Gå til innhold

Scanne svart/hvitt negativer ca. 6 x 9cm


Anbefalte innlegg

Jeg har en hel haug gamle svart/hvitt-negativer som jeg vil scanne. Scanneren min (Canon 3500F) har ekstrautstyr for nyere små negativer (35? 135?) og lysbilder, men disse negativene er større og passer ikke.

 

Jeg undesøkte prisen på Fotosentralen her på Sandnes, 12kr pr. stk. for papirkopi, eller 20kr pr. stk. lagret på CD. Så det var dyrt.

 

Er det noen som vet hvordan man kan få til dette? Jeg har i lest forskjellige emner her i forumet, uten å finne noen som har løsningen.

 

Hvis man ikke kommer utenom å bruke filmscanner, kan det være at f.eks. slektsforskerforeninger eller fotoforeninger har slik scanner til utlån el. utleie? :hmm:

Endret av my
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror helt klart at filmscanner er tingen. Hvor store mengder med negativer er det snakk om? Hvis det er store mengder er det nok billigere å kjøpe en god filmscanner enn å framkalle hos fotosentralen, men hvis du kan få lånt/leid scanner er det naturligvis billigst og bra. Jeg vet dessverre ikke hvor man evt får lånt slik utstyr, men man skulle tro det finnes fotoklubber/-foreninger i Stavanger/Sandnes-området, og at minst én fotograf i disse foreningene eier en filmscanner :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ja , jeg har etter hvert også kommet til at filmscanner er den eneste løsningen. Men å kjøpe en blir for dyrt. Jeg skal spørre i Sandnes fotoklubb om noen der har filmscanner som de kan tenke seg å leie ut.

Lenke til kommentar
Hvis man ikke kommer utenom å bruke filmscanner, kan det være at f.eks. slektsforskerforeninger eller fotoforeninger har slik scanner til utlån el. utleie? :hmm:

 

Større kameraklubber har gjerne filmskannere i lokalene. Du kan sikkert få lånt en med deg hjem også, eller du kan komme til deres lokaler etter avtale og skanne der.

 

Én ting er sikkert: Skal du få utnyttet den kvaliteten som ligger i filmen, så er det ingen vei utenom å bruke en filmskanner.

Lenke til kommentar

Og hvis du må ut og handle scanner for så store filmformater vil det koste deg skjorta og litt til. Så dette blir et spørsmål om hvilken kvalitet du er ute etter. Hvis disse gamle filmene er tatt med et bra kamera, og er virkelig bevaringsverdige bilder som du må ut hver minste detalj fra, bør du kanskje vurdere om det er verdt 20k+ for en stor filmscanner. Hvis det derimot er bilder som det bare hadde vært ok å ha digitalisert, så er det andre og langt rimeligere løsninger, og som vil dekke de aller flestes krav til kvalitet.

Det kan godt hende scanneren din kan ta dem, selv om Canns scanner-programvare ikke lar deg gjøre det. Jeg har selv en Canoscan 8000F, og ved å bruke Vuescan kan jeg scanne hele området som har lys, og ikke bare de små rutene som Canon lar meg få bruke.

Ellers har epson kommet med to nye flat-scannere, V700 Photo og V750 Photo, som iflg rapporter også skal være veldig gode til å scanne film. Et Google-søk vil gi deg masse opplysninger om disse.

Teleskopos skal forøvrig teste disse for akam så vidt jeg har forstått, så jeg ser fram til en uhildet og objektiv test-rapport på disse ;)

Lenke til kommentar
Det kan godt hende scanneren din kan ta dem, selv om Canns scanner-programvare ikke lar deg gjøre det. Jeg har selv en Canoscan 8000F, og ved å bruke Vuescan kan jeg scanne hele området som har lys, og ikke bare de små rutene som Canon lar meg få bruke.

 

Jeg har prøvd Vuescan, uten å få det til. Hvilke innstillinger velger du? Min scanner har en lysflate på 5,5x7,5cm.

Lenke til kommentar

Vuescan er ikke akkurat det mest strømlinjeformede programmet jeg har vært borti...

Det er en stund siden jeg har brukt det nå, men det må vel være under Crop, etter det jeg husker? Men lysflaten var jo litt liten da, så du vil nok uansett få kuttet negativene dine litt..

Lenke til kommentar
Og hvis du må ut og handle scanner for så store filmformater vil det koste deg skjorta og litt til. Så dette blir et spørsmål om hvilken kvalitet du er ute etter. Hvis disse gamle filmene er tatt med et bra kamera, og er virkelig bevaringsverdige bilder som du må ut hver minste detalj fra, bør du kanskje vurdere om det er verdt 20k+ for en stor filmscanner. Hvis det derimot er bilder som det bare hadde vært ok å ha digitalisert, så er det andre og langt rimeligere løsninger, og som vil dekke de aller flestes krav til kvalitet.

[...]

Ellers har epson kommet med to nye flat-scannere, V700 Photo og V750 Photo, som iflg rapporter også skal være veldig gode til å scanne film. Et Google-søk vil gi deg masse opplysninger om disse.

Teleskopos skal forøvrig teste disse for akam så vidt jeg har forstått, så jeg ser fram til en uhildet og objektiv test-rapport på disse ;)

 

1. En bør være oppmerksom på at de større filformatene innholder såvidt mye mer informasjon enn 35 mm film at resultatet, selv med en planskanner, blir vesentlig bedre enn om man bruker den samme skanneren til å skanne 35 mm. Dette betyr at man kan få bedre resultater med mellomformatfilm + en planskanner av de nyeste typene enn med 35 mm film og en dedikert filmskanner. Man kan da naturligvis stille spørsmålet om hvilken kvalitet som kan oppnås med en filmskanner som også tar mellomformat. Hvis man planlegger å bruke mellomformat i fremtiden, kan det være grunn til å satse på en slik skanner. Dersom man finner at en slik anskaffelse koster mer enn den smaker, har det allerede i flere år vært mulig å oppnå ypperlige resultater fra en bra planskanner - forutsatt at det har dreid seg om større filmformater enn 35 mm. Problemet med planskannere til film har vært at selve steppermotoren og objektivsentreringen ikke har vært nøyaktig nok til å nå opp til den nøyaktighet og de hårfine toleransene som er nødvendige for å få genuine kvalitetsresulteter fra småbildefilm.

 

2. Det har lenge vært påstått at planskannere gjør filmskannere overflødige. Imidlertid er forholdet at selv de rimeligste filmskannere på markedet, som Minolta Scan Dual i sine forskjellige inkarnasjoner, har slått planskanneren med filmadapter med solid margin.

 

3. Den kommende testen av Epson-skannerne mot Nikons filmskannere vil naturligvis bli uhildet og realistisk. Men, hvis det viser seg at Epson-skannerne ikke får med seg like mye detaljer (eller mister mye i skyggepartiene) i forhold til filmskanneren så kommer jeg til å si dette rett ut uten å bruke meningsløse formuleringer som "godt nok for de fleste." "De fleste" er ikke et meningsfylt begrep, ettersom bare du og ingen annen kan vite hva som er tilstrekkelig for deg. Men da er det avgjørende viktig å få vite hvor mye bedre det ene er i sammenlikning med det andre. Det gis ikke ved dørene når jeg tester - er en ytelse fra produkt A mindre god enn hva som kan oppnås fra et konkurrerende produkt B så er B ganske enkelt bedre. Skulle planskanneren være overlegen i forhold til filmskanneren blir prinsippet det samme, med den forskjell at "dommen" går i førstnevntes favør.

 

4. Skulle to sammenliknede produkter vise seg å være like gode, noe som i praksis sjelden er tilfelle, er faktorer som skannerhastighet med og uten støv/ripefjering, kornutjevning og farverestaurering samt effektiviteten av disse funksjonene også relevante utvelgelseskriterier, i tillegg til mekanisk utførelse.

Lenke til kommentar
Vuescan er ikke akkurat det mest strømlinjeformede programmet jeg har vært borti...

 

Smak og behag, tilvenning eller - ? Jeg synes i alle fall at VueScan har vært en heldig investering, men hvilket program man liker må nødvendigvis bli subjektivt. Hva som likevel er sikkert, er at VueScan er svært så kapabelt.

 

På www.hamrick.com finner du en god bruksanvisning, om du ikke allerede har den. Også for de som ennå ikke har anskaffet VueScan, men lurer på å gjøre det, kan det være kjekt å ta en kikk i bruksanvisningen:

 

PDF:

 

http://www.hamrick.com/vuescan/vuescan.pdf

 

HTML:

 

http://www.hamrick.com/vuescan/html/vuesc.htm

Lenke til kommentar
Smak og behag, tilvenning eller - ? Jeg synes i alle fall at VueScan har vært en heldig investering, men hvilket program man liker må nødvendigvis bli subjektivt. Hva som likevel er sikkert, er at VueScan er svært så kapabelt.

5959149[/snapback]

Det er en ting jeg faktisk er enig med deg i :)

 

Ellers var det jo betryggende å høre at du ikke har noen forutinntatte holdninger om at den ene er bedre enn den andre når du til med sammeligningen av Epsons scannere vs Nikons ;) Spesielt spennende blir det å se hvordan de klarer seg med sv/hv..

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar
Smak og behag, tilvenning eller - ? Jeg synes i alle fall at VueScan har vært en heldig investering, men hvilket program man liker må nødvendigvis bli subjektivt. Hva som likevel er sikkert, er at VueScan er svært så kapabelt.

5959149[/snapback]

Det er en ting jeg faktisk er enig med deg i :)

 

Ellers var det jo betryggende å høre at du ikke har noen forutinntatte holdninger om at den ene er bedre enn den andre når du til med sammeligningen av Epsons scannere vs Nikons ;) Spesielt spennende blir det å se hvordan de klarer seg med sv/hv..

5971604[/snapback]

Det er også jeg spent på.

Kan du for morro skyld scanne noen mellomformatnegativer og slides også, Teleskopos? Selv om det ikke er noe som har blitt diskutert her så altfor mye, så virker det som om interessen for flatscanneres ytelser og mellomformat er i vinden her på forumet. Det har i alle fall vært en økende interesse for de større analoge formatene.

Lenke til kommentar

Mellomformat og flatbordscanner er i vinden og attraktivt.

 

I testene av nikon scannerene savner jeg en subjektiv visuell sjekk av store utskrifter/trykk. Det er vel det mest interessante for amatører og fotografer. F.eks testen viste at flatbedscannerene var på langtnær like gode som dedikerte filmscannere men den sa ingenting om hvor store utskrifter som var bra nok for en fotograf. (eksempel konklusjon: canon scanner maks A4 proff.kvalitet, coolscanner maks A3 proff.kvalitet).

Lenke til kommentar
Ellers var det jo betryggende å høre at du ikke har noen forutinntatte holdninger om at den ene er bedre enn den andre når du til med sammeligningen av Epsons scannere vs Nikons ;)  Spesielt spennende blir det å se hvordan de klarer seg med sv/hv..

 

Hei!

 

Ja, jeg skal huske på å sammenlikne også ned svart/hvitt for å få med også dette.

Lenke til kommentar
Mellomformat og flatbordscanner er i vinden og attraktivt.

 

I testene av nikon scannerene savner jeg en subjektiv visuell sjekk av store utskrifter/trykk. Det er vel det mest interessante for amatører og fotografer. F.eks testen viste at flatbedscannerene var på langtnær like gode som dedikerte filmscannere men den sa ingenting om hvor store utskrifter som var bra nok for en fotograf.  (eksempel konklusjon: canon scanner maks A4 proff.kvalitet, coolscanner maks A3 proff.kvalitet).

 

Her er det misforståelser ute og går. Hvis en skanner (eller en kamera/objektiv kombinasjon) ikke får med seg detaljer, er dette veldig synlig uansett forstørrelse. Du trenger med andre ord ikke alltid store forstørrelser for å se kvalitetsforskjeller. Når kvalitetsforskjellene er så store at de opptrer som godt synlige i 800 x 600 skjermoppløsning, er det snakk om dramatiske forskjeller.

 

Den forrige skannertesten på akam viste dette:

 

Planskanneren:

 

http://www.akam.no/images//bilder_peringe/...dkortet_800.jpg

http://www.akam.no/images//bilder_peringe/...rket-01_800.jpg

 

Filmskanneren:

 

http://www.akam.no/images//bilder_peringe/...ten_ice_800.jpg

http://www.akam.no/images//bilder_peringe/...erket01_800.jpg

 

Også uten bruk av utskrifter er det en smal sak å konstatere at disse forskjellene er fotografisk relevante. Selv i 800 x 600 viste det seg umulig å få et resultat fra planskanneren som tilnærmelsesvis var på linje hva filmskanneren kunne levere.

Lenke til kommentar
Kan du for morro skyld scanne noen mellomformatnegativer og slides også, Teleskopos? Selv om det ikke er noe som har blitt diskutert her så altfor mye, så virker det som om interessen for flatscanneres ytelser og mellomformat er i vinden her på forumet. Det har i alle fall vært en økende interesse for de større analoge formatene.

 

Først: Takk for oppfordringene om å også teste med svart/hvitt. Det skal bli gjort.

 

Når det gjelder planskannere og /mellomformat/ film, er det som før sagt slik at de større filmformatene inneholder så mye mer informasjon at også planskannere gir gode resultater fordi man ganske enkelt har mer å gå på.

 

Problemet med å teste mellomformat, er at vi i Akam ikke har tilgang på slik film, men det kunne la seg ordne. I så fall bør testen også utvides, ved at også Nikons LS-9000 blir prøvd ut med mellomformatfilmen sammen med planskannerne. Her kan jeg ikke love noe på stående fot, det avhenger av om Nikon er villig til å/faktisk har en slik å låne ut.

 

Er det interesse blant dere for dette?

 

Hvis mellomformat blir testet, er det nok mest realistisk at det skjer i en separat test.

Lenke til kommentar
Når kvalitetsforskjellene er så store at de opptrer som godt synlige i 800 x 600 skjermoppløsning, er det snakk om dramatiske forskjeller.

Ok. Ja det er dramatiske forskjeller. Da kan jeg vel ikke forvente noe gode utskrifter på 10x15cm papir engang? Trur du av erfaring med LS50ED at en godt og skarpt belyst fuji superia, scannet med ls50ed blir forbløffende på A2 papir?

 

Ok så siden kvalitetsforskjellen var synlig ved 800x600, så er vel A4 formatet utelukket. Hvis nå disse nye epson scanneren kan yte bildefiler med flotte utskrifter ved A4 , da begynner vi å snakke :)

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Problemet med å teste mellomformat, er at vi i Akam ikke har tilgang på slik film, men det kunne la seg ordne. I så fall bør testen også utvides, ved at også Nikons LS-9000 blir prøvd ut med mellomformatfilmen sammen med planskannerne. Her kan jeg ikke love noe på stående fot, det avhenger av om Nikon er villig til å/faktisk har en slik å låne ut.

 

Er det interesse blant dere for dette?

 

Hvis mellomformat blir testet, er det nok mest realistisk at det skjer i en separat test.

6002738[/snapback]

Det er klart at i alle fall jeg har interesse for det. Ut fra det jeg leser på forumet, så er det garantert andre som er det også. En separat test hadde vært fantastisk, men referanser til et kjapt forsøk i den pågående testen hadde også vært fint :)

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet, min far har en haug med gamle negativer fra sin barndom han gjerne ville ha scannet. Vi vil derimot kjøpe scanneren. Kan noen anbefale en god scanner? Fant denne her på psdata. Den var noe dyr, så jeg ville høre om det kanskje fantes et litt billigere alternaltiv. Han var dog villig til å kjøp den, hvis det var eneste alternaltivet. På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...