Gå til innhold

Harddisken jobber TREIGT i ny maskin.

Anbefalte innlegg

*ikke helt sikker på om denne skal i "makinen fungerer ikke" eller her. Flytt om den er feil*

Kjøpte den "møkka"maskinen som hardware fikk tilbud på hos Dell.no.

Hadde en 3,5" vanlige IDE hdd (80gb) fra den gamle pc'en, som jeg har satt i.

Men harddisken er så inni granskævven treig! Kan ikke høre musikk uten at lyden hakker, og hvis jeg f.eks hører musikk og flytter noe fra/til disken, stoppe musikken helt. Flytting til og fra disken går også sinnsykt tregt.

Det var kun èn leding IDE-kontroller på HK, så jeg har nå begge hdd'ene på samme kabel. Er det derfor? (Hvis det er derfor, hjelper det om jeg har en optisk stasjon og en hdd på en kabel, i stedet for to optiske på en og to hdd'er på en?).

Endret av vegarvea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*ikke helt sikker på om denne skal i "makinen fungerer ikke" eller her. Flytt om den er feil*

Kjøpte den "møkka"maskinen som hardware fikk tilbud på hos Dell.no.

Hadde en 3,5" vanlige IDE hdd (80gb) fra den gamle pc'en, som jeg har satt i.

Men harddisken er så inni granskævven treig! Kan ikke høre musikk uten at lyden hakker, og hvis jeg f.eks hører musikk og flytter noe fra/til disken, stoppe musikken helt. Flytting til og fra disken går også sinnsykt tregt.

Det var kun èn leding IDE-kontroller på HK, så jeg har nå begge hdd'ene på samme kabel. Er det derfor? (Hvis det er derfor, hjelper det om jeg har en optisk stasjon og en hdd på en kabel, i stedet for to optiske på en og to hdd'er på en?).

5945187[/snapback]

Du har kansje brukt den ene ide kontakten som skal til cd brenner/dvd brenner på den ene harddisken. Sikkert derfor den er treig.

Tror du må skaffe deg en ide kabel beregnet kun for 2 hdd.

Correct me if i'am wrong:)

Lenke til kommentar
Ta backup. Ta backup til krampa tar deg! Det er ikke sikkert disken har lenge igjen.

5948971[/snapback]

Harddisken er 5-6 år gammel. Hvor lenge pleier en og holde?

Hadde problemer med at den gamle maskinen frøys osv, men harddisken var aldri treig.

Flere som tror dette kan være problemet?

Verdt å prøve å ha f.eks DVD-spiller/harddisk og DVD-brenner/harddisk på ide-kablene (nå er det DVD/DVD og HDD/HDD), eller er det helt utelukket at det kan forårsake problemet?

Lenke til kommentar
Sjekk i device manager (enehetsbehandling) for IDE Primary og Secondary at DMA er enablet og at du ikke kjører PIO mode.

5950082[/snapback]

Secundary IDE stod i "Bare PIO" på overføringsmodus.

Satt den til "DMA hvis tilgjengelig".

Tester litt nå...

Lenke til kommentar

En 5-6 år gammel disk begynner nok å nærme seg slutten av livet, i hvertfall hvis den har gått jevnt og trutt. En ny disk koster ikke all verden. Du får vel samme størrelse (80 GB) som du har for ca. 500 kr og hvis du putter på 2-300 kr så får du 200-250 GB. Sjekk om PCen din har støtte for SATA, i så fall velger du det fremfor IDE.

Lenke til kommentar

Det var nok harddisken som synger på siste verset.. Lagde skrapelyder i går, og noen av de merklige lydene jeg hadde i min gamle maskin var plutselig tilbake i den nye. Harddisken er nå tatt ut, no harm done :)

Takker for svar, alle sammen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...