Gå til innhold

Dette kan da umurlig være sundt vel...?

Jannis-15

Anbefalte innlegg

etter ca 4 timer med Quake ||| Arena...: CPU-temp.jpg

dette er en Athlon XP1800+ men denne viften...

tviler på at en XP2000+ ville likt seg spesielt godt med denne viften... :roll:

vet ikke helt om dette kanskje burde ha vært postet i "off topic" -> "humor" jeg, men men... :grin:

Edit: skriveleif

Asus A7V133-c

AMD Athlon XP 1800+

768Mb SDRam

Asus GeForce4 Ti4400 128Mb

25Gb hd 5400rpm

SB Pci 64

LG CDRW 40*12*40

3DMark 2001se: 9324

http://home.no.net/pcdude

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-09-30 17:07 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-30 17:10, skrev Signatur:

Sunt er det nok ikke, men helt normalt.

Helt normalt? eh, ikke akkurat helt normalt med 75 grader ettersom cpuen kan bli ødelagt ved 80 grader! mer normal temperatur vil ligge mellom 50-60. under 50 er helt toppers. få den en ny kjøler før det er for sent. tenk om f.eks en kabinettvifte hos deg stopper, det kan bety døden.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-30 17:17, skrev Gribuz:

Har du forresten brukt goop ( kjølepasta )

Min prosessor målte 85 grader uten goop men etter litt Artic Silver 3 er den idle på 60 grader
:grin:

det ser ut som om det er en slags "pasta" på viften ja, men dette er den pastaen som allerede var på når jeg kjøpte viften... (pastaen er grå)

Lenke til kommentar

Nix. "Vi" anbefaler deg å fortsette slik du gjør. - Se hvor lenge det går rett og slett!

Eller om det ikke holder, - anbefaler "vi" deg å tenke deg om litt, vurdere situasjonen selv, - og ta beslutning etter beste evne. Så får vi se da.

Lenke til kommentar

Vi satt 45 stykker og spilte BF42 her om dagen. Plutselig begynte en av maskinene å pipe og greier, overheat-alarmen kom på. cpu (xp1900) sto på noen og 60 grader, mens systemet var over 40(!).

Da måtte jo jeg sjekke. Joda,

cpu (xp1600): 32 grader

system: 16 grader(!!)

Dette sank til 29/15 idle.

Kan jo for ordens skyld opplyse om at verandadøra sto åpen, så det var nok viftene nede i kabinettet som dro inn litt kaldluft derifra.

XP1600

Chieftec med 4 80mm 19db papst

Silent Viking

Lenke til kommentar

Det står jo i spesifikasjonene til vifta di:

Ekstrem lett vekt - 212 g

Liten størrekse - 70 x 60 x 57 mm

Ekstremt stillegående - 25 dB(A)

Det kan vel lett oversettes med "dårlig kjøling".

Jeg ser to løsninger:

1. Kjøp deg en bedre kjøling (heller prosessorvifte enn kabinettvifte)

2. Få prosessoren til å utvikle mindre varme. Sett ned spenningen, og evt hastigheten dersom det blir ustabilt. (Jeg hadde tidligere en Athlon 1000 som gikk på 800MHz og 1,1v som klarte seg fint UTEN kjølevifte men kun med passiv kjøleribbe)

Lenke til kommentar

kjøppte nettop en glacialtech vifte som "var til XP2600+".

Under oppstart (på min XP2200+) føyk temperaturen over 70 grader rimelig kjappt. Endte med at jeg måtte montere på viften fra min gamle kjøler. 46dB :sad:

Så jeg kommer ikke til å kjøpe Glacialtech mer nei...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-30 18:19, skrev hutre:

kjøppte nettop en glacialtech vifte som "var til XP2600+". Under oppstart (på min XP2200+) føyk temperaturen over 70 grader rimelig kjappt. Endte med at jeg måtte montere på viften fra min gamle kjøler. 46dB :sad: Så jeg kommer ikke til å kjøpe Glacialtech mer nei...

Det er jo ikke rart din 2200+ blir varm hvis viften kun er beregnet på å takle en 2600+. 2200+ utvikler jo langt mer varme enn en 2600+.

I tillegg kan du jo ha vært uheldig med fordelingen av kjølepastaen eller andre ting.

Sjekk på linken under om du vil vite hvor mye varme din Athlon utvikler. (har desverre ikke blitt oppdatert med 2400+ og 2600+) http://www.sandpile.org/impl/k7.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...