raakken Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Hei Gleden var stor da jeg fant ut at den siste amsn hadde webcam støtte. Men, da jeg bruke det, får jeg følgende beskjed i amsn: no grabberdevice available greit nok tenkte jeg, for jeg hadde glemt å installere driver til webcamet(creatice nx pro), installerte da debianpakken til spca5xx, og fikk denne meldingen: debian:/home/fredrik# dpkg -i spca5xx-source_20060301-1_all.deb (Reading database ... 60560 files and directories currently installed.) Preparing to replace spca5xx-source 20060301-1 (using spca5xx-source_20060301-1_all.deb) ... Unpacking replacement spca5xx-source ... Setting up spca5xx-source (20060301-1) ... men jeg får fremdeles ikke til a bruke webcameraet. Hva er det jeg ikke skjønner/får til? takk Lenke til kommentar
comicz Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 http://packages.debian.org/unstable/misc/spca5xx-source Du må selv kompilere modulene. Som pakkenavnet tilsier inneholder pakken kildekode, ikke ferdige moduler. Lenke til kommentar
saxin Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg vet ikke om dette vil hjelpe deg siden du kjører debian. Men siden begge bruker apt, så kan det kanskje fungere?! Automatix satte i hvertfall opp aMSN med webcam støtte for meg i Ubuntu. Som sagt, jeg aner ikke om det vil fungere for deg eller ikke. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 http://packages.debian.org/unstable/misc/spca5xx-source Du må selv kompilere modulene. Som pakkenavnet tilsier inneholder pakken kildekode, ikke ferdige moduler. 5943762[/snapback] hvordan gjør man det da?? automatix funka nemmelig ikke desverre... men virket som en sinnsyk god ide' Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Har ikke mye peiling på webcam i Linux, men du kan jo prøver og installere et webcam program(som da sikkert tar med resten av de nødvendige pakkene) som camorama. Jeg selv har Ubuntu med openbox, og amsn funka med webcam'e mitt uten at jeg gjorde noen ting(logitech). Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Mitt logitech kamera fungerer også rett ut av boksen... Lenke til kommentar
raakken Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 ikke for å være frekk, men det gjør ikke saken min bedre.. heller værre! nå er jeg irritert for at jeg ikke kjøpte logitech i tillegg Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Prøvde du tipset til Gakkakk da? å installere f.eks camorama pakken for å se om den drar med seg noen flere pakker som kan hjelpe deg med dette? Lenke til kommentar
raakken Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 jupp har prøvd alle tipsene jeg har fått, men det eneste jeg får beskjed om når jeg prøver å starte en webcam session er at jeg ikke har noe "grabber device"... ikke at jeg helt vet hva det er Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Jeg vet ikke om dette vil hjelpe deg siden du kjører debian. Men siden begge bruker apt, så kan det kanskje fungere?! Automatix satte i hvertfall opp aMSN med webcam støtte for meg i Ubuntu. Som sagt, jeg aner ikke om det vil fungere for deg eller ikke. 5944753[/snapback] Samme her, funket med en gang. Nå bruker jeg ikke MSNlenger, men i Kopete så bruker jeg Yahoo. Testet ut video over Yahoo, det funket fint. Det eneste det krevde var at jeg installerte et program (via apt-get, ingen kompilering) så funket det. Kan hende det funker i MSN hos Kopete også. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 husker du hvilket program det var? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) husker du hvilket program det var? 5958002[/snapback] Nei, men når jeg prøvde fikk jeg beskjed om at jeg manglet et "program" og navnet på pakket kom opp så jeg skrev bare "apt-get install pakkenavn" så ble det lagt til og da funket Kopete som det skulle. Dette var i Mepis, bruker du Ubuntu så bør Automatix funke bra. Forresten, hva gikk galt i Automatix? Endret 20. april 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
raakken Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 (endret) bruker debian 3,1(se signatur*) kommer opp noe om et passord, pluss noe som minner om feilmeldinger, noe om gpg... kanskje bare jeg som ikke kan bruke det? edit: klarer å se andre sitt webcam, ikke at det hjelper, men da er ihverfall amsn i orden... Endret 20. april 2006 av raakken Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Mitt logitech kamera fungerer også rett ut av boksen... 5955828[/snapback] det er vel ikke tilfeldigvis et logitech quickcam messenger ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå