Gå til innhold

Hvilke ledere er hva på en usb kabel?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en musematte av plexi, og da skal det være noen leds i den. Så det jeg lurte på var hvilke ledere i en usb kablen som er hva, og etter det jeg har lest en plass er at usb gir 5v. stemmer dette?

usb2am.jpg

Jeg har avisloert kabelen, er det ikke sort og rød som gir strøm? (rød er + og sort er -?) Og de to andre brukes til å overføre data?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rød og sort gir 5 volt ja, her er pinout: http://pic18fusb.online.fr/wiki/uploads/USB-pinout.gif

5940267[/snapback]

Takker for linken og infoen.

Ifølge Wikipedia så er rød + og sort - og de 2 andre brukes til å overføre data, så du har fullstendig rett.

Edit:

Crap, akkurat for seint ute!

5940272[/snapback]

Takk da visste jeg det. Takker for linken også.

Synd da :p

Husk også at du har en begrensning på 500mA fra en usb port. (bare så det er sagt da, men det holder jo til en god del LEDs)

5941034[/snapback]

Okey, 500mA holder vel til en 4 leds? hva er ca maks grensa?

Vil det funke med f.eks. 8 leds?

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar
en led ta ca 15- 20 mA så da kan du regne da.. :p

Hvis hvert led trekker så kan du ha 20-25 ca....

-DjgunnaH

5941748[/snapback]

Ok, takker :D

Vel jeg tror ikke det kommer tiol å bli mer en maks 4-10 leds, så da er det ikke noe å bekymre seg over da ;)

Lenke til kommentar
Gjør som du vil, for all del, men om den skal virke må du matte den på overflaten. Kanskje det hadde vært tøft med noen graveringer også?

5942923[/snapback]

Joda, overflatten skal mattes. Og undersiden skal lakkes sort. Så skal det være en gravering på undersiden (som seff skal være speilvendt). Så skal det mekkes noen leds. ;)

Lenke til kommentar
en led ta ca 15- 20 mA så da kan du regne da.. :p

Hvis hvert led trekker så kan du ha 20-25 ca....

5941748[/snapback]

Feil. Når man har tilgang på 5V så kan man seriekoble 2 leds pluss en motstand.

5943760[/snapback]

Hmm... Jeg hadde tenkt å paralelkoble det hele jeg.

Lenke til kommentar

2 stk i serie er det beste alternativt, synes nå jeg ihvertfall. Mer utnyttelse av energien (ENØK :p;)), færre kompoenter og dermed færre loddinger også.

Dette fungerer da kun dersom LEDene trenger under 2,5v hver, noe standard LED gjør. Men dersom det er "høyintensive" så er disse ofte over 2,5v og du må dermed bruke kun paralell-kopling.

Lenke til kommentar
Feil. Når man har tilgang på 5V så kan man seriekoble 2 leds pluss en motstand.

fet er ikke feil fordi ..

... men han skal ha ca 10 stykk så da har det ikke så mye og si ... :tease:

skal banne på at jeg kan dette bedre en deg... :D:tease::tease: (skryyyte... :dontgetit: )

-DjgunnaH

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar
2 stk i serie er det beste alternativt, synes nå jeg ihvertfall. Mer utnyttelse av energien (ENØK :p;)), færre kompoenter og dermed færre loddinger også.

Dette fungerer da kun dersom LEDene trenger under 2,5v hver, noe standard LED gjør. Men dersom det er "høyintensive" så er disse ofte over 2,5v og du må dermed bruke kun paralell-kopling.

5945579[/snapback]

Jeg har 3 blå leds som går på 5v som jeg hadde tenkt å bruke ;)

Noen her som gidder å lage et koblings-skjema for meg? jeg har ikke peil på elektro :tease: (helst med en liten forklaring hvis dette hadde vært mulig, jeg vet foresten hva en katode og en anode er på et leds :w00t: )

Edit: kan hende jeg kommer til å kjøpe noen andre leds også, noen som ikke går på 5v. Og da blir det nok noen motstandere.

For meg så er det enklere med paralelkobling, så serikobling blir det ikke noe av :p

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar
skal banne på at jeg kan dette bedre en deg...  :D  :tease:  :tease: (skryyyte... :dontgetit: )

-DjgunnaH

5945794[/snapback]

Jaha?

Dersom de er beregnet til 5volt så er det innebygd motstand, og du kan dermed bare kople rett til. Anode, som normalt er den lange pinnen til + (rød) og katode til Jord (sort).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...