Gå til innhold

Angreretten gjelder ikke dersom varen er brukt?

Anbefalte innlegg

Skal angre på en nokia 6280 jeg kjøpte hos MPX. Hva vil det si i praksis at ikke varen er brukt? Jeg brukte den i 3 dager før jeg bestemte meg at jeg ikke ville ha den alikavel, og har ikke brukt den siden. Jeg har slettet en del bilder og filmer som lå inne i mobilen da jeg kjøpte den, jeg har gjenopprettet fabrikkinnstillingene og formatert minnekortet. I løpet av tiden jeg brukte den så sendte jeg cirka 50 meldinger og ringte i 20 min med mobben. Vil dette da si at den er brukt? Ellers så er mobiltelefonen strøken, ikke noe riper og den ser ny ut.

Endret av Simen_1987
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbruker kjøpsloven sier at man skal levere tilbake varen i "tilnærmet samme tilstand" som du fikk den, dette tolkes nok forskjellige av div levrandører. Husk at angrett bare gjelder i 14dager etter at du fikk varen..

Selv kjøpte jeg en LCD tv hos komplett, og bruktke den i 6-7 dager men var ikke fornøyd med bildet. Ringte til komplett å hørte hva de jeg sa, de sa at i følge forbrukerkjøpsloven kunne jeg levere tilbake tv'en selvom jeg hadde brukt den. Men om MPX er like hjelpsomme som komplett vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Du har angrerett!

Mpx kan ikke kreve at du ikke har brukt varen. Det er jo ved å bruke varen, du finner ut om du er fornøyd, og da finner du kanskje evt. feil eller mangler. Som f. eks med den mye omtalte Nokia 6280.

Dessuten har du ikke anledning til å se eller prøve varen når du handler på nettet.

Grunnen til at enkelte nettbutikker prøver å forlede kundene, som i dette tilfellet, er at de selvsagt vil ha minst mulig i retur, samt an enkelte misbruker returretten. Elkjøp hadde jo returrett (også i butikkene sine), men på enkelte produkter måtte man kutte ut dette, blant annet på mobiler.

Men har man returrett på varer handlet bl.a på nettet og ved telefonsalg, må butikkene forholde seg til dette. At de kan kreve at varen er i tilnærmet like god stand, og at man leverer den tilbake i orignalemballasje, og med alt medfølgende utstyr, er helt rimelig og greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...