Gå til innhold

noen med greie om digiscoping?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men Nikon har jo kommet med scop som er beregnet til nikon D50  :(

Er det bare søppel det da??  :cry:

5941066[/snapback]

Vet ikke hvilket scop du snakker om men nikon har ikke laget noe beregnet på kun D50 nei...D50 selges imidlertid i diverse digiskop pakker fordi nikons adapter tilater spotmåling og blenderautomatikk.

Digipakke

5941433[/snapback]

 

Der har vi den jeg snakker om :)

Er dette bare dritt? (vil det ikke funke bra)

Lenke til kommentar
Men Nikon har jo kommet med scop som er beregnet til nikon D50  :(

Er det bare søppel det da??  :cry:

5941066[/snapback]

Vet ikke hvilket scop du snakker om men nikon har ikke laget noe beregnet på kun D50 nei...D50 selges imidlertid i diverse digiskop pakker fordi nikons adapter tilater spotmåling og blenderautomatikk.

Digipakke

5941433[/snapback]

 

Der har vi den jeg snakker om :)

Er dette bare dritt? (vil det ikke funke bra)

5942574[/snapback]

absolutt ikke... telsekopet er av de bedere

D50 vet du vel selv hvordan fungerer og adapteret gir deg 1500mm og ca f/12 om jeg husker riktig... i tillegg får du spotmåling og blenderautomatikk

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar
Så med andre ord det vil funke som bare faan?? :hmm:

 

Ja, hvis du velger et av de beste Nikon-teleskopene ser dette absolutt ut som en brukbar løsning. Her har adapteret tydeligvis innebygget CPU slik at man får lysmåling.

 

Når det er sagt har jeg aldri helt forstått hvorfor Nikons kamerahus ikke klarer å måle lyset uten CPU - dette er en helt unødvendig begrensning selv om problemet løses i dette tilfellet hvor kikkertadapteren i praksis fungerer som et CPU-objektiv.

 

Optisk vet jeg at Nikons bedre teleskoper er av høy klasse, så de kan jeg gå god for selv om jeg aldri har prøvd den konkrete løsningen vi her diskuterer. Jeg tipper det blir bra.

Lenke til kommentar
Så med andre ord det vil funke som bare faan?? :hmm:

 

Ja, hvis du velger et av de beste Nikon-teleskopene ser dette absolutt ut som en brukbar løsning. Her har adapteret tydeligvis innebygget CPU slik at man får lysmåling.

 

Når det er sagt har jeg aldri helt forstått hvorfor Nikons kamerahus ikke klarer å måle lyset uten CPU - dette er en helt unødvendig begrensning selv om problemet løses i dette tilfellet hvor kikkertadapteren i praksis fungerer som et CPU-objektiv.

 

Optisk vet jeg at Nikons bedre teleskoper er av høy klasse, så de kan jeg gå god for selv om jeg aldri har prøvd den konkrete løsningen vi her diskuterer. Jeg tipper det blir bra.

5944688[/snapback]

 

Takker, får går for D200 så får vi se...

Lenke til kommentar

Hallo, jeg har et teleskop på 500mm f/5 som jeg har tatt bilder med.

 

http://www.tomvictor.com/celestron_102mm.htm

 

Det er selfølgelig manuell fokus og lysmåling, men det går helt greit.

Det er et monster sammenlignet med en 70-200 men ikke på langt nær så stor som en Canon 500 f/4. Ganske artig å ha den i bilen og legge den ann mot dørkarmen hvis det dukker opp noe.

 

http://www.tomvictor.com/70-200.htm

 

Ikke akkurat SLR linsekvalitet men bra nok med tanke på avstanden.

 

http://www.tomvictor.com/birds.htm

 

PS. Teleskopet er for salg med Canon T-ring slik at det passer rett på Canon SLR. Send PM om det er interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...