Gå til innhold

nybegynner med AMD 3700+ 2.2

Anbefalte innlegg

heisann. er helt fersk med overklokking og slikt så jeg vet ikke hvordan ende jeg skal starte med.

har ASUS A8N32-SLI DeLuxe med AMD 3700+, 1GB Kingston PC3200(http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304401) og XFX GeF7800GT grafikk.

brukte den software greia i windows (AiBooster) til å prøve klokke CPU men fikk bare 100Mhz før det ble ustabilt. programmer lukka seg med feilmeldinger. med mer en 100Mhz ble det enda mer krøll.

er dette fordi AiBooster klokker på en dum måte?

infoen i programmet sa 210Mhz x 11 og FSB 840 når den viste 2310Mhz. jo høyere Mhz jo høyere ble FSB i AiBooster.

har jo sett folk her klokke denne CPU'en mye mer en 100Mhz såjeg lurer jo på hva jeg gjør galt. AiBooster viser 1,41V spenning og temperaturen etter en halvtime COD2 på full grafikk 46-47 grader. det er det høyeste jeg har sett med 5% overclock.

mvh.

Jostein.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tar jeg feil om jeg tror det er RAM som ikke henger med?

instillingene i bios er 2-2-2-5 ellers får jeg ikke rørt ram annet en spenning. er det riktig å anta at siden FSB'en min nå er 210 at jeg egentlig er over DDR400 ramhastighet og det er årsaken til at det blir ustabilt?

er litt ny med dette så det er kansje dumme spm jeg stiller men...

Lenke til kommentar
er det riktig å anta at siden FSB'en min nå er 210 at jeg egentlig er over DDR400 ramhastighet og det er årsaken til at det blir ustabilt?

5947192[/snapback]

Jepp, det kan godt stemme. Ta en kikk her:

http://www.blurbdesigns.com/OcCalc/calc.htm

Veldig bra side som forklarer det viktigste om Athlon 64-overklokking.

Jeg har ikke erfaring med AI-booster, men det er vel ikke en god ide å bruke både denne + å tukle med BIOS-innstillinger samtidig (vanskelig å vite hva som gjør systemet ustabilt).

Jeg ville skrudd ned RAM-hastigheten i BIOS til DDR333. Så ville jeg satt "LDT Multiplier" (eller tilsvarende i BIOS) ned til 4x eller 3x. Så ville jeg gradvis økt "CPU HTT" (det som tilsvarer FSB).

Lenke til kommentar
senk ram pc3200 200mhz til pc2700 166

senk HT 1000- til 800

senk sb link speed 1000 til 800, av med coolnquit, clock spectrum, sett på T2 imellom tid

ha kjøling, øk fsb 10, øk volt 0.025 prøv occt, ikke øk mer en 2 ganger volt, muligens cpu ikke trenger mer volt.

5970901[/snapback]

+ ikke klokk CPU med software, bruk BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...