Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel ute?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Har et spørsmål. Går det an å legge nettverkskabel (kat 5 kabel) utendørs? Tenker da på vinter og kulde. Vil nettverket virke eller...? Noen som vet? Har søkt i forumet, men kunne ikke finne svar på spørsmålet mitt.

På forhånd takk!

Vegard Johansen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er mulig, ja! men husk at etter 100meter svekkes signalene i kabelen, så helst ikke lengre en dette! grav ned kabelen da det er vinter og spek så skal det ikke store bevegelsene til for at kabelen knekker! sørg for å velge en robust kabel! helst grave den ned...det viktigste er vel bare at den ligger rolig! og at den er vanntett! er det mere enn 100 meter mellom deg og naboen må du ha en repeater eller switch/hub til å forsterke det med etter hver 100meter! om det er snakk om store avstdaner er vel en trådløs forbindelse den beste!

Lenke til kommentar

Jeg skal opp og kople et lite "nabonettverk" for noen kompiser av meg. Tenker å gjøre det desidert enklest med en krysset kabel, evt. får jeg hive inn en 100-hub fra Clas'en...

Avstanden mellom husene er ca 20 m, så går det vel anslagsvis 10 m til "innomhus". Jeg tenker å legge kabelen ned i jorda (de får grave grøfta selv!), på følgende enkle måte:

16 mm trekkerør (standard) og KAT5-kabel (standard). Røret i seg selv er jo i utgangspunktet vanntett, og så er det jo isolasjon rundt kabelen og hver enkelt leder i tillegg, regner med det holder. Om frost og fuktighet mot all formodning skulle ta knekken på kabelen, er det bare å trekke ny - snakker tross alt bare om noen hundrelapper.

Så blir det nok både nettverksspill og deling av både det ene og andre der oppe, "sammen blir det billig" !

Lenke til kommentar

Bare husk å bruke skjermet kabel som jordes på KUN den ene siden...

Kan som et lite eksempel her nevne at vi for endel år siden hadde trekt en coax mellom 2 hus, og naboen kom borti t-leddet bak på maskinen og fikk bra støt... han målte det til 110 volt der... ikke så veldig bra i grunnen...

Kommer av jordingsforskjeller, og sålenge en ikke har samme jordingspunkt i begge ender BØR en jorde en nettverkskabel i ene enden... Er nok andre som kan forklare dette mye bedre og enklere antar jeg...

Lenke til kommentar

Vil tro at bakken kan forskyve seg, utvide seg eller trekke seg sammen i de forskjellige årstidene (temperatur, fuktighet osv). Hva med å legge kabelen i en hageslange? Bør ikke bli for dyrt, samtidig så blir kabelen mer fleksibel og beskyttet mot det meste. Har lest på web at man skal være forsiktige med å legge TP kabler utendørs, pga. lynnedslag. Det finnes vel måter å verne seg mot slikt på, litt kjipt å miste alt datautstyret +++ som er koblet i nettverket :wink:

Lenke til kommentar

Om å legge i hageslange:

har selv gjort det, men det er et ******* å få ledninngen gjennom. Innsiden av slangen fungerer som et non-slip belegg, og holder igjen kabelen. Så for lange tredninger går ikke.. Da må man evnt. kappe slangen i mindre biter og skjøte godt etterpå...

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

Tusen takk for alle svar!

Avstanden det er snakk om er 8 meter. Orker ikke å bruke penger på noe trådløse greier, selv om det hadde vært det aller beste. Skal vurdere de andre forslagene. Noe lynnedslag er det forresten ikke her ...

Nok en gang, takk for alle svar!

-Vegard Johansen

Lenke til kommentar

Heisann,

Med tanke på spenningsdifferanser, kan man jo koble inn et finvern til noen hundre kroner som også verner nettverkspluggene. Vet at det finnes for ISDNTele, og at enkelte UPSer har for nettverksbiten, så noen har sikkert laget noe for bredbåndsbiten også.

~Cral

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...