fredonor Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg skal flytte inn i en leilighet, og har lyst å sette opp kablet nettverk - bl.a. fordi det nok kommer til å fyke en del filer mellom 2-3 av pc'ene. Jeg lurer på følgende: 1 - Jeg vurderer å gå for et gigabit-nettverk. Etter hva jeg skjønner er det ikke alle nettverkskabler som støtter dette. Hvilken standard skal jeg gå for på kabling? 2 - Hvor får jeg tak i nettverkskabel på rull - f.eks 50 meter? 3 - Er det noen grei side som viser hvordan nettverkskablene skal kobles? 4 - Er det andre spesielle ting jeg bør huske på? Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Cat 5e skal klare gigabit. Men hvis du har store avstander trenger du cat 6. Sjekk prisene på de, det kan være smart å invistere i cat6, og prisforskjellene er ikke veldig store (cat6 er ofte litt tykkere) 2. Rullene pleier å være 1000 feet eller 305 meter, men ser også noen har 100m. Sjekk bl.a. her: http://hpx.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=12...7&g1=110&g2=401 Installasjonskabel er litt tykkere (mer solid?) enn patchekabel og bør brukes til installasjon (hvis du skal feste den til veggen) UTP er uskjermet TP kabel. FTP og STP er skjermed (Foiled eller Shielded) og det er somregel ikke nødvendig. 3. http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable 4. Ikke miks fargeparene. Lenke til kommentar
Maxtors Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Hvit-Orange, Orange, Hvit-Grønn, Blå, Hvit-Blå, Grønn, Hvit-Brun, Brun.... det er standard for en "staight-through" kabel... Lenke til kommentar
fredonor Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Takk for glimrende svar - det var alt jeg trengte Men da jeg tittet litt rundt inne på hpx.no dukket det opp et nytt spørsmål: Hva er forskjellen på Managed og Unmanaged switch? Igjen: tusen takk Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Dette er rett og slett om switchen kan administreres via f.eks en webkonfig hvor man avhengig av hvor avansert den er kan justere masse forskjellige ting. Til den bruker du skisserer er det ikke annet enn sløsing og kjøpe en managed switch da dette ikke påvirker ytelsen til switchen. Lenke til kommentar
fredonor Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Ok. Takk En siste ting: Skjermet eller uskjermet? Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Uskjermet. Skjermet er til spesiell bruk. F.eks utendørs, plasser med stor magnetsik stråling eller andre plasser der ekstra beskyttelse er nødvendig. Skjermet er også dyrere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå