Gå til innhold

Hjelp! Systemdisk med label F:

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så har jeg klart å den nye systemdisken med label F:.

Har installert nytt os på en annen HD. Denne står på et kontrollerkort utg 1-master. Det som er litt merkelig er at en maxtordisk jeg bruker til filmer har fått label C:

Denne inneholder jo ingen systemfiler. Men nevnes som boot disk i disk managment. Finnes det noen enkel måte å endre label? Kun systemet som er inne på den nye systemdisken hitill, så å endre mapper kan vel gjøres manuellt.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er temmelig vanskelig siden alt i registret har lagret at ditt og datt befinner seg på F: i stedet for C: så hvis du bare endrer labelen i eksempelvis Diskbehandling (under datamaskinbhandlin i kontrollpanel) vil ikke maskina starte igjen!

Lenke til kommentar

Ja, gjorde det et par timer etter inlegget. Men sliter med to nye hitachi disker jeg har kjøpt. Hadde trøbbel fra første stund jeg testet dem. Error på disk, feil osv.. Nå når jeg skulle installere på nytt med kun en disk koblet til systemet, fikk jeg feil på disk ved formatering gjennom booting fra xp cd. Så nå veit jeg riktig ikke. Prøvde først på kontrollerkortet, men der har den en tendens å komme opp med kun 131GB av de 250Gb, noe som sansyneligvis har å gjøre med bios på kontrollerkortet. (HDen ene kommer opp med alle GB, mens den jeg skal prøve å installere sys på varierer) koblet disken over på motherboard IDE og disken kom opp med 250Gb ledig (- de vanlige GB). Prøvde å kjøre installasjon på denne, men får vekselvis feil på harddisk ved formatering eller feil under første oppstart pga manglende filer , pga hard ware error. Sansyneligvis disken.

Drit lei data nå, skal snart opp i eksamen, og har ikke tid til å leike med dumme problemstillinger.. Alltid noe kødd med data.

Lenke til kommentar

Når jeg får disken til å gå gjennom opplastningen av systemfiler og OS'et skal til å starte opp for første gang får jeg en blåskjerm med meldingen:

"STOP:C0000221 UnknownHardError

\SystemRoot`\System32\ntdll.dll"

Samme meldingen hver gang, så om det er et harddiskproble så kan det ikke være at den mangler samme fil hver eneste gang?

Lenke til kommentar

Ja du , eksamen kan gå rett vest hvis du skal drive med dette....

Men du har litt for mye problemer her.

På hver disk kan kun en partition merkes som activ. Hvis partition på den andre disken som ble c:\(filmer) var merket som aktiv så vil den væra den første som kommunisere med bios under oppstarten, som system partition.Den andre som du kopler til blir da din bootdisk. Så hvis skal du installere windows med flerre disker tilkoplet så å fjerne active partitioner er et must ,eller enklere som det er nevnt tidligere ---koble fra---

Hvis jeg har forstått riktig du har en PCI kontrollerkort og ellers du prøve å koble på en av IDE kanalene på Hkortet ditt.

Ja det er riktig at en controller må oversette riktig geometrien på disken ellers blir det feil. Så la kontrolleren til seinere du.

Hitachi disker--- kontrollere jumper settings på de (de har mange valg) og forstå hvordan det skal stilles.

Koble på Ide kanal som master. Laste ned installations disketter for windows fra microsoft og starte installation fra floppy.

Hvis du skal kontrollere diskene dine ,laste ned prog fra hitachi. Du kan da kontrollere diskene dine , fikse MBR, reparere sectorene og mye annet.

Så bruker du litt systematik og litt tid (fordelt på noe dager----eksamen veit du!!!)

så får du det til, som du vil.

Og for i all del ,ikke skip filene som blir ikke funnet under installation. Kontrollere CDplata di, og make en plan....

Ellers du leser manualen på kortet ditt vedrårende Bios instillingene.

lykkke til ,både med installation og på eksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...