heiatufte Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Hei! Lenge siden jeg har vært innom her nå, har ikke fått med meg det siste men jeg leste denne og håper herved jeg ikke bryter noen særlige regler med denne posten Problemet mitt er at jeg kan litt om software men er ikke noe særlig inne i hardware, derfor spør jeg her om tips Jeg har hatt min PC i noen år nå og den har fungert greit til nå, var toppers når den kom. Intel Pentium 3 GHz prosessor, 1GB minne og ATI Radeon 9600, 128 MB skjermkort. Ehm, noe særlig mer enn det vet jeg ikke men bare spør hvis dere trenger info så skal jeg prøve å finne ut [uinteressant]---------------------------------- Den fungerte greit på de fleste spill, og HL2 gikk glatt så jeg var storfornøyd. Et par andre spill som BF2 måtte jeg skru ned grafikken noen hakk på, greit nok. Men så kom TES4: Oblivion og ødela alt! Jeg er ikke noen særlig RPG-spill fan, men etter å ha lest en del anmeldelser av spillet (også de kritiske) fant jeg ut at dette spillet MÅ jeg spille. Men før jeg bestiller det fra komplett.no gjorde jeg som vanlig med spill uten demoversjoner, lastet ned en piratkopiert versjon for å prøve ut hvordan det kjører på min PC. Til min skuffelse var det ikke mye å skryte av. Med den gode grafikken forsvant skjarmen fra spillet. Ikke snakk om HDR, anti-aliasing eller noen oppløsning over 1024x768. Bort med skygger, long-distance view og alt som var. Etc etc. Dette var ikke akseptabelt! [/uinteressant]---------------------------------- Derfor fant jeg ut at nå er det på tide å gjøre noe med den gamle boksen min, og jeg vil bli garantert at oblivion vil kunne kjøre glatt på full grafikk før jeg kjøper det. Det jeg har hørt av kompiser er at jeg trenger nytt skjermkort, så vil alt gå glatt. Kan jeg stole på det? Jeg vil ha: -HDR støttet (Half-Life 3 kommer jo, ikke sant? ) -Full grafikk på oblivion -En PC som holder noen år Og mitt spørsmål blir som følger: Holder det da å kjøpe et nytt skjermkort? Isåfall, hvilke(t) anbefales? Må/bør jeg eventuelt kjøpe noe annet eller noe mer? Isåfall, hva da? Og for å komme med en prisantydning kan jeg nevne at jeg er interessert i å betale noen kroner ekstra for å få noe som varer en stund. Men hvis dere får det rimelig nok til ~3000 kr blir jeg veldig happy (Men da skal det faktisk holde en stund). (Og husk nå at jeg er en hardwarenoob så om 3000 kr var way off, uansett vei, så veiled meg gjerne!) Takk på forhånd! Mvh HeiaTufte Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Dette skjermkortet er bra: XFX 7800GS Du burde også skaffe deg mer Ram,oppgrader til 2GB. Hvilken Ram type har du,er det DDR PC 3200 400mhz? Visst det er det kan du se på denne Ram`en: Corsair Value 1GB Lenke til kommentar
heiatufte Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Takk for tipsene! Skal se på skjermkortet men setter pris på om du eller andre har noen flere alternativer slik at jeg har noe å velge og vrake mellom. Mht ram er jeg ikke sikker på type, noen forslag til hvordan jeg finner det ut? Og er du sikker på at jeg trenger så mye ram? Har hørt at 1GB er nok i massevis, men jeg kan jo selvsagt heller ikke tvile på din profesjonelle mening... Lenke til kommentar
Matsols Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Vil nok anbefale over 1 GB ram til spilling :] Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Takk for tipsene!Skal se på skjermkortet men setter pris på om du eller andre har noen flere alternativer slik at jeg har noe å velge og vrake mellom. Mht ram er jeg ikke sikker på type, noen forslag til hvordan jeg finner det ut? Og er du sikker på at jeg trenger så mye ram? Har hørt at 1GB er nok i massevis, men jeg kan jo selvsagt heller ikke tvile på din profesjonelle mening... 5944785[/snapback] XFX 7800GS er et meget bra skjermkort. Om du vil bruke så mye penger, så tror jeg det vil lønne seg med 2GB ram, men skjermkortet er viktigst. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå