andytheman Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Er det noen som vet hvordan man komprimerer jpg bilder enkelt? Samt velge hvor mye jeg skal komprimere de? Kan man gjøre det fra windows, eller må man ha et eller annet form for program? Jeg tar bilder med 5megapixler og de blir på rundt 2,2mb. Jeg skal fremkalle de, og det er et tilbud ute og går som sier "få så mange bilder på en cd, og framkalle de for kr 199". Jeg skal kun ha ut 10x15 bilder, så det er ikke SÅ nøye med super kvalitet. Det er derfor jeg lurer.. Er det noen som kan hjelpe setter jeg pris på det. Endret 18. april 2006 av andytheman Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Du kan jo resize dem da... dog litt mindre kvalitet. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) De fleste (alle?) bildebehandlingsprogrammer kan resize bilder og lagre dem med en viss jpeg-komprimering. Noen programmer kan gjøre dette på mange bilder på én gang, og det er nok det du trenger. Da kan f.eks. ACDSee gjøre jobben kjapt, her kan du bare merke samtlige bilder, velge "Resize", velge mappen bildene skal havne i (pass på så du ikke overskriver originalene!) og velge hvor mye komprimering du ønsker. Akkurat slik du vil. ACDSee er ikke gratis, men mulig det finnes en demoversjon. Ellers finnes det sikkert andre programmer som er gratis og gjør det samme, men det har jeg ikke oversikt over... Endret 18. april 2006 av anderfo Lenke til kommentar
Jove Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Om du vil gjøre det direkte i windows, kan du installere "Image Resizer" som du finner nede til høyre her hos Microsoft. Du får da et nytt valg om du høyreklikker på et bildeicon i utforsker. En kan også markere mange bilder/icon og ta flere i samme omgang. Du kan velge å gjøre dem mindre til 3 standard-størrelser, eller sette inn egendefinerte verdier. Bruker dette mye, men det gir kanskje en litt kraftig komprimering? Prøv! Lenke til kommentar
No_Way-06 Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 http://www.fookes.com/ezthumbs/index.php bruker dette til og enkelt og raskt formiske mange bilder... Virker i grunn raskt og greit uten for mye hokus pokus... Lenke til kommentar
andytheman Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Hva med Denne ? 5942261[/snapback] Takk for hjelpen alle sammen! Jeg fant det jeg trengte fra deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå