Oste Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hei! Jeg skal bygge meg en billig budsjett-pc primært for musikkavspilling i stua. Den må være liten og stille, ellers ingen krav til ytelse siden den skal jobbe kun med MP3. Jeg har tenkt å kople den til en vanlig, analog 32" tv. Tar utgangspunkt i Aopen XC Cube EX761, men lurer på et par ting; Noen skjermkort som er bedre enn snittet på tv-out? Komplett selger også et eget kort med tv-ut, noen erfaringer med dette kortet? Er det integrerte lydkortet greit nok for et budsjettsystem til under 5 lapper? Alle tips mottas med takk! Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Om den KUN skal brukes til musikkavspilling og om du har en annen pc fra før så ser jeg egentlig liten grunn til å bygge pc. F.eks modifisert xbox (gjerne med streaming) vil gjøre en god jobb. Selv sitter jeg med modifisert xbox her nå og streamer alt av musikk og filmer jeg har på pcen rett på tv. Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Hei! Jeg skal bygge meg en billig budsjett-pc primært for musikkavspilling i stua. Den må være liten og stille, ellers ingen krav til ytelse siden den skal jobbe kun med MP3. Jeg har tenkt å kople den til en vanlig, analog 32" tv. Tar utgangspunkt i Aopen XC Cube EX761, men lurer på et par ting; Noen skjermkort som er bedre enn snittet på tv-out? Komplett selger også et eget kort med tv-ut, noen erfaringer med dette kortet? Er det integrerte lydkortet greit nok for et budsjettsystem til under 5 lapper? Alle tips mottas med takk! 5939388[/snapback] Hvis den kun skal brukes til spilling av MP3, ville jeg gått for en av VIAs mini-ITX løsninger. VIA EDEN hovedkort og prosessor er passivt avkjølt og det er absolutt ingen behov for noen vifte. 100% støyfritt! Hovedkort med integrert prosessor, skjermkort, lydkort, nettverkskort m.m.: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10123 Priser fra kr 850,- (for prosessor og hovedkort til sammen) (Billigere og dyrere modeller å velge mellom. Nesten alle har integrert hardware MPEG2 encoder/decoder som avlaster prosessoren.) Hovedkortet bruker SDRAM. Kanskje du har noe slik gammel ram liggende fra før? Hvis ikke koster det et par hundrelapper med slikt minne. 256 MB er sikkert mer enn tilstrekkelig. Hvis du er spesielt kresen på lydkvaliteten har hovedkortet en PCI kontakt for tilkobling av kvalitetslydkort. Det integrerte lydkortet har på noen modeller standard stereokvalitet, mens på andre er det multikanalslyd. Integrerte lydkort er generelt tilstrekkelig for avspilling av ordinert komprimerte MP3 filer. Hvis du har en gammel P-ATA/IDE harddisk liggende, kan den brukes. Hvis du vil ha et 100% støyfritt system kan du bruke Flash-minne som harddisk. Windows Media Center kan boote fra et Compact flash kort ved bruk av følgende P-ATA/IDE adapter til kr 250,-, se http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317198. 1 GB CF-kort koster fra kr 275,-. Jeg vil anbefale minimum 2 GB til operativsystemet. Musikken, video osv. lager du på nettverket. Det finnes utrolig mange små og flotte mini-ITX kabinetter å få tak i. Mange av disse har ekstern strømforsyning uten vifte. Se blant annet Silverstones nettsider. Totaltpris fra ca. 2000,-. Du nevner Aopen barebone EX761 som en potensiell kandidat. I følge denne nettsiden (http://angelfall.s39.xrea.com/area2ch/turion-e.html) skal denne Aopen barebonen ha blitt testet med og funnet kompatibel med AMD Turion prosessoren. Dermed kan du også med denne barebonen få et tilnærmet helt støyfritt system. Aopen barebone ca. kr 1500,- AMD Turion ca. kr 1500,- + harddisk evt. samme adapter og CF-kort som nevnt ovenfor + minne Totaltpris fra ca. 4000,- (Denne løsningen vil være betydelig kraftigere enn VIA mini-ITX som nevnt ovenfor.) Selv om du i utgangspunktet kun ønsket å bruker maskinen til MP3, tror jeg at jeg ville lagt til et TV-kort, slik at maskinen også kan bruker til å ta opp og vise TV og radiosendinger. Det koster ca. fra ca. kr 300 til kr 1200 ekstra, avhengig av kvalitet og tilleggsutstyr som er inkludert. Dette regnes som et TV-kort med god kvalitet: (kr 695,- hos komplett. Skjekk prisguiden. Det er sikkert noen som selger det litt billigere.) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315272 En god fjernkontroll er inkludert i prisen. Denne kan selvfølgelig benyttes til å skifte sanger, spillelister osv. Siden du har en CRT-TV anbefaler jeg Windows XP Media Center som operativsystem. Denne kjører større fonter og er beregnet på visning via også eldre TVer. Endret 18. april 2006 av reidar76 Lenke til kommentar
Oste Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Tusen takk for gode innspill. Veldig nyttig. ITX-løsningen liker jeg godt. Grunnen til at jeg har mer lyst på EX761 er muligheten for utvidelse senere. Den er noe mer romselig og kan gjøres kraftigere senere. Samtidig er dette ferskvare, liten vits å planlegge for mye oppgradering; som regel like billig og minst like bra å kjøpe helt nytt hvis en skal forbedre systemet om for eksempel ett år. Ekstremt lydløs trenger ikke maskinen være, en vifte eller to som går på normalt turtall går bra. Noe kraftverk derimot er ikke bra. Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå