Gå til innhold

Første perpendikulære 3,5"-disk

Anbefalte innlegg

Jo større diameter det er på platene jo større vil sentrifugalkraften virke på de.

5942497[/snapback]

Litt off-topic, men det er ikke noe som heter sentrifugalkraft, bare så det er sagt.

5942561[/snapback]

Litt off-topic: Tåpelig å si noe sånt, spesielt når det du sier er feil.

Sentrifugalkraft

~fuga'lkraft, utoverrettet kraft som et legeme er påvirket av når det beveger seg i krum bane

Kilde.

On-topic:

Skulle ønske jeg hadde altfor mye "spenn", så jeg kunne kjøpe meg et par av disse ja :)

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, sentripetalkraft er kraften som akselerer et legme inn mot sentrum av en sirkel, slik at det faktisk går rundt, og ikke rett fram, men det er også endel som ser systemet med det roterende legmet som referanse, og fra det roterende legmets synspunkt så virker det en kraft utover. Mange liker ikke denne måten å se det på da newtons lover i utgangspunktet ikke gjelder i noe som er en "inertial frame of reference" (som jeg ikke husker hva heter på norsk), og legmet regnes som oftest ikke som dette.

AtW

5943347[/snapback]

"inertial frame of reference" kalles vel ganske enkelt et inertialsystem på norsk, - en treg referanse for dynamiske observasjoner - eller er det noe helt annet du tenker på?

Kanskje det er det, for:

a) Hvis du lar det roterende objektet være jorden som roterer rundt solen, så kan vi vel være enige om at det ikke er noe i vegen for at objektet i neste omgang kan defineres som et inertialsystem for et annet sett av observasjoner. Det foresvever meg imidlertid at inertialsystemene må ha en lineær karakter (hvorunder jordens sirkelradius er så stor at den for våre daglige forhold fungerer som et tilnærmet lineært system), så det blir litt problematisk av den grunn å benytte harddisken som inertialystem. (Eller husker jeg helt feil?)

b) Det er da nettopp i et inertialsystem at Newtons lover gjelder?

Lenke til kommentar

Altså, sentripetalkraft er kraften som akselerer et legme inn mot sentrum av en sirkel, slik at det faktisk går rundt, og ikke rett fram, men det er også endel som ser systemet med det roterende legmet som referanse, og fra det roterende legmets synspunkt så virker det en kraft utover. Mange liker ikke denne måten å se det på da newtons lover i utgangspunktet ikke gjelder i noe som er en "inertial frame of reference" (som jeg ikke husker hva heter på norsk), og legmet regnes som oftest ikke som dette.

AtW

5943347[/snapback]

"inertial frame of reference" kalles vel ganske enkelt et inertialsystem på norsk, - en treg referanse for dynamiske observasjoner - eller er det noe helt annet du tenker på?

Kanskje det er det, for:

a) Hvis du lar det roterende objektet være jorden som roterer rundt solen, så kan vi vel være enige om at det ikke er noe i vegen for at objektet i neste omgang kan defineres som et inertialsystem for et annet sett av observasjoner. Det foresvever meg imidlertid at inertialsystemene må ha en lineær karakter (hvorunder jordens sirkelradius er så stor at den for våre daglige forhold fungerer som et tilnærmet lineært system), så det blir litt problematisk av den grunn å benytte harddisken som inertialystem. (Eller husker jeg helt feil?)

b) Det er da nettopp i et inertialsystem at Newtons lover gjelder?

5951030[/snapback]

Det har visst falt bort et "ikke" der ja (så ja, jeg er enig med påstand b). Jorden regnes vel vanligvis som et tilnærmet inertialsystem, mens feks en rotrende HD-plate ikke vil være det, det er vel derfor folk ikke liker begrepet sentrifugalkraft. Personlig synes jeg det er et greit begrep, da det er mer eller mindre allment forstått hva det er, og det er greit å bruke i noen tilfeller.

AtW

Lenke til kommentar
Simen1: Jo større plater, jo større datatetthet ytterst, jo kjappere dataoverføring. I tillegg kommer selvfølgelig vesentlig høyere kapasitet pr. plate. Med andre ord er det ikke av ytelsesårsaker at de holder platene små... Hadde det vært hensiktsmessig å bruke større plater ville de nok gjort det ;)

Det Simen mente var nok "accesstiden" på hardisken vil minke ved mindre plater. Og det tror jeg er korrekt. Dataoverføringshastigheten vil dog minke på sekvensielle dataoverføringer (totalt sett), mens på random (norsk?) access så vil den øke totalt sett... Og det er vel det som er viktigst på serversystemer. Random access dataoverføring?

5947180[/snapback]

Det stemmer Fangs. :) Aksesstid og overføringshastighet er to vidt forskjellige ting som bidrar til diskytelsen på hver sin måte. Tilfeldige (Random) aksesser er ofte det klart viktigste for serversystemer. Dette er hovedgrunnen til at det ofte satses på 15k rpm disker i stedet for f.eks 4 vanlige 7200rpm i Raid0 i servere.

Lenke til kommentar
Lærte i 3fy at sentrifugalkraft er et begrep som brukes feilaktig, og at korrekt begre er sentrippetalkraft.

Eller noe slikt^^

5952244[/snapback]

Bakgrunnen til begge begrepene skal være forklart relativt godt tidligere i tråden, om man ønsker å bruke begrepet eller ikke oppfatter jeg som en smakssak.

For å oppklare litt mer, sentripetalkraften er den kraften som akselerer et roterende legme inn mot sentrum i en sirkelbane (om man ser på hele det roterdende systemet), men om man istedet betrakter det roterende legmet som referanse vil det for det roterende legmet virke som om det er en kraft som dytter det "ut i sirkelen". (om man er inne i en roternde boks er det vel umulig å skille mellom en sentrifugalkraft, og en "reell" kraft som gravitasjon).

AtW

Lenke til kommentar

Seagate tar tydeligvis i bruk trumfkortet med perpendikulær lagring på 3,5" også nå. De lanserer en 750GB harddisk med bare 4 plater!! (187,5 GB/plate)

http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=22486

http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/...uda_7200_10.pdf

Komplett får den vist inn om en måned til 4350 kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320080

Endelig skjer det store saker med kapasiteten på 3,5" harddiskene også :thumbup:

Jeg har tipset HW så de skriver sikkert en artikkel i mårra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Seagate tar tydeligvis i bruk trumfkortet med perpendikulær lagring på 3,5" også nå. De lanserer en 750GB harddisk med bare 4 plater!! (187,5 GB/plate)

http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=22486

http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/...uda_7200_10.pdf

Komplett får den vist inn om en måned til 4350 kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320080

Endelig skjer det store saker med kapasiteten på 3,5" harddiskene også :thumbup:

Jeg har tipset HW så de skriver sikkert en artikkel i mårra.

5952328[/snapback]

Et artig produkt såklart, men for de fleste blir det nok mer spennde å se 2-3 platers-varianter, slik at man får grei kapasitet for en billig penge.

AtW

Lenke til kommentar

Aksesstiden er generelt større jo større plata er, men det er forskjellen mellom indre og ytre diameter som er det viktige, altså hvor langt lesehodet må bevege seg fra innerste dataspor til ytterste.

Det som i så måte ville vært aller best var å ha så store plater som mulig og veldig stor "senterskive", så man bare ender opp med et smalt spor ytterst som lesehodet søker i. Det ville imidlertid vært fullstendig håpløs plassutnyttelse...

Lenke til kommentar
Lærte i 3fy at sentrifugalkraft er et begrep som brukes feilaktig, og at korrekt begre er sentrippetalkraft.

Eller noe slikt^^

5952244[/snapback]

Det er helt riktig. Det var noe av det første vi lærte i 3FY.

5952264[/snapback]

og den diskusjonen her er ett godt eksempel på at høyskole er skadelig! lenge leve sentrifugalkraften! sentrippelkraft? hva er det for noe tull? ;)

edit: lenge leve enkelheten!

Endret av eXa
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...