sageman Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Nobelprisvinner i økonomi skal utrede hvordan oljeformuen bør forvaltes. Jeg kunne igrunn godt tenkt meg å fått min del av kaka tildelt, men kan godt tenke meg inflasjon ville vært rett rundt hjørnet....Eller er dette bare skremselstaktikk fra myndighetenes side å true med inflasjon? Noe må jo ligge i det siden flere og flere økonomer mener det faktisk er best å la folket selv ta hand om pengene... Link til saken. Lenke til kommentar
2ern Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Nobelprisvinner i økonomi skal utrede hvordan oljeformuen bør forvaltes. Jeg kunne igrunn godt tenkt meg å fått min del av kaka tildelt, men kan godt tenke meg inflasjon ville vært rett rundt hjørnet....Eller er dette bare skremselstaktikk fra myndighetenes side å true med inflasjon? Noe må jo ligge i det siden flere og flere økonomer mener det faktisk er best å la folket selv ta hand om pengene...Link til saken. 5940564[/snapback] Folk flest hadde kanskje klart å styre pengene selv, men det er da de som har null økonomisk sans og sløser bort alt de får hendene i. Det hadde da ikke vært naturlig hvis 80 % av den norske befolkning hadde kjørt rundt i feite dollarglis og bygd millionhytter? Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg har hørt noe som at om vi hadde delt oljefondet til hver og en person i Norge så tilsvarer dette ca 300.000 til hver. Blir vel ikke millionhytter av den slags 1337 000 000 000/4 600 000=290 000 (Ca tall) Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg synes det burde gis til folket såvidt det lar seg gjøre uten å ødelegge økonomien. Staten har for lengst bevist at de ikke kan håndere våre penger. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg har hørt noe som at om vi hadde delt oljefondet til hver og en person i Norge så tilsvarer dette ca 300.000 til hver. Blir vel ikke millionhytter av den slags 1337 000 000 000/4 600 000=290 000 (Ca tall) 5942810[/snapback] Dette er tallene for det som er i oljefondet i dag ja, men du har ikke tatt høyde for de framtidige inntektene som også skal fordeles hvis dette hadde blitt tilfellet. Er nok noen milliarder i framtidige inntekter til oljefondet der ute ett sted langt under havoverflaten... Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Folk flest hadde kanskje klart å styre pengene selv, men det er da de som har null økonomisk sans og sløser bort alt de får hendene i. Det hadde da ikke vært naturlig hvis 80 % av den norske befolkning hadde kjørt rundt i feite dollarglis og bygd millionhytter? 5940592[/snapback] Og ikke hadde hatt et rødt øre i offentlig pensjon når alderdommen kommer. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Nobelprisvinner i økonomi skal utrede hvordan oljeformuen bør forvaltes. Jeg kunne igrunn godt tenkt meg å fått min del av kaka tildelt, men kan godt tenke meg inflasjon ville vært rett rundt hjørnet....Eller er dette bare skremselstaktikk fra myndighetenes side å true med inflasjon? Noe må jo ligge i det siden flere og flere økonomer mener det faktisk er best å la folket selv ta hand om pengene...Link til saken. 5940564[/snapback] Se for deg da... Hadde den jevne nordmann satt samtlige av pengene rett i en spareordning i banken(konto, aksjer eller fond)? Neppe. Han ville reist, eller kanskje pusset opp. Nettopp det er inflasjonsdrivende. Lenke til kommentar
sageman Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Se for deg da... Hadde den jevne nordmann satt samtlige av pengene rett i en spareordning i banken(konto, aksjer eller fond)? Neppe. Han ville reist, eller kanskje pusset opp. Nettopp det er inflasjonsdrivende. 5943895[/snapback] Det er noe merkelig at ikke en nobelprisvinner i økonomi ser dette så enkelt som deg... Endret 18. april 2006 av Mo0nH0wL Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Nobelprisvinner i økonomi skal utrede hvordan oljeformuen bør forvaltes. Jeg kunne igrunn godt tenkt meg å fått min del av kaka tildelt, men kan godt tenke meg inflasjon ville vært rett rundt hjørnet....Eller er dette bare skremselstaktikk fra myndighetenes side å true med inflasjon? Noe må jo ligge i det siden flere og flere økonomer mener det faktisk er best å la folket selv ta hand om pengene...Link til saken. 5940564[/snapback] Se for deg da... Hadde den jevne nordmann satt samtlige av pengene rett i en spareordning i banken(konto, aksjer eller fond)? Neppe. Han ville reist, eller kanskje pusset opp. Nettopp det er inflasjonsdrivende. 5943895[/snapback] Hva hvis man i en overgangsperiode hadde satt en begrensning på når pengene kunne brukes? Aldersgrense altså? Det er på ingen måte optimalt, men det hadde vel kanskje kunne gått for å balansere ting de første årene og for å få pengene inn i banken? (forøvrig er det jo ikke glupt å ha penger i bank, men det er en annen diskusjon https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=558322&hl=). Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg har hørt noe som at om vi hadde delt oljefondet til hver og en person i Norge så tilsvarer dette ca 300.000 til hver. Blir vel ikke millionhytter av den slags 1337 000 000 000/4 600 000=290 000 (Ca tall) 5942810[/snapback] Dette er tallene for det som er i oljefondet i dag ja, men du har ikke tatt høyde for de framtidige inntektene som også skal fordeles hvis dette hadde blitt tilfellet. Er nok noen milliarder i framtidige inntekter til oljefondet der ute ett sted langt under havoverflaten... 5943552[/snapback] Ja jeg presiserte det ikke godt nok, hadde man delt petroleumsfondet til folket IDAG, ja da ville det sett slik ut. Jeg er jo ikke helt dum heller Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Altså, for å pressisere ser jeg intet problem i at hver mann, sitt pensjonsansvar. Poenget er vel at det ikke er så realistisk at mannen i gaten klarer dette. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg har hørt noe som at om vi hadde delt oljefondet til hver og en person i Norge så tilsvarer dette ca 300.000 til hver. Blir vel ikke millionhytter av den slags 1337 000 000 000/4 600 000=290 000 (Ca tall) 5942810[/snapback] Dette er tallene for det som er i oljefondet i dag ja, men du har ikke tatt høyde for de framtidige inntektene som også skal fordeles hvis dette hadde blitt tilfellet. Er nok noen milliarder i framtidige inntekter til oljefondet der ute ett sted langt under havoverflaten... 5943552[/snapback] Ja jeg presiserte det ikke godt nok, hadde man delt petroleumsfondet til folket IDAG, ja da ville det sett slik ut. Jeg er jo ikke helt dum heller 5944581[/snapback] Nei tror heller ikke at du er dum, bare så det er sagt Men jeg måtte bare presisere det med pengefordelingen, og du har helt rett i at ingen ville bli særlig rike hvis kun dagens oljefond skulle deles ut. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Den eneste fornuftige måten å _bruke_ oljefondet på i dag ville være å snu pensjonssystemet. I dag forsvinner de pengene man betaler inn til pensjonskassen rett ut til de som er pensjonister i dag. En slik snuoperajson blir dyrere for hvert år som går, og vil i dag konsumere hele fondet og vel så det. Men det kan være en god investering for fremtiden. Men innkrevingen og utbetalingen bør fortsatt være statens ansvar, jeg kan ikke se noen fornuft i at private investorer skal tjene penger på folks pensjon, som jo i praksis er en nettoutgift. Jeg er sterkt i mot en "lottoutbetaling" på en viss andel hver til hele befolkningen. Jeg kan ikke se at dette skulle ha noe annet formål enn å tilfretsstille folks grådighet. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Ideelt sett er staten og folket den ene og samme, og det som er bra for den ene er derfor bra for den andre. Det burde uansett være temmelig åpenbart at man ikke kan begynne å dele ut oljeformuen. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Å legge deler av oljeformuen i infrastruktur, utdanning og forskning er nok det tryggeste med tanke på fremtiden. Oljen er en enorm inntektskilde, men oljefondet kan ikke øses av i all fremtid så lenge det får stå og godgjøre seg i noen år. Vi må sette deler av overskuddet av til investeringer som igjen gir oss et nytt overskudd. kjhanken: Er det så viktig at pensjonen må være offentlig? Jeg ser ikke helt behovet for dette. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Å legge deler av oljeformuen i infrastruktur, utdanning og forskning er nok det tryggeste med tanke på fremtiden. 5946887[/snapback] Helt enig. Lenke til kommentar
sageman Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Det synes jeg også, fatter ikke problemet med å kjøpe det vi trenger i utlandet, så slipper man dette maset om inflasjon. Sånn som politikene driver på nå, kan de jo likegodt hive pengene på havet, siden de uansett aldri kan brukes... I tillegg kunne jeg godt tenkt meg et system ala det de har i Alaska, hvor innbyggerne får "utbytte" hvert år, av oljeformuen. Dette medfører at befolkningen får et litt mer personlig forhold til den og engasjerer seg mer i de bestemmelser som blir tatt ang bruken av pengene og hva som er gode investeringer osv...sånn som det er nå er det jo knekkende likegyldig for den jevne Nordmann hvor pengene blir brukt, følelsen er at en aldri ser noe av de allikavel. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Etter god sosialistisk modell får du vel hva SV ser på som utbytte av oljeformuen ved å benytte deg av offentlige tilbud.. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Oljepengene går vel strengt talt til folket. Eller pensjonistfondet som det vel heter nå. Går i lommene på pensjonistene og fremtidens pensjonister. Pengene må uansett brukes, om ikke er de verdiløse. Men hvordan det er mest hensiktsmessig og hvordan man gjør det uten å skape inflasjon er det store spørsmålet. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 kjhanken: Er det så viktig at pensjonen må være offentlig? Jeg ser ikke helt behovet for dette. 5946887[/snapback] Ikke nødvendigvis, men da må en på en måte sikre at innbyggerene ikke benytter oljepengene til sus og dus. For sannsynligvis hadde betingelsen på overførelse av Oljefondet til innbyggerene slik at de kunne behandle det direkte at de fjernet all offentlig pensjon (les folketrygden eller hva det nå heter). Per idag så er det ikke så avgjørende. Men om vi tenker på barnabarna våre en gang ifremtiden om 50 år. Vi vil sannsynligvis ikke da kunne sette 300000 2006-kroner på en pensjonsfond for de når de blir født eller egnet tidspunkt. Bygger vi derimot opp et stort sentralt oljefond/pensjonsfond som vi kun bruker avkastningen (som går inn i statsbudsjettet) til så vil også etterkommerene våre få ta del i godene vi har idag. Om vi klarer å holde oss til å kun benytte avkastningen av pengene vel og merke, og det kan bli en stor utfordring for politikerene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå