Gå til innhold

Hjelp...fjerne LILO.....

Anbefalte innlegg

Har nettopp installert Mandrake 8.0 for moroskyld på min laptop. Siden denne distribusjonen ikke har alle drivere og slikt, tenkte jeg å fjerne den igjen, og installere 9.0. Siden dette også var første gang, kunne jeg tenke meg i fjerne LILO som bootloader. Vil gjerne ha tilbake den vanlige Windowsbooten til jeg får tak i nyeste versjon. Hvis jeg sjekker boot.ini, ser den ganske lik ut som før, så jeg tipper LILO ligger et eller annet annet sted....men hvor, og altså hvordan fjerner jeg den? Jeg vil altså ikke fjerne windowsen jeg har, bare få den tilbake til normalen, og går det forresten an å bruke "windows" som bootloader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. er ikke helt sikker, men tror ivertfall du kan prøve. mbr (der lilo ligger) er ikke på partisjonene, men ligger på disken utenom, tror det skal funke med fdisk, viss ikke finnes det sikkert andre metoder å slette den, men da må du spørre noen andre.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-30 17:32, skrev The Jackal:

Fant det ut selv :smile: Starte med WinXP cden og gå til recovery console. Så skrive fixmbr. Nå funker maskinen som før, men kan jeg legge til noen linjer i boot.ini nå slik at jeg får startet Linux?

ja, dette skal gå fint :smile: har ikke prøvd det selv da... men du kan sjekke denne siden for mer info:

http://ldp.linux.no/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...