Gå til innhold

Nå skjer det ting med Linux-driverne til ATI

Anbefalte innlegg

Etter lang ventetid har ATI med 8.24.8 driverne som kom nå, endelig begynt å støtte X1000-serien (X1300, X1600, X1800 og X1900 kortene). Og driverne har blitt betraktelig bedre. Ytelsen har også blitt betraktelig bedre. Mitt 9700 Pro-kort som står i min AMD-maskin gir nå like høy score i glxgears, over 5000, som mitt gamle X800 Pro kort ga i høsten 2004. Så det er tydelig at ATI har gjort noe på GNU/Linux-fronten. De siste månedene har ATI sluppet nye linux-drivere like ofte som Catalyst-driverne for Windows, altså hver måned. Det som gjenstår for ATI nå, er å støtte FreeBSD og Solaris på samme måte som nVIDIA gjør.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:D Veldig gledelig at driverne blir bedre! Ati grafikkort er jo noe mange har, enten de liker det eller ikke...

på min laptop f.eks er det ati-kort, men jeg hadde klart foretrukket nVIDIA pga driverstøtten.

Nok et bevis på at når brukermassen blir stor nok så må selv monopol-aktørene gi seg!

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke å prøve nye ATI drivere lenger. Hver gang jeg går over til dems drivere istedenfor de som følger med xorg så bare henger laptopen min seg i hytt og pine. Uff, skulle ønske nvidia var litt mere aggressiv på laptop markedet.

Lenke til kommentar
Jeg orker ikke å prøve nye ATI drivere lenger. Hver gang jeg går over til dems drivere istedenfor de som følger med xorg så bare henger laptopen min seg i hytt og pine. Uff, skulle ønske nvidia var litt mere aggressiv på laptop markedet.

5978386[/snapback]

Heilt eining

Har lenge leita etter Bærbare med 17 Skjerm og Amd cpu,men det finnes jo bare Ati her :thumbdown:

Lenke til kommentar

Kom tilfeldigvis over en test der Radeox X1000-serien med 8.24.8 driveren er blitt testet opp mot nVIDIA sine kort med deres Linux-drivere. Har så vidt lest igjennom, skal lese grundigere når jeg har bedre tid (må i seng, det er sent). Av det jeg har lest, er det tydelig at ATI virkelig har lagt seg i selen. Les den her. Det er faktisk verdt å få med seg. Det ser faktisk ut til at det er nVIDIA som har noe å jobbe med når det kommer til bildekvalitet, utrolig nok. Mitt største ønske på dette området, er at de også begynner å begi seg inn på de områder hvor nVIDIA er totalt enerådene, nemlig på FreeBSD og Solaris.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Har lenge leita etter Bærbare med 17 Skjerm og Amd cpu,men det finnes jo bare Ati her  :thumbdown:

5981746[/snapback]

Helt enig. Har selv letet etter en AMD 64 bærbar med 17" bredskjerm og Geforce Go skjermkort. Det ser ut som det ikke eksisterer en slik bærbar PC. De produsentene som benytter AMD CPU bruker bare ATI på sine bærbare PCer. Må nesten bare si seg tapt og gå for en Intel dobbelkjerne....

Lenke til kommentar

Gode nyheter, og gjør at jeg kanskje kommer til å vurdere ATI i fremtiden... ATI har gode kort, men dårlig driverstøtte for alternative systemer gjør at nvidia har tilnærmet monopol her, og det er ikke bra i det lange løp...

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...