Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LØST-Oppkobling av aksess punkt

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal koble opp et aksess punkt slikt at jeg får et trådløst nettverk hjemme.

For å komme i gang får jeg beskjed om å sette opp en statisk ip på min lokale tilkobling.

Da får jeg kontakt med punktet for konfigurasjon men jeg kommer meg ikke på nett. Verken trådløst eller med kabel.

Mitt trådløse nettverkskort finner aksesspunktet, men som sagt kommer jeg meg ikke på nett.

Om utstyret har jeg bredbånd fra NGT, Thompson router, D-link DWL 2000AP+ aksesspunkt.

Jeg har foreløpig koblet til via switch. (Router->Switch-->1.Laptop/2.D-link)

Jeg har ingen kompetanse om dette, så jeg håper det som står her er ok forklart!

mvh

Endret av js79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal sette opp accesspunktet med en statisk adresse på samme subnet som det originale nettverket som Thompson routeren gir ut.

Eks:

Thompson router 192.168.1.1 - Accesspunkt 192.168.1.10

(Pass på att adressen til accesspunktet ikke blir den samme som noe annet på nettverket)

Mener på att du ikke trenger å skifte addressen på maskinen du skal konfigurere fra. Tror det følger med en cd med ett program du kan gjøre dette fra. Uavhengig av hvilken IP du har.

Lenke til kommentar

Finn først hvilken ip du får til vanlig når du kobler pc'en til switchen med kabel. Og dynamisk IP.

Start -> Kjør -> cmd

Ipconfig

Skriv ned IP:addresse og Gateway

Skift til statisk IP 192.168.0.51 subnet 255.255.255.0

Skriv i internet explorer'en http://192.168.0.50 ikkje kjør veiviseren enda. Gå til Advance settings og konfigurer routeren til å ha en ny statisk IP. Her må du bruke resultatet du fikk fra Ipconfig for å sette accesspunktet på samme nettverk.

F.eks. Dersom Ipconfig gav deg:

IP adresse : 192.168.1.50

Gateway : 192.168.1.1

Setter du den nye statiske IP adressen til accesspunktet til 192.168.1.10

Trykk lagre...

Nå vil accesspunktet skifte til ett nettverk som du ikke kan nå med din adresse, så du vil ikke få fram igjen konfigurasjonen.

Dersom du har gjordt alt rett skal du kunne skifte til dynamisk IP og nå konfigurasjonen til accesspunktet igjen ved å skrive inn adressen som du gav den tidligere altså i dette tilfelle: http://192.168.1.10

Prøv nå om du finner det trådløse nettverket og att du kommer deg på nett. Å sette opp kryptering og slikt kan du prøve på etter att du vet du kommer deg på nett gjennom det trådløse.

Lenke til kommentar

SpACEmaN du er min helt!

Sitter så forbanna wireless å skriver som det kan gå an! :w00t:

Gjorde som du sa, men i steden for å kun endre ip'n på min lokale tilkobling så endret jeg også på den trådløse koblingen! Må vel innrømme at det egentlig kanskje var litt opplagt men som sagt er jeg grønn på dette!! :blush:

Men nå er jeg der jeg vil være og liker det! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...