simenss Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Finnes det noen tommelfingerregel for avskrivning på PC-deler? Eller en formel av noe slag? Slik at man kan beregne ca. hva man får Endret 18. april 2006 av simenss Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Fjernet grunnet jeg misforsto tråden Endret 18. april 2006 av mr.nauz Lenke til kommentar
Teater Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Eller tenker du i forhold til skatt? Har du foretak? eller er du lønnsmottaker? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Finnes det noen tommelfingerregel for avskrivning på PC-deler? Eller en formel av noe slag? Slik at man kan beregne ca. hva man får 5941682[/snapback] Njaa ? man avskriver vanligvis alle fakturaverdier under 15K med en gang. (utgiftsføres direkte) Er ikke helt sikker på hva du mener.. Lenke til kommentar
Teater Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Du må da melde fra til kemneren hvis du skal skrive av et produkt på over 10k. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Du må da melde fra til kemneren hvis du skal skrive av et produkt på over 10k. 5942906[/snapback] Kemneren har ingenting med saken å gjøre, er vel likningsmyndigheter som kontrollerer regneskapet, eventuelt fylkesskattekontor... Lenke til kommentar
Teater Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Ja vel, men jeg har blitt sterkt anbefalt om å melde fra hvis jeg har enkelt utgifter som overskrider 10k. Hvis du vil ha kemneren eller andre på nakken så lykke til, men jeg tar nå mine forholdsregler. Lenke til kommentar
Teater Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Siden noen tydeligvis har bedre greie på dette en meg skal jeg ikke bli for påstålig, men tommelfingerregelen jeg bruker er ”utgifter til inntekt” kan avskrives, nå er jeg i et såkalt ”kunstnerisk” yrke så det er litt vagere hva som kan skrives av en for en del andre grupper, men jeg tror en del kan gjøres på magefølelsen, er det til jobb kan det skrives av. Tror ikke du trenger noen formel, da dette skjer på selvangivelsen, alle utgifter føres sammen og trekkes fra inntekten og du sitter igjen med summen du skal skatte av. Grunnen til at jeg nevner at det er anbefalt å spesielt spesifisere/melde fra om enkeltutgifter større en 10k er at kemner/skatteetaten kan kreve at du skal dele opp avskrivningen over flere år. Så hvis du kjøper en PC til 30k kan de be deg skrive av 10k de neste tre årene mot å skrive av alle 30k på et regnskapsår. Men alt dette er jo avhengig av hva slags foretak/bedrift du har. Er det enkeltmanns foretak, organisasjon, stiftelse, AS, lag eller noe annet. Endret 18. april 2006 av Teater Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå