Spliteye Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Hei. Jeg bruker Dreamweaver, og jeg har bare fumlet litt, og testet de forskjellige komandoene, og da kom jeg på "forms", Utfyllingsskjema på en måte. Jeg tenkte på å ha ett slikt skjema på min hjemmeside med tiden, men hvordan funker det når man trykker "submit" eller send liksom? Hvordan får man sendt det til ett sted, og hvor skal det sendes? ' Kan noen gi en god forklaring på hva man må gjøre med "Checkbox" knappene, "Radio" knappene osv? for å få det sendt inn til ett sted jeg kan lese de, og ingen andre? Takker for alle gode svar! Mvh. Spliteye Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Hei. Jeg bruker Dreamweaver, og jeg har bare fumlet litt, og testet de forskjellige komandoene, og da kom jeg på "forms", Utfyllingsskjema på en måte. Jeg tenkte på å ha ett slikt skjema på min hjemmeside med tiden, men hvordan funker det når man trykker "submit" eller send liksom? Hvordan får man sendt det til ett sted, og hvor skal det sendes? ' Kan noen gi en god forklaring på hva man må gjøre med "Checkbox" knappene, "Radio" knappene osv? for å få det sendt inn til ett sted jeg kan lese de, og ingen andre? Takker for alle gode svar! Mvh. Spliteye 5941957[/snapback] ang submitte et skjema: Du må ha et sted å sende det, enten til fil eller epost eller en annen side hvis du skal sende til epost er det enkleste å skrive action="mailto:dine@epost". Eller du kan bruke et script som sender skjem som epost til deg. Eller du kan bruke et script som skriver skjemainput til fil. Du må finne ut hva du vil gjøre med skjemadata - da er det letter å hjelpe deg. Lenke til kommentar
Spliteye Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Jeg tenkte for eksempel "hvordan liker du siden?" Hvor man kan skrive inn alder, navn og forslag til hva som kan forbedre osv. Alt ved hjelp av "radio" knapper og slike... Og sender det inn, så jeg vet hva folk mener om siden min.. Det funker veldig bra å få det på mail Lenke til kommentar
sqitfire Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg tenkte for eksempel "hvordan liker du siden?" Hvor man kan skrive inn alder, navn og forslag til hva som kan forbedre osv. Alt ved hjelp av "radio" knapper og slike... Og sender det inn, så jeg vet hva folk mener om siden min.. Det funker veldig bra å få det på mail 5942440[/snapback] Action myform.php POST Lenke til kommentar
Spliteye Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Jeg tenkte for eksempel "hvordan liker du siden?" Hvor man kan skrive inn alder, navn og forslag til hva som kan forbedre osv. Alt ved hjelp av "radio" knapper og slike... Og sender det inn, så jeg vet hva folk mener om siden min.. Det funker veldig bra å få det på mail 5942440[/snapback] Action myform.php POST 5944532[/snapback] Altså, den "submit" knappen, legger du til "Actions" og så der formen skal lagres.php "post"? Forklar litt nermere er du en engel? takk takk Lenke til kommentar
Even. Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Kan forklare litt jeg I test.php: <?php $navn = $_POST['navn']; $alder = $_POST['alder']; $by = $_POST['by']; if ($_POST['submit'] == TRUE) { echo "Hei $navn . Er du $alder og kommer fra $by ? Kult!"; } else { echo "Du må fylle inn formen først"; } ?> I form.htm <form id="form1" name="form1" method="post" action="test.php"> <label>Navn: <input name="navn" type="text" id="navn" /> </label> <p> <label>Alder: <input name="alder" type="text" id="alder" /> </label> </p> <p> <label>By: <input name="by" type="text" id="by" /> </label> </p> <p> <input name="submit" type="submit" id="submit" value=">>>" /> </p> </form> Vet dette skriptet er bare tull og er fullt av sikkerhetshull (ingenting som sjekker om alderen er tall osv.), men det er bare for å vse Her ser du at .htm filen refererer til .php filen. Lenke til kommentar
Spliteye Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Dette er sånn test scriptet til formen er: <form action="" method="get" enctype="multipart/form-data" name="form2" target="_self" id="form2"> <p>Insert full name <input type="text" name="textfield2" /><label></label> </p> <p> <label> <input type="checkbox" name="checkbox2" value="Jeg likte siden" /> Jeg likte siden </label> </p> <p> <label> <input type="radio" name="RadioGroup1" value="male" /> Male </label> <br /> <label> <input type="radio" name="RadioGroup1" value="Female" /> Female</label> </p> <p> <label>Age: <select name="select2"> <option>8</option> <option>9</option> <option>10</option> <option>11</option> <option>12</option> <option>13</option> <option>14</option> <option selected="selected">15+</option> </select> </label> </p> <p> <label>Button <input name="Submit2" type="submit" /> </label> </p> </form> Altså, dette skulle jo funke? med en liten justering, og det er submit knappen. Hvilken komando må jeg skrive på "submit" for å få formen sendt til min mail, funker komandoen: action="mailto:dine@epost" til submit? Lenke til kommentar
Even. Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Ja, mailto: fungerer. Men, jeg anbefaler å bruke ()mail funksjonen i php Med mailto: åpnes outlook og brukeren må sende mailen derfra. Virker mer uproft. www.epleweb.com har et enkelt skjema. Jeg har ikke tid til å lage noe nå. Lenke til kommentar
Spliteye Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Åssen funker ()mail? Lenke til kommentar
Spliteye Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Hvordan funker ()mail? Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Hvordan funker ()mail? 5954684[/snapback] han mener mail() mail()-funksjonen i php skal ha minimum tre parametre, til, emne, epostkropp og i tillegg kan en sende med headere. Du kan lese mer her: http://no.php.net/manual/en/ref.mail.php Lenke til kommentar
Even. Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 <?php $navn = $_POST['navn']; $epost = $_POST['epost']; $mottaker = "[email protected]"; //Mottakers epostadresse $melding = $_POST['message']; $emne = "Tilbakemelding fra hjemmesiden"; //Emnet på eposten $good = "Mailen ble sendt"; $bad = "Mailen ble ikke sendt"; if ($_POST['submit'] == TRUE) { mail($mottaker, $emne, $melding) echo $good; else { echo $bad; } ?> Et veeeldig enkelt script. Du bør sjekke at brukeren ikke sender html, at alle felter er fyllt ut og gjerne en tidssperre som forhindrer spam. Den over er kun for å vise hvordan det funker. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Du bør sjekke at brukeren ikke sender html, at alle felter er fyllt ut og gjerne en tidssperre som forhindrer spam. 5954832[/snapback] Når han som spør ikke vet hva "()mail" er, kan du ikke forvente at han skal forstå det du sa der. Lenke til kommentar
backup Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Og så bør du sjekke at server støtter mail(...), dvs at dem som eier serveren tillater bruk av remailer og at dem i såfall kjører en smtp-server som funker i forhold til php's mail(...). På dem såkalte gratisservere er remailing ikke alltid tillatt. Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Hvordan funker ()mail? 5954684[/snapback] mail() sender en epost til en mottaker, og kan også sende epost med innhold fra et skjema. Jeg har laget et skript, på http://nibbler.no/files/form.php se om du kan bruke det. Lenke til kommentar
Spliteye Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Jeg prøvde scriptet så godt jeg kunne Men når jeg prøver selv, blir det ikke sendt.. og under skjemaet står hele skriptet på nytt! Jeg er litt dårlig på dette, så unskyld meg Men noen som vet hva jeg har gjordt galt med skriptet? eller noen tips? http://www.senselessagony.com/kim/test/form2.php Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Jeg prøvde scriptet så godt jeg kunne Men når jeg prøver selv, blir det ikke sendt.. og under skjemaet står hele skriptet på nytt! Jeg er litt dårlig på dette, så unskyld meg Men noen som vet hva jeg har gjordt galt med skriptet? eller noen tips? http://www.senselessagony.com/kim/test/form2.php 5969596[/snapback] Jeg har endret litt på headers (slik at senders navn og epost kommer i epost-headeren) og endret litt på meldinger til brukeren. Ellers har jeg ikke gjort noe og det funker (både før og etter) hos meg. At kildekoden vises er pga show_source('') nederst på skriptet. Fjern det og kildekode forsvinner (det er for at andre skal kunne se hva som er gjort) Kan det være en manglede smpt-"connection/server/whatever" at du ikke får sendt epost? forsøk å skriv dette øverst i skriptet ditt ini_set("SMTP", "en_utgående_server_du_har_tilgjengelig_Eks_mail.broadpark.no"); Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå