Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerreim, volvo 460. Hvor ofte må en skifte?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en volvo gått 135 000. Registerreim sist skiftet 90 000. Står i serviceheftet at etter 45 000 km skal det utføres "kamremsbyte" hver 15 000 km. Men har det virkelig noe for seg å bytte den så ofte?

 

Om det har: betyr det at jeg må komme meg til verksted så fort så mulig for å få skiftet den?

 

Takker for alle svar :)

 

Mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan si såppas at du vil IKKE at registerreima skal ryke, for da kan du knuse motoren.

 

registerreima er der for å sørge for at synkronisering mellom veiv og kam er riktig, pluss mere.

hvis reima ryker, så blir synkroniseringen mildt sagt FEIL, og da vil mest sannsynligvis stemplene slå opp i ventilene, og bøye/knekke dem. da må du nok ut med et par tusen kr i arbeidspenger, og i tillegg evt nye ventiler/stempel.

 

jeg vil si at det er best å være sikker på denne biten når det gjelder bilmotoren ;)

 

 

(kan legge til at enkelte volvomotorer, f -eller k-motoren til volvo er laget slik at det gjør ikke noe om reima slites. det er freset fordypninger i stempelet som gjør at ventilene ikke skal kunne slå nedi, og klaringen mellom stempel og ventil er også såpass stor at dette ikke skal kunne la seg gjøre)

 

 

Skift registerreima! :)

Lenke til kommentar

Klippet ut fra Autodata:

 

Anbefalt utskiftingsintervall

340: Hver 80.000 km eller 4. år, avhengig av hva som inntreffer først - skift ut.

440/460/480: 1990: Hver 75.000 km eller 5. år, avhengig av hva som inntreffer først - skift ut.

1991 : Hver 90.000 km eller 6. år, avhengig av hva som inntreffer først - skift ut.

Det må alltid tas hensyn til hvordan kjøretøyet er blitt brukt og dets servicehistorie.

Produsent: Volvo Modell: 460 1,6

 

Altså:

fram til 1990, Hver 75000 Km / 5 år

fra 1991, Hver 90000 Km / 6 år.

Endret av stianhege
Lenke til kommentar
Klippet ut fra Autodata:

 

Anbefalt utskiftingsintervall

340: Hver 80.000 km eller 4. år, avhengig av hva som inntreffer først - skift ut.

440/460/480: 1990: Hver 75.000 km eller 5. år, avhengig av hva som inntreffer først - skift ut.

1991 : Hver 90.000 km eller 6. år, avhengig av hva som inntreffer først - skift ut.

Det må alltid tas hensyn til hvordan kjøretøyet er blitt brukt og dets servicehistorie.

Produsent: Volvo Modell: 460 1,6

 

Altså:

fram til 1990, Hver 75000 Km / 5 år

fra 1991, Hver 90000 Km / 6 år.

5952790[/snapback]

 

Herlig! Da tar jeg å avbestiller den timen, og heller bruker pengene på noe annet :) Takker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...