Gå til innhold

Hav er flashet bios

chipmann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1.  Kan noen være så snille å forklare meg hva som er forskjellen fra en vanlig bios til en flashet bios?

5942029[/snapback]

Når man 'flasher' BIOS, legger men inn en ny utgave av BIOS, det kommer jevnlig nye versjoner av BIOS til de fleste hovedkort. 'BIOS-flashefilen' finner du hos din hovedkortprodusent sine nettsider, og BIOS passer KUN til en type hovedkort , så det er viktig aqt du laster ned riktig versjon.

_nifty_

Lenke til kommentar

BIOS er en type software som forteller hvordan xboxen din skal oppføre seg. BIOSen er lagret på en liten chip. Å flashe BIOS betyr bare å overskrive den gamle BIOSen med en annen. Dette gjøres via et program på xboxen. På xbox er normalt poenget å overskrive den originale BIOSen med en moddet BIOS slik at xboxen kan kjøre usignert programvare, dvs. andre programmer enn original spill. Men, for å kunne flashe BIOS på xbox må to punkter på hovedkortet loddes sammen.

De eldste xboxene (vesjon 1.0 og 1.1) har en BIOS chip som er 1 MB. Da er det mulig å kjøpe en bryter som ”deler” denne, dvs. at når bryter står i en posisjon så leses kun første del av BIOS, mens andre del leses dersom bryter står i den andre posisjonen. Når slik deling er gjort og loddepunktene loddet, kan man velge å flashe kun den ene siden av BIOS chippen. På den måten kan man kjøre xboxen som moddet når bryteren står på den ene siden, og original når bryteren står andre vei.

Nyere xboxer har ikke denne muligheten.

Poenget med å beholde original BIOS på ene siden er å kunne spille over xbox live. Den går ikke når modden er slått på.

Dette var oversikten. For guider på hvordan dette gjøres i praksis, se www.xbox-scene.com.

Et alternativ er å sette inn en mod chip. Poenget med denne chippen er at man flasher en moddet BIOS på denne og får xboxen til å boote fra chippen. Når chippen er koblet riktig vil xboxen lures til å tro at det er sin egen BIOS chip den leser BIOSen fra. I bunn og grunn er det samme prinsipp som ved flashing av den ”vanlige” BIOS chippen.

EDIT: Bryter kan du kjøpe hos Chlas Ohlsson. Jeg kan finne frem produktnr. dersom du ellers har det som skal til for å få dette til - og bestemmer deg for å gjøre det.

Endret av roolf
Lenke til kommentar

tusen takk for et kjempe flott og detaljert svar!!

Ja takk. Hvis du kan finne produktnummer er det kjempe fint. jeg vet ennå ikke om jeg skal modde XBOXen min selv, men jeg prøver å lære meg det like vel. :)

Endret av chipmann
Lenke til kommentar

Vel, jeg brukte mye tid på xbox-scene.com når jeg skulle lære meg å modde xbox. Det gikk greit til slutt. Anbefales.

Når det gjelder bryter så er det en standard on <-> on bryter du skal ha. Har ikke så mye tid, men jeg kan finne nummeret om det blir aktuelt å gjøre dette og du har sjekket at du har en xbox versjon 1.0 eller 1.1 (dvs. produsert for flere år siden).

Lenke til kommentar
1.  Vet noen her om den modifiserte biosen ligger inni modchippen som jeg innstallerer i XBOX-en.

2.  Hva er forskjellen mellom en modchip og en softmod?

5972997[/snapback]

1: Ja, det ligger en annen BIOS på modchippen enn den originale. De fleste modchipper kan bootes enten med original BIOS eller modifisert BIOS:

2: Modchip er modifikasjon med en fysisk brikke som innholder software og softmod er bare modifikasjon gjort med software

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

tusen takk for et flott og opplysende svar! :) La meg se om jeg skjønte det. Det ER en bios innebygget i modchipen? Modchip er å sette inn noe som man kan ta på? softmodding er å bare sette inn software slik som mediaplayere og slike ting?

Tusen takk

Lenke til kommentar

nå begynner alt å demre for meg. :) her er et nytt spørsmål:

Er en ferdig programmert chipbrikke en chipbrikke som er klar til å installeres og som har en innebygget bios? eller for å si det på en annen måte: Har en chipbrikke uansett en innebygd bios hvis chipbrikken er ferdig programmert?

Lenke til kommentar

Ja, BIOS betyr rett og slett Basic Input/Output System. Når man starter Xboxen, kjører den først BIOS for å orientere seg om hva som faktisk er tilstede, som f.eks harddisk, skjermkort, hovedkort og prosessor. BIOS kontrollerer med andre ord kommunikasjonen mellom alle komponentene.

Man kan ikke starte Xboxen uten en BIOS så ja: en chipbrikke som du kjøper til Xbox vil innholde BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...