DargarWhiteFang Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Jeg har lurt litt på om vi kan få en "ukens poll" på framsida til å handle om Hardware.no sitt FAH lag?! Mindre arbeid men flott eksponering, særlig om man kan ha link til f.eks. denne tråden og artikkelen som ble nevnt. ? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 God ide, veldig god ide! Om ikke annet sørger vi for at denne tråden holder seg langt opp på listene.. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) TIL MODERATOR (eller noen som kan fikse det ) http://www.hardware.no/guider/nettverk/fol...r_muskler-/8637 en liten oppdatering av denne kanskje? 5990749[/snapback] *lage et lysende skilt som kanskje noen ser* Vært konge med litt forside-oppmerksomhet til dette! 925. plass ca. meg forrersten Endret 26. april 2006 av aeinstein Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 718. plass her.. Fem WU, holder vel på med to nye nå, as i write.. Skynde seg.. Blir å la pc'en stå på i natt også.. Tar sikkert igjen et par stykker til.. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 hehe, Thats the spirit boys and girls! Lets get 'em all! Lenke til kommentar
Peter Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Da jeg er igang med min andre pakke, disse er rimelig store. Tipper maskinen brukte 6-8 timer på den første, og denne er nesten dobbelt så stor. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Fader heller.. Maskinen restartet seg i 8-tiden i dag.. Sikkert en stygg oppdatering fra windows som gjorde det. Det var fryktelig irriterende.. Jeg som håpet å dra fra litt flere i natt. Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 yes... sweet... da rundet jeg 4000 poeng... Dette går bare en vei... men jeg må få vannkjølinga mi på igjen... 12cm Delta vifter er ikke akkurat stille... Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Kan det noen gang ta slutt på WU'er? En gang må jo alle mulige vridninger på disse proteinene være kalkulerte? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Nja, de fyller hele tiden på, så jeg tror nok at det vil holde en god stund. Det er snakk om nanosekunder her, og et gruelig stort antall proteiner.. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg har dessverre(?) mine tvil om at vi i vår levetid kommer gjennom alle proteiner (X antall millioner?) som fins i alle mulige foldinger(100-vis?) i mange cloner(100..) og i flere runs(100...) for å sikre nøyaktighet. En WU tar ... 3 dager på en gjennomsnittlig pc pr dags dato (CA!). En WU er ikke et helt protein (altså Y*WU pr protein pr folding pr kopi pr klone...). Altså X*1'000'000*100*100*100*Y*3. (CA..) Da ender vi opp med X*Y*3'000'000'000'000. Deler på antall brukere: 548,041, men kanskje bare halvparten eller mindre er skikkelig aktive(?).. Antall dager til sammen: X*Y*3'000'000'000'000 (med X=antall millioner proteiner og Y="WU pr protein pr folding pr kopi pr klone") dvs kanskje... nesten 300'000'000'000'000 eller 300 billinoer eller 0,3 billiarder. Antall dager/ antall brukere: 547'404'300 dager/bruker = 1499737 år/bruker. Men dette er med DAGENS nivå på pcene (og mine litt subjektive tall) Setter vi inn i "ligningen" at pcene blir mye bedre(doblet hver 18. måned?) i løpet av 50-70år ("vår" levetid; altså 1GHz i dag = 2^56GHz = 72000000000000000GHz om 70 år, det vil si at man kan beregne billiarder av WU's per dag pr pc!!). Og hvis jeg var vel pessimistisk i mine beregninger... så kan tidsrammen faktisk sikkert liggge innenfor vår levetid. Jeg har selvfølgelig også glemt å regne med alle som har MER enn en pc .... hmm kanskje dette kommer til å skje faktisk; ferdigstillelse! Faktisk, etter litt mer ettertenkning på dette så TROR jeg at dette kan bli noe i nærheten av ferdig så vi kan "se" det Startet pessimistisk og avslutter med: Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Endte opp med å plassere programmet i feil mappe. Hvordan kan jeg endre denne? Har konsoll versjonen. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg lot det kjøre ferdig WU og sletter og installerte på nytt.... men det er sikkert mange myyee bedre ideer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Hvor mye sender/mottar programmet opp mot F@H sine servere? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Tror ikke det er snakk om mye, men jeg har egentlig ikke helt oversikten. Det er liten nok til at det går ila noen sekunder i alle fall. Dro fra 100 stykk på listen i dag.. Nå er jeg på plass 633! Endret 27. april 2006 av tore_v1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Er interessert i den tekniske aspektet av F@H, og slik jeg forstår det baserer det seg på Distributed Computing; Mange klienter får ulike arbeidsoppgaver, prosesserer disse, og sender svarene tilbake til F@H serverene. Hva som overføres er jo interessant, samt hvordan F@H serverene kan være sikre på at resultatet fra klientene ikke er modifisert underveis. (er vel lite hensiktsmessig om nøkkelen til kreftgåten forbigås fordi man modifiserer noen .ini filer for å få høyere score.. ) Noen som kan peke meg i riktig retning for hvor jeg kan begynne å grave? Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Tror ikke det er snakk om mye, men jeg har egentlig ikke helt oversikten. Det er liten nok til at det går ila noen sekunder i alle fall. Dro fra 100 stykk på listen i dag.. Nå er jeg på plass 633! 5997488[/snapback] litt lengre opp blir det straks mer jobb å klattre... har tatt 44 plasser den siste uka og 36 siste døgnet... blir bare treigere ... Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Fader heller.. Maskinen restartet seg i 8-tiden i dag.. Sikkert en stygg oppdatering fra windows som gjorde det. Det var fryktelig irriterende.. Jeg som håpet å dra fra litt flere i natt. 5996188[/snapback] Men kjører du ikke som service? -Om maskina blir slått av, mister man som maks (pr. default) 14 minutter og 59 sekunder med arbeid, og servicen tygger å kjører selv om man ikke logger inn, dersom man bruker innlogging dvs. Med andre ord, bare maskina restarter (og ikke bare skruer seg av) så folder du videre helt fint. Kan det noen gang ta slutt på WU'er? En gang må jo alle mulige vridninger på disse proteinene være kalkulerte? 5996257[/snapback] Kan? -Ja! I nær framtid? Nei! Les post 3 fra toppen i denne tråden her, og tenk deretter på at noen proteiner må simuleres opp til micro og milli-sekunder, samt at de har flere kandidat-proteiner å kikke på, samt at de kjører flere "initial conditions" på de samme proteinene... Endte opp med å plassere programmet i feil mappe. Hvordan kan jeg endre denne?Har konsoll versjonen. 5996673[/snapback] kjør services.msc fra start-run Stopp (alle) folding servicene som kjører Lag en snarvei til folding exe-fila og legg til (i properties) switchen -configonly Kjør snarveien du laga og ta bort "kjør som service" option til fah. Reboot maskina og sjekk at fah ikke kjører! (Det skal den ikke om du har fått til fjerne "run as service") Flytt mappa med alle filer til ny mappe kjør snarveien igjen og legg til fah som en service reboot maskina og sjekk at fah kjører som en service -slik burde det gå, selv midt i en WU. (Skifte team går -ikke- midt i en WU, man kan enndre, men det er først når neste WU hentes ned at det vil registreres) Hvor mye sender/mottar programmet opp mot F@H sine servere? 5997235[/snapback] Kommer litt ann på. Dersom du ikke spesifikt tillater programmet å gå etter de store nøttene, så er det omtrent slik: Download new WU < Upload Results < 5MB Hvor ofte dette gjøres kommer ann på maskina, men er uansett bare 1 gang pr work-unit. Laster ned, fullfører, uploader/laster ned ny. Er interessert i den tekniske aspektet av F@H, og slik jeg forstår det baserer det seg på Distributed Computing; Mange klienter får ulike arbeidsoppgaver, prosesserer disse, og sender svarene tilbake til F@H serverene. Hva som overføres er jo interessant, samt hvordan F@H serverene kan være sikre på at resultatet fra klientene ikke er modifisert underveis. (er vel lite hensiktsmessig om nøkkelen til kreftgåten forbigås fordi man modifiserer noen .ini filer for å få høyere score.. ) Noen som kan peke meg i riktig retning for hvor jeg kan begynne å grave? 5997537[/snapback] Begynne å grave? -etter å finne en måte å jukse på? -Tror det vil være ganske vannskelig. Poengene er nemlig basert på fila du får, med andre ord så er mengden poeng bestemt idet du laster ned. Dermed kan du bare jukse med å finne en måte å lure serveren til å tro at du har fullført en WU selv om du nettopp fikk den... Har sett lignende diskusjoner og bekymmringer før, på det offisielle FAH forumet, og de kunne såklart ikke gå inn i detalj på hvor sikkert systemet dems er, men de hadde rimelig kurrante metoder for å hindre at folk leverte inn "tomme" eller "dummy" resultater bare for å få poeng. Uansett, dersom du er innteresert i de mer tekniske detaljene bak, anbefaler jeg deg å crawle på forumet til F@H. Ellers vil jeg bare si tusen takk og velkommen til de 20 nye brukerene, og til alle de gammle veteranene som igjen har lagt inn og bidrar til laget nok en gang! -Vi er på vei å vokse oss større enn vi har vært på lenge, og fortsetter vi slik blir vi større enn vi var i våre svunne glanstider! Hurra! Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Jeg har dessverre(?) mine tvil om at vi i vår levetid kommer gjennom alle proteiner (X antall millioner?) som fins i alle mulige foldinger(100-vis?) i mange cloner(100..) og i flere runs(100...) for å sikre nøyaktighet. En WU tar ... 3 dager på en gjennomsnittlig pc pr dags dato (CA!). En WU er ikke et helt protein (altså Y*WU pr protein pr folding pr kopi pr klone...). Altså X*1'000'000*100*100*100*Y*3. (CA..) **snipp** 5996551[/snapback] Ifølge statistikken, så er det i øyeblikket 192328 aktive cpu'er der ute. antar det er mer korrekt å si "klienter", siden en cpu med hyperthreading vil telle som 2. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Begynne å grave? -etter å finne en måte å jukse på? -Tror det vil være ganske vannskelig. Poengene er nemlig basert på fila du får, med andre ord så er mengden poeng bestemt idet du laster ned. Dermed kan du bare jukse med å finne en måte å lure serveren til å tro at du har fullført en WU selv om du nettopp fikk den... Har sett lignende diskusjoner og bekymmringer før, på det offisielle FAH forumet, og de kunne såklart ikke gå inn i detalj på hvor sikkert systemet dems er, men de hadde rimelig kurrante metoder for å hindre at folk leverte inn "tomme" eller "dummy" resultater bare for å få poeng. Uansett, dersom du er innteresert i de mer tekniske detaljene bak, anbefaler jeg deg å crawle på forumet til F@H. 5997973[/snapback] Nei, jeg tenkte ikke å finne måter å jukse på - mer uheldig sammenstilling av disse såkalte bokstavene. Bedriver ikke F@H eller annen bretting på pcen min (ingen flaming takk ) men jeg hopper videre til linken og forumet du oppgav. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå