trøls Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Når noen kommer med en begrunnet bekymring over at media er dominert av venstresiden, så møtes det med latterliggjøring fra enkelte her. Man er en "Frpist" og hva man nå kalles, og man er visst dum fordi man ikke skjønner at det egentlig ikke er noe problem at det politiske landskap formes av blant annet journalister. Når noen kommer med en begrunnet bekymring over at høyresiden er dominert av Frp, så møtes det med latterliggjøring fra enkelte her. Man er en "sosialist" og hva man nå kalles, og man er visst dum fordi man ikke skjønner at det egentlig ikke er noe problem at det politiske landskap formes av blant annet populister, egoister og rasister. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Ja, det er i bunn og grunn et ganske absurd mål. Som Bentham sa, folk søker ikke "individuell frihet" men lykke. De som har "individuell frihet" som må har egentlig sin egen lykke som mål. Det er bare det at de ønsker at de selv skal få mer lykke, uten å innrømme at lykke skal være et generelt mål for samfunnet.5934506[/snapback] Lykke bør ikke være samfunnets mål; lykke bør være individets mål. Samfunnets oppgave er å legge til rette for at individet kan finne lykken. Ettersom lykke er et individuelt mål, er individuell frihet en nødvendighet. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Lykke bør ikke være samfunnets mål; lykke bør være individets mål. Samfunnets oppgave er å legge til rette for at individet kan finne lykken. Ettersom lykke er et individuelt mål, er individuell frihet en nødvendighet. 5936096[/snapback] Det låter egentlig litt rart, "lykke er ikke målet men å legge opp til lykke er det". Det stemmer at man i praksis gjør det slik, da det å la staten sørge for all lykke fører til at det ikke skaper så mye lykke at det gjør noe. Derimot, så er ikke et liberalistisk system tilstrekkelig for å legge opp til lykke. Årsaken er at mange rett og slett ikke eier de ressurser som skal til for å søke lykken i et libertariansk samfunn. Slik sett fører fokusering på negativ frihet til at mange ikke vil være istand til å oppnå positiv frihet. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Det er ikke slik at kultur dør om den ikke får statsstøtte. 5935683[/snapback] Nei, kultur vil alltid være der, men muligheten til å utøve kulturen forsvinner uten statsstøtte, i hvert fall fin- og særkulturen, om det er bra eller ei kan jo diskuteres. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (Dette er på vei til å gå way off topic, kanskje på tide å starte en ny tråd?... ) Norges kulturliv er avhengig av et proffesjonelt miljø for å opprettholde alle typer, både fin og "stygg" kultur. Det meste som skjer i norsk kulturliv er avhengig av rekruttering fra kulturskolene. FrP vil mer eller mindre legge ned kulturskolene, evt øke egenandelene så mye at "bare fiffen", vil få tilgang til dem. Slik er det også med symfoniorkestre, opera og teater, pga at staten legger inn en god del driftsmidler kan billettprisene holdes på et nivå som gjør at flest mulig har tilgang. De instutisjonene som får statsstøtte direkte, må hele tiden dokumentere oppslutning blandt publikum, og i motsetning til hva mange her tror, er det stor oppslutning om kultur på høyt nivå uansett hvilken sjanger man er innenfor i Norge. Og det er ikke bare "fiffen" som går på såkalt "finkultur", f.eks Trondheim Kammermusikkfestival hadde i fjor en oppslutning blandt undgommer/studenter på bortimot 50%. Hvis FrP får bestemme, vil kulturlivet i Norge gå i retning den man har i USA, der vanlige konsertbilletter gjerne koster 1000kr, eller som i Wien, der man gjerne betaler 2500kr for en operabillett, dvs mindre valgfrihet for "folk flest", som FrP er så opptatt av. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) Nå kjenner ikke jeg til subsidiene av konsertbilletter i Norge, men en billett koster 1000 kr uavhengig av om det er enkeltindividet eller staten som betaler for den. Det vil si at dersom en konsertbillett er subsidiert vil uskyldige mennesker bli tvunget til å betale for en billett de ikke har bruk for, og dèt kan vel ikke akkurat kalles sivilisert. Konsertbilletter bør selvsagt ikke subsidieres - det bør heller ikke andre kulturarrangementer. "Folk flest" vil ha mulighet til å gå på opera uten subsidier - de må bare prioritere pengebruken sin annerledes. Det hadde jo også hjulpet om skattenivået ikke var på 70 prosent, for mange.. Endret 17. april 2006 av T.F.T Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Det låter egentlig litt rart, "lykke er ikke målet men å legge opp til lykke er det". Nei. Lykke for individet er målet. Å legge opp til lykke for individet er statens oppgave. Det er i allefall det jeg tror han prøver å si. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Nei, kultur vil alltid være der, men muligheten til å utøve kulturen forsvinner uten statsstøtte, i hvert fall fin- og særkulturen, om det er bra eller ei kan jo diskuteres. Selvsagt vil ikke muligheten til å utøve kulturen forsvinne. Så lenge det finnes folk som ønsker seg denne kulturen så vil det eksistere. Hvis det bare er to personer som ønsker denne kulturen så kan de uansett ikke forvente seg å kunne leve av det. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 FrP vil mer eller mindre legge ned kulturskolene Vil ikke Frp tvert imot øke muligheten for å velge skole selv? Her tror jeg du blander kortene. Slik er det også med symfoniorkestre, opera og teater, pga at staten legger inn en god del driftsmidler kan billettprisene holdes på et nivå som gjør at flest mulig har tilgang. Hvis folk flest vil ha tilgang til dette, hvorfor er det nødvendig med statsstøtte da? Hvis det er veldig populært så vil det jo betale seg selv. Og det er ikke bare "fiffen" som går på såkalt "finkultur", f.eks Trondheim Kammermusikkfestival hadde i fjor en oppslutning blandt undgommer/studenter på bortimot 50%. Da vil de jo kunne klare seg uten statsstøtte. Hvis FrP får bestemme, vil kulturlivet i Norge gå i retning den man har i USA, der vanlige konsertbilletter gjerne koster 1000kr, eller som i Wien, der man gjerne betaler 2500kr for en operabillett, dvs mindre valgfrihet for "folk flest", som FrP er så opptatt av. Hvis Frp får bestemme så har folk flest mer penger de kan bruke på det de selv ønsker, og man tvinger ikke flertallet til å betale alt for mindretallet i samme grad. Hvis Frp får bestemme så får folk råd til mer. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Nei, kultur vil alltid være der, men muligheten til å utøve kulturen forsvinner uten statsstøtte, i hvert fall fin- og særkulturen, om det er bra eller ei kan jo diskuteres. Selvsagt vil ikke muligheten til å utøve kulturen forsvinne. Så lenge det finnes folk som ønsker seg denne kulturen så vil det eksistere. Hvis det bare er to personer som ønsker denne kulturen så kan de uansett ikke forvente seg å kunne leve av det. 5936288[/snapback] Jo, muligheten for å utøve fin- og særkultur vil forsvinne. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hvis Frp får bestemme så får folk råd til mer. 5936300[/snapback] Hvis FrP får bestemme vil folks skattebelastning gå ned, men utgiftene vil gå tilsvarende opp. Det vil garantert føre til større forskjeller på folk, og skape flere tapere i samfunnet. Men hva skal egentlig folk med mer? Spør du meg er Norge blitt en sytenasjon, vi har det best i verden, og likevel roper folk på mer. Vi har mer enn nok, og vi har det fint. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Jo, muligheten for å utøve fin- og særkultur vil forsvinne. Nei, det vil den ikke. Dessuten vil ikke Frp kutte absolutt alt av støtte. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Etter hva jeg vet ønsker ikke FrP å forby fin- og særkultur. Å forby det er nemlig eneste muligheten for at "muligheten for å utøve fin- og særkultur vil forsvinne." Lenke til kommentar
warpig Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Jo, muligheten for å utøve fin- og særkultur vil forsvinne. Nei, det vil den ikke. Dessuten vil ikke Frp kutte absolutt alt av støtte. 5936375[/snapback] Igjen så antar du at jeg mener noe jeg ikke mener, jeg har aldri sagt noe om at FRP ønsker å kutte noe av støtten. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hvis FrP får bestemme vil folks skattebelastning gå ned, men utgiftene vil gå tilsvarende opp. Ikke nødvendigvis, nei. Og om så er tilfelle så er det fordi man bruker mer penger på det man selv trenger istedenfor å betale for alle andre. Det vil garantert føre til større forskjeller på folk, og skape flere tapere i samfunnet. Nei, for Frp vil nemlig sørge for et sikkerhetsnett for de som faller utenfor. Men hva skal egentlig folk med mer? Spør du meg er Norge blitt en sytenasjon, vi har det best i verden, og likevel roper folk på mer. Vi har mer enn nok, og vi har det fint. Bare fordi det er folk som har det verre så betyr ikke det at ikke vi kan strebe etter å få et bedre samfunn. Det er nok av problemer å ta seg av, selv her i Norge. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Jo, muligheten for å utøve fin- og særkultur vil forsvinne. Nei, det vil den ikke. Dessuten vil ikke Frp kutte absolutt alt av støtte. 5936375[/snapback] Igjen så antar du at jeg mener noe jeg ikke mener, jeg har aldri sagt noe om at FRP ønsker å kutte noe av støtten. 5936388[/snapback] Da vil jo ikke denne muligheten forsvinne, så hvorfor påstår du det da? Lenke til kommentar
reverto Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Frp vil legge ned aetat, trygdekontoret og sosialkontoret. Derfra vil de sette opp en ny ordning der kun de som 'ikke kan arbeide'(litt dårlig definert i programmet) kan få penger. En kraftig nedskrelling og begrensning er det uansett. 5935484[/snapback] Håper egentlig frp får gjennom noe slik. Blir Danmark, all over again. Så blir vi kvitt dem.... en stund. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) Da vil jo ikke denne muligheten forsvinne, så hvorfor påstår du det da? 5936403[/snapback] Jeg svarte til Dottens post anngående om kultur vil forsvinne uten statsstøtte, og da sa jeg at muligheten for å utøve fin- og særkultur vil forsvinne, det er ren utopi fra ditt sted at jeg nevner FRP. Endret 17. april 2006 av warpig Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Det er ikke så greit å holde orden på ting når Frp alltid blandes inn her. Men "finkultur" forsvinner selvsagt ikke uten statsstøtte uansett. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hvis FrP får bestemme, vil kulturlivet i Norge gå i retning den man har i USA, der vanlige konsertbilletter gjerne koster 1000kr, eller som i Wien, der man gjerne betaler 2500kr for en operabillett, dvs mindre valgfrihet for "folk flest", som FrP er så opptatt av. 5936190[/snapback] Du ønsker derimot at folk som ikke bruker operaen skal betale for at andre skal få kjøpe underprisete billetter. Hvis man får 50.000 i skattelette burde man ha råd til å betale det operabillettene faktisk koster, hvis man ønsker å gå i operaen. Subsidiering skjuler de faktiske kostnadene og dytter dem over på andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå