duffy89 Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 hei! Har tenkt å kjøpe meg en Ipod, og var inne på applestore(I usa) og der kostet ipoden selfølgelig mye mindre en i Norge. Men det jeg lurte på da var om jeg kan bestille fre USA og få det tilsendt til Norge, og om noen vet om noen gode nettbutikker? Applestore'n i norge var jo mye dyrere, hehe...... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Husk å legge på moms på 25% av både frakt og varens verdi, og gebyret som Posten/fraktselskapet skal ha for fortollingen (et par hundrelapper for en såpass dyr vare?). Husk også at du kun får med garanti (normalt et år) og ikke reklamasjonsretten på fem år som du får ved kjøp i Norge. Ved evt. garantirep. må varen antakeligvis sendes til USA for din egen regning og det tar laaang tid. Lenke til kommentar
duffy89 Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Synd.....nå ble jeg litt lei meg egentlig :-( Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Beklager å være en gledesdreper, men er nok bedre enn at du kjøper og deretter får en kalddusj som gjør at kjøpet blir mye dyrere enn om du hadde kjøpt det i Norge i første omgang... og i tillegg fått bedre vilkår. Lenke til kommentar
sKRud Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Du finner jo helt nye ipoder på finn.no også da. Garantien på en forseglet ipod er den samme om du bestiller den fra Apple i norge eller i USA eller om du bestiller den fra en bedrift/ privatperson i norge. Garantien er gyldig 1 år etter at iPoden er registrert på apple sine hjemmesider. Dette skjer første gang du skal overføre musikk på ipoden med itunes. Lenke til kommentar
Trot Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Synd.....nå ble jeg litt lei meg egentlig :-( 5943789[/snapback] Om du kjøper fra en webshop i USA får du et års garanti, og du kan bare glemme dette med reklamasjonsrett (2-5 år) som norske selgere må forholde seg til. Plus at du må legge til moms på både varen og porto før du har beløpet du må ut med. Er en del norske webshopper som selger veldig billig, men forvent ikke at Apple Norge forholder seg til norsk reklamasjonsrett på deres vegne dersom de går konkurs når de oppdager at de ikke har tatt i betraktning norsk reklamasjonsrett på det de legger på innkjøpspris på de kundene betaler! Lenke til kommentar
duffy89 Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Var inne på geeks.com og der regnet jeg meg frem til at spilleren kom til og koste 1800 kr inkludert frakt + 25% moms i norge og da blir det rundt 2200-2300.......noen som har noen erfaringer med geeks.com? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Frakt skal det da ikke legges på moms på?? Det er i såfall nytt for meg... Posten Norge AS tar ihvertfall 89 kroner i gebyr for "enkel fortolling" for privatpersoner, såvidt jeg husker. Men mulig fortollingen ikke lenger er enkel når verdien er over kr 1000? Det er jeg strengt tatt ikke sikker på. I tillegg er den norske reklamasjonsretten fantastisk for forbrukerne.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Frakt skal det da ikke legges på moms på?? Det er i såfall nytt for meg... Hvis varens pris er under 200, skal ikke frakt legges til totalpris slik at den går over grensen på 200 kroner. Hvis varens verdi derimot er over 200, skal det regnes moms også av frakt. Tror grensen for enkel fortolling er 1000 kroner. Tror gebyret for annet enn enkel fortolling er nærmere 200 kroner. Endret 22. april 2006 av Afseth Lenke til kommentar
kikkan87 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 interresang thread... hva om du får en i usa til å kjøpe en ipod for deg, også sender han deg den som gave? og hvordan fungerer det med strømadaptere ect.? c. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 *Mister fem års reklamasjonsrett, må sende til USA ved problemer. *Hvis pakken blir borte, har han ikke rett på full erstatning (maks verdi for gaver er 1000 kroner) *Ved kontroll i tollen kan man få bot /(påtale?) pga. svindelforsøk *Må kjøpe adapter for strømkontakten *Bør ellers fungere bra Lenke til kommentar
duffy89 Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Var ikke lett det her, hehe....Men noen som har erfaring med webshoppen geeks.com? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 *Mister fem års reklamasjonsrett, må sende til USA ved problemer.*Hvis pakken blir borte, har han ikke rett på full erstatning (maks verdi for gaver er 1000 kroner) *Ved kontroll i tollen kan man få bot /(påtale?) pga. svindelforsøk *Må kjøpe adapter for strømkontakten *Bør ellers fungere bra 5967018[/snapback] Det med tollen kan lett løses da elektronisk materiell som ikke lenger er nytt mister stor verdi. Er det nytt om den sendes uten originalforpakning vil f.eks. være sentrale spørsmål på den måten. Om du har veldig lyst på originalforpkaningen akn den f.eks. sendes separat uten ipod.. Adapter til strømnett følger jo uansett ikke med ipods, kun via USB. Men to(fem spørs det vel om Apple er med på...) års reklamasjonsrett er meget verdifullt, og denne mister du jo... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Men to(fem spørs det vel om Apple er med på...) års reklamasjonsrettDet er fullstendig irrelevant om Apple er med på fem års reklamasjonsrett. En Ipod er ment å vare vesentlig lenger enn to år, og har dermed fem års reklamasjonsrett i følge loven, om produkter er kjøpt i Norge. Apple står ikke over loven. Endret 22. april 2006 av Afseth Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Jeg har faktisk fått flere pakker fra Italia, som jeg egentlig skulle ha betalt moms og toll for, men den gang ei... Men de pakkene kom ikke med Posten da, men med et annet transportselskap... Har fått litt ironisk papirer på dette er faktisk betalt (toll og moms), selv om jeg ikke har betalt en krone heller da... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Men to(fem spørs det vel om Apple er med på...) års reklamasjonsrettDet er fullstendig irrelevant om Apple er med på fem års reklamasjonsrett. En Ipod er ment å vare vesentlig lenger enn to år, og har dermed fem års reklamasjonsrett i følge loven, om produkter er kjøpt i Norge. Apple står ikke over loven. 5967650[/snapback] Ja, er den det, mener du? Jeg er noe usikker. Jeg har faktisk fått flere pakker fra Italia, som jeg egentlig skulle ha betalt moms og toll for, men den gang ei... Men de pakkene kom ikke med Posten da, men med et annet transportselskap... Har fått litt ironisk papirer på dette er faktisk betalt (toll og moms), selv om jeg ikke har betalt en krone heller da... 5968162[/snapback] Kan være avsender har betalt? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) I følge norsk lov har du fem års reklamasjonsrett på produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Apple kan ikke heve seg over den loven. Jeg er i motsetning til deg sikker på det En Ipod kan ikke være ment å vare kortere tid enn to år... den koster tross alt 2-3 tusenlapper. Endret 22. april 2006 av Afseth Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 I følge norsk lov har du fem års reklamasjonsrett på produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Apple kan ikke heve seg over den loven. Jeg er i motsetning til deg sikker på det En Ipod kan ikke være ment å vare kortere tid enn to år... den koster tross alt 2-3 tusenlapper. 5970107[/snapback] En mobiltelefon kan fint koste fem-seks uten abonnement, og der er det sterk uenighet om hvorvidt den holder i to eller fem... For all del, men akkurat de årene der er nok et juridisk stridstema. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Har ikke høyesterett kommet frem til at en mobiltelefon er ment å vare mer enn to år? Jeg hadde en mobiltelefon i åtte år før jeg nylig byttet... eneste grunnen til byttet var at skjermen begynte å svikte litt en sjelden gang i blant. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Har ikke høyesterett kommet frem til at en mobiltelefon er ment å vare mer enn to år? Jeg hadde en mobiltelefon i åtte år før jeg nylig byttet... eneste grunnen til byttet var at skjermen begynte å svikte litt en sjelden gang i blant. 5970252[/snapback] Tror ikke saken har kommet opp for høyesterett enda. I prinsippet har vi en 15 år gammel NMT-telefon liggende på hytten, hadde den hatt et abonnement ville den også virket fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå