reverto Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Noen som vet hva som sendte Spania nedenom og hjem da de brukte rikdommene sine i brask og bras? De var jo i samme situasjon som Norge, bare med enorme mengder gull, og brakk ryggen pga reckless spending. Detaljene har jeg ikke full oversikt over, sier bare at det har vært land før oss i samme situasjon. Det finnes vel flere eksempler også så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Tja, først og fremst ville jeg skaffet oss et mer moderne forsvar. Jeg er ikke politikker, så jeg vet ikke hva jeg ville gjort med resten. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 De eneste som tjener på at pensjonsfondet privatiseres (les: Deles ut) er forsikringselskapene og bankene. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Tja, først og fremst ville jeg skaffet oss et mer moderne forsvar. Jeg er ikke politikker, så jeg vet ikke hva jeg ville gjort med resten. 5955853[/snapback] Vel det at fem nye fregatter, seks nye MTB'er og jagerfly er på vei viser nå at der skjer det mye. I tillegg fikk vi nye undervannsbåter på 90 tallet, samt mineryddere. Hæren har også gått gjennom en sterk modernisering. Litt morsomt å se at tunge eksperter innen økonomi nå går inn og åpner for en politikk som FRP lenge har vært latterliggjort for. Vi sparer nå opp veldig i fondet nå, men hva får vi igjen for det? De fleste er enige om at man trenger bedre veier, bedre helsevesen, bedre eldreomsorg, bedre bekjempelse av kriminalitet og et forsvar som er istand til å yte noe. Dette er noe både venstresiden og høyresiden proklamerer ihvertfall. Er litt merkelig at oljerikdommen kun skal være forbeholdt pensjonister. Jaja, man får vel håpe man lever så lenge. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 1. Det er ingen motsetning mellom folket og staten. Staten er et instrument av og for folket og i de vestlige velferdsstater er myndighetene synonymt med det store flertall av folket. 2. En del på dette forum forsøker å ta økonomiprofessorens uttalelser til inntekt for FrPs politikk. Det forekommer meg som ganske åpenbart at dette ikke er tilfelle; professorens uttalelser er snarere et uttrykk for hvordan det går an å demme opp for FrPs propaganda. Om folk vet at de hvert år vil få 10,000 kroner utbetalt fra petroleumsfondet vil de i langt større grad være skeptiske til at staten skal strø rundt seg med disse pengene. Det er også slik at FrP er det partiet med størst underrepresentasjon i sivil- og samfunnsøkonomiske kretser. Under 3 % av denne yrkesgruppen stemmer FrP, altså en underrepresentasjon med kvotient 11 (jfr sist måling som gav FrP om lag 33 % oppslutning). Et symbol på FrPs komplett udugelige finansielle politikk er at ingen av TV-kanalene makter å fremskaffe økonomer som støtter FrPs linje. 3. Å bruke pengene i utlandet er heller ingen genial løsning. Penger som brukes internasjonalt vil brukes til å dekke behov her i Norge, og pengene som ellers ville ha blitt brukt til dette brukes til andre ting og skaper i neste rekke inflasjon. 4. Realiteten er nok at om vi ønsker å opprettholde vår enorme velstand må vi bare unngå å bruke oljepenger; i mitt syn er oljepengene en forbannelse for Norge fordi det øker spillerommet for neo-liberalister, anti-establishment-institusjoner og seeking-aktivities. Slik jeg ser det bør oljefondet brukes som instrument i utenrikspolitiske spørsmål; blant annet ved å øke bistanden radikalt, gjerne til 5 % av BNP årlig. Oljefondet kan også brukes som ekstremt risikovillig kapital til ting som utvikling av miljøteknologi og til industribygging i den tredje verden. VIKTIG: 5. Det er særlig ekstremt viktig å ta inn over seg hvor mye propaganda en blir utsatt for i denne debatten, og jeg har sikkert blitt en del påvirket selv. Det er mange særinteresser som såklart ønsker å få kloa i oljepengene og mange vil tjene gode penger på om bruken av oljepenger slippes løs. Det er verdt å merke seg hvordan VG, SE og HØR og andre representanter for den delen av folket av som liker godt å spille på, eller henge ved, spilleautomater driver aktiv gjødning av FrPs tankegods. mvh Fredrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå