Gå til innhold

Mulig defekt skrivehode

jh_

Anbefalte innlegg

Hepp folkens!

Jeg har en 60GB Fujitsu Siemens 2,5" harddisk som har gått i bakken, jeg satte den i en stasjonær pc ved hjelp av en overgang i håp om å få ut noe data fra den. Da jeg startet pcen så surret harddisken, jeg kom inn i windows, og fikk om den ene partisjonen, den andre var borte (den hadde to partisjoner). Når jeg gikk inn på den ene partisjonen som kom opp, så frøs windows i ca. 2 minutter, da den "kom til seg selv igjen" så var ikke partisjonen lenger synlig.

Jeg startet maskinen på nytt, for å se om den kom opp igjen. Istedenfor at harddisken ga ifra seg en jevn surrelyd, så var det isteden en slags tikkelyd, som tyder på at det kan være noe galt med skrivehodet. Ettersom maskinen begynte å henge før den startet windows, så slo jeg av pcen. Jeg har ikke gjort noe etter det. Tviler på at det hjelper med noen recovery programmer e.l. da det antakeligvis er noe galt fysisk.

Jeg lurer på om det finnes noe håp på å få ut noe av dataene uten å måtte henvende seg til IBAS? Selv har jeg ingen erfaring med å skru på harddisker, men jeg tenker at det kunne ha vært verdt et forsøk.

Hva tror dere? Er det skrivehodet eller platene, eller noe annet? Er det noe som kan fikses dersom jeg har en identisk disk som jeg kan plukke deler ifra, eller er det vanskelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en helt identisk disk, så er det mulig å skifte elektronikken som styrer selve skrivererhodet.. Ihvertfall på 3.5" disker.

Pappa gjorde dette, og det funket. (Hadde kortsluttet pga dårlig PSU).

Men, det må være riktigt rev av disk, produsert nesten samme uke (det kunne komme nye rev's annenhver uke osv, fant vi ut..), samme firmware osv. Ikke så lett altså..

Men, her virker det ganske håpløst egentlig. Å bytte selve skriverhodet, har jeg faktisk ikke lest noen som har gjort.

Lenke til kommentar
Hepp folkens!

Jeg har en 60GB Fujitsu Siemens 2,5" harddisk som har gått i bakken, jeg satte den i en stasjonær pc ved hjelp av en overgang i håp om å få ut noe data fra den. Da jeg startet pcen så surret harddisken, jeg kom inn i windows, og fikk om den ene partisjonen, den andre var borte (den hadde to partisjoner). Når jeg gikk inn på den ene partisjonen som kom opp, så frøs windows i ca. 2 minutter, da den "kom til seg selv igjen" så var ikke partisjonen lenger synlig.

Jeg startet maskinen på nytt, for å se om den kom opp igjen. Istedenfor at harddisken ga ifra seg en jevn surrelyd, så var det isteden en slags tikkelyd, som tyder på at det kan være noe galt med skrivehodet. Ettersom maskinen begynte å henge før den startet windows, så slo jeg av pcen. Jeg har ikke gjort noe etter det. Tviler på at det hjelper med noen recovery programmer e.l. da det antakeligvis er noe galt fysisk.

Jeg lurer på om det finnes noe håp på å få ut noe av dataene uten å måtte henvende seg til IBAS? Selv har jeg ingen erfaring med å skru på harddisker, men jeg tenker at det kunne ha vært verdt et forsøk.

Hva tror dere? Er det skrivehodet eller platene, eller noe annet? Er det noe som kan fikses dersom jeg har en identisk disk som jeg kan plukke deler ifra, eller er det vanskelig?

5942741[/snapback]

Hva konkret som feiler kan jeg ikke svare deg på. Men en metode for å få tilbake dataene som fungerer for mange er følgende: hiv harddisken i en lukket antistatisk pose og la den ligge i fryseren en stund. Ta den så direkte fra fryseren inn i maskinen, og start den opp. Forhåpentligvis vil den da virke en stund, slik at du kan få kopiert de viktigste dataene.

Lykke til!

Lenke til kommentar

ZyberZone:

Ok, da blir nok ikke det aktuelt. Tror ikke det er så lett å få tak i en så å si identisk disk nå, den er jo tross alt et par år gammel. Fulgte med en hp bærbar pc.

tormoddf:

Ah, frysetrikset! Det var en god idè, hadde helt glemt denne metoden! Det skal prøves, takk for tipset ;)

Vet du forresten hvor lenge den bør ligge i fryseren?

Jeg har ikke brukt denne metoden selv før, men hva tror du om denne fremgangsmåten;

1. Ha den i fryseren en stund
  2. Legge klar en ispose ved pcen
  3. Ta disken ut av fryseren og legge den oppå isposen med den antistatiske posen imellom for å forhindre at den blir våt
  4. Bruke Symantec Ghost til å lage et image av disken

Dette er iallefall den raskeste metoden jeg kan komme på.. :hmm:

Endret av jh_
Lenke til kommentar
ZyberZone:

Ok, da blir nok ikke det aktuelt. Tror ikke det er så lett å få tak i en så å si identisk disk nå, den er jo tross alt et par år gammel. Fulgte med en hp bærbar pc.

tormoddf:

Ah, frysetrikset! Det var en god idè, hadde helt glemt denne metoden! Det skal prøves, takk for tipset ;)

Vet du forresten hvor lenge den bør ligge i fryseren?

Jeg har ikke brukt denne metoden selv før, men hva tror du om denne fremgangsmåten;

1.  

2. Ha den i fryseren en stund

3. Legge klar en ispose ved pcen

4. Ta disken ut av fryseren og legge den oppå isposen med den antistatiske posen imellom for å forhindre at den blir våt

5. Bruke Symantec Ghost til å lage et image av disken

Dette er iallefall den raskeste metoden jeg kan komme på.. :hmm:

5943999[/snapback]

Høres ut som en god plan. Men som du sier må du være forsiktig med fuktighet/kondens. Ispose har jeg aldri hørt om noen som har brukt, men det går jo an å prøve. Jeg har (utrolig nok) aldri hatt en harddisk som har feilet, så jeg har ikke prøvd noe av dette selv.

Hvis det er en stor disk kan det bli et problem å lage image av hele. Om du har noe som er mer viktig enn andre ting (dokumenter o.l.?) så kan du jo prøve å få kopiert ut disse for seg selv før du lager image. Jeg ville i alle fall vært godt forberedt med ulike recovery-programmer og lignende før jeg satt i gang.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

tormoddf:

Da var fryse-trikset testet, desverre så var et ikke noe mere hell der. Den hang når den skulle detektere ID-enhetene.

Men, ettersom jeg hørte en tikking når jeg ristet løst på harddisken, så tenkte jeg at skrivehodet kunne være løst. Så jeg begynte å riste litt løst på disken (i håp om å "riste den i rett spor"), slik holdt jeg på i noen minutter, riste/prøve/riste/prøve..

Og vet du, nå sitter jeg faktisk å kopierer ut data fra disken :D Harddisken ligger opp ned, vet ikke hvor mye det har å si, men det fungerer!

Sjeldent jeg pleier å ha flaks når jeg prøver ting på egenhånd i ren desperasjon, men for en gangs skyld ;)

Hjertelig takk for tipsene :)

EDIT: Jeg var forresten nødt til å bruke Easyrecovery Datarecovery (et recovery-program) til å hente ut filene, da det antakeligvis er endel defekte sektorer o.l. Dersom jeg skulle kopiert mappene som vanlig i windows, så ville den ha hengt seg opp i de filene den ikke klarte. Men nå har jeg fått ut 20 / 30 GB, så dette ser lovende ut!

Endret av jh_
Lenke til kommentar
Ikke verst resultat må jeg si.

Gratulerer

5947108[/snapback]

Nei, må si jeg ble positivt overasket. Det var en god del viktige dokumenter og mail som lå på disken som jeg har fått ut. Grunnen til at det ikke var backup er fordi det ikke er min pc, men disken gikk i bakken ved min hånd.

Den eneste ulempen er at programmet jeg brukte for å hente ut filene lager en egen mappe for hver filtype, og kaller hver fil f.eks. FIL1.doc/FIL2.doc osv.. da er det ikke bare bare å finne frem i godt over 400 dokumenter, og 30 .dbx-filer. Har holdt på i 8 timer for å sortere ut mail -filene nå :ermm:

Men skal ikke klage :)

Dersom noen har noen alternativer til Easyrecovery Datarecovery, så tar jeg gledelig imot tips til senere anledninger :) Er noe herk å finne ut av fil-struktur når programmet sorterer filene som det gjør ;)

Lenke til kommentar
Bruker selv ofte GetDataBack, som er et meeget godt program. Koster ikke mye heller. Finnes både for NTFS og FAT32.

http://www.runtime.org/

Finnes demo du kan prøve, men tror bare du får recovere noen filer i demo'n.. Men, du ser hvordan det funker. (Programmet legger tilbake filene slik de lå på den orginale disken)

5953179[/snapback]

Wow! Må si jeg ble positivt overasket over dette. Det klarte faktisk å hente ut mer enn 'Easyrecovery Datarecovery' som jeg brukte tidligere, og man beholder filstrukturen!

Herlig, hjertelig takk for tips :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...