter", og harddiskprodusentene kunne ha merket alle disker tydligere med et klistremerke der det står "Ikke la viktig data ligge kun på en disk! Se programvare for enkel sikkerhetskopiering."

Edit: Typo

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...