Gå til innhold

Hybel i trondheim (må skaffes)


Zethyr

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg regner med å begynne på NTNU til høsten, og bør derfor snart begynne å tenke på hybel. Føler meg meget sikker på å komme inn på datateknikk, så da blir det gløshaugen, right?

Har da noen spørsmål:

1: Hvilke steder kan man leie hybel i nærheten av gløshaugen ?

2: Hvordan er standarden på de forskjellige stedene i forhold til prisen? (renslighet, mat-tilgang, delt kjøkken/bad, osv.)

3: Kan de lønne seg å sette inn annonse i avisen eller noe om at jeg søker hybel, eller bør satse på søknadene direkte til utleier?

 

Det kommer sikkert flere spørsmål etter hvert, men dette holder vel for nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moholt, Berg og Lerkendal er alle studentbyer som er rett ved siden av Gløshaugen. Berg og Lerkendal er et par minutter kortere tur enn Moholt.

 

Alle disse har delt kjøkken og bad, gitt at du blir boende alene. Plassen er ikke stort å skryte av, uten at jeg skal si noe for sikkert om Berg da jeg bare har vært på Lerkendal og Moholt. Moholt har vel aldri hatt noe rykte på seg for å være "renslig", men er allikevel ganske populært blant førsteårsstudenter. På Moholt deler du kjøkken og bad med 3 andre.

 

Et alternativ hvis du vil ha eget bad er Voll Studentby. Dette er en privateid studentby på andre siden av veien av Moholt. Her deler du kjøkken med 4-5 andre i samme etasje. Prisen er noe dyrere, og du får ikke allverden med plass (12kvm). Til gjengjeld er Mega, Maxi, Shell og ei pizzasjappe bokstavelig talt rett over veien.

 

Hvis du absolutt ikke vil dele noe som helst, er nok leie av privateid hybel/leilighet eneste alternativet.

Lenke til kommentar

Jeg var i akkurat samme posisjon som deg for et år siden. Satte inn en annonse i Adressa, og ble nedringt av folk som hadde rom å leie ut. Bor nå i en fin hybel sammen med 4 andre koselige sjeler. Deler kjøkken og bad, men det går fint. Bruker maks 5 inutter å gå til Gløshaugen (tar lenger tid å gå gjennom området enn å gå til det).

 

Siden du er så tidlig ute bør du kunne få fat i noe bra. Sett inn annonse og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Trodde du var ifra Trondheim jeg, Zethyr. :)

 

Men uansett. Som apedoktor forteller, så er det flust av studentbyer rundt om i Trondheim du kan velge mellom. Noen ligger nærme Gløshaugen, mens andre ligger litt lenger fra. Jeg ville anbefalt deg i å høre med SiT. Eller sjekket adresseavisa å kontaktet utleierne selv. Min erfaring er at private utleiere har stor forståelse for studenter som kommer utenbys, og sjansen for å få noe eget øker betraktelig.

 

Alternativt har du også hybel.no, men sjansene for å få noe eget der er noe mindre. Virker å være stor forskjell i hvem som setter annonsene sine hvor. Koslige familier som har lyst til å leie ut sokkelleiligheten sin plasserer annonsen sin i adresseavisa. Studenter som deler leilighet og har et rom ledig, plasserer annonsene sine på hybel.no.

 

Det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha vært på jakt selv mange ganger. :)

Lenke til kommentar

Takk for tips alle sammen, dette har vært utrolig nyttig :)

 

Hvordan er prisene på eventuelle folk som kontakter meg eller som jeg kontakter fra Adressaavisa i forhold til f.eks. SiT ? Jeg har inntrykk av at SiT har meget billige hybler.. ?

 

Uansett ble jeg litt nysgjerrig nå: Hvorfor i all verden trodde du jeg fra fra Trondheim, reverto? Jeg kommer fra hjertet av Oppland, fra ei lita bygd med 12 000 innbyggere :cry: Artig situasjon :wee:

[/smiley-spam-mode]

Lenke til kommentar

Jeg mente jeg hadde sett deg i listen over de som meldte seg opp til Trondheimstreffet den 5. april. Jeg mente også at jeg hadde sett deg i en eller annen tråd hvor vi har diskutert samlokalisering, studier ved NTNU, eller skolene gløshaugen og dragvoll generelt. :)

 

Tydeligvis bare misforstått. Mange brukere å holde orden på, vettu. ;)

 

Hvor prisene ligger hos studentbyene er jeg ikke sikker på. Men det er ikke verre enn at du kan leve der med studielån, vet jeg. Hos de private varierer det, men stort sett ligger de mellom 2500 og 3500 kroner i måneden for et rom i et kollektiv eller egen sokkelleilighet. Og jeg gjentar at jeg ville sjekket adresseavisen hvis du er på utkikk etter noe rolig og eget. Det er i hvert fall der jeg har funnet alle «de gode bopelene» opp gjennom årene. Er fireogtjue. Flyttet ut når jeg var atten.

 

Men det er klart. Som ny i byen er det kanskje bedre for deg å bo på en av studentbyene. De fleste studentene som går førsteåret og som er ny i byen bor der. Det er jo sosialt, folkelig, og man får en flott anledning til å stifte sosialt nettverk sammen med likesinnede.

 

Inntrykket mitt er at folk bor ved studentbyene først, og flytter når de starter på andreåret. :)

 

(ville sjekket sit selv, hadde jeg ikke vært redd for at pc-en ville krasje om jeg åpnet et vindu til. datatrøbbel)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Flere spørsmål:

 

Når burde jeg sette opp at jeg ønsker hybel fra (dag, måned, år)? Det er vel ikke mye vits i å betale for stort mange flere dager enn nødvendig, men hvordan er det med sannsynligheten for å få tak i hybel sent/tidlig? Økes sjansene for å få en hybel jeg vil ha, så gjør det meg lite å ha den i en måned for mye.

 

Jeg vurderer å ha loddtrekningen for 1.-årsstudenter på førstevalg ved boligtorget.no, og håpe at det går bra.

Hvilke hybler fordeles på loddtrekningen?

Blir du trukket ut vil du få tilbud på det vi har ledig. De tre boligtypene det er mest sannsynlig å få tilbud på er: hybel på Moholt, hybel i blokka på Steinan eller hybel i småhusene på Steinan

Det jeg forstår her, er at man kan ende opp med hva som helst. Er det slik at enkelte av hyblene er meget ugunstige mtp. f.eks. beliggenhet?

 

Er det mulig å søke før jeg vet om jeg har blitt tildelt studieplass? Slik at jeg søker nå, håper på det beste, og så sender inn bekreftelse av studieplass dersom jeg får det?

Lenke til kommentar
Flere spørsmål:

 

Når burde jeg sette opp at jeg ønsker hybel fra (dag, måned, år)? Det er vel ikke mye vits i å betale for stort mange flere dager enn nødvendig, men hvordan er det med sannsynligheten for å få tak i hybel sent/tidlig? Økes sjansene for å få en hybel jeg vil ha, så gjør det meg lite å ha den i en måned for mye.

 

I august er det vel stort sett vilt kaos på utleiemarkedet i Trondheim. Generellt leier også de fleste ut fra 1 hver måned. Ergo hele august må du iallfall betale for. Men det er nok en god ide å også betale for juli. For det er mange som er på hybeljakt, og derfor er det også mange som er villig til å betale den ekstra måndene.

 

Er det slik at enkelte av hyblene er meget ugunstige mtp. f.eks. beliggenhet?

 

Steinan ligger et stykke unna skolen, i type sykkelavstand. Men jeg syns Steinan er finere enn Moholt i forhold til bostandard. Og det positive med samskipnaden er jo at det er rimelig greit å si opp hybelen hos dem uten altfor lang oppsigelsestid osv. slik at det er lett å flytte inn der, og flytte ut igjen om man finner noe mer attraktivt.

 

Er det mulig å søke før jeg vet om jeg har blitt tildelt studieplass? Slik at jeg søker nå, håper på det beste, og så sender inn bekreftelse av studieplass dersom jeg får det?

6141643[/snapback]

 

Samskipnaden i Oppland har iallfall en slik løsning. Og det tror jeg SiT har også.

Det letteste er vel dog å sende dem en mail og høre, eller ringe dem og høre.

 

Hvis det er slik at du bor i Oppdal har du jo en stor fordel med ved at det er lett å komme seg til Trondheim og se på hybel, slik at ingen kan lure deg til å tro at det er sentrumsnært å bo ved Byåsensenteret feks ;)

 

Ellers anbefaler jeg som de andre her å sette inn en annonse i Adressa, det er mange som syns det er greit å selv sile sine mulige leieboere i stedet for å sette inn annonse med at de leier ut.

Lenke til kommentar
I august er det vel stort sett vilt kaos på utleiemarkedet i Trondheim. Generellt leier også de fleste ut fra 1 hver måned. Ergo hele august må du iallfall betale for. Men det er nok en god ide å også betale for juli. For det er mange som er på hybeljakt, og derfor er det også mange som er villig til å betale den ekstra måndene.

Takk for tipset :)

 

Steinan ligger et stykke unna skolen, i type sykkelavstand. Men jeg syns Steinan er finere enn Moholt i forhold til bostandard. Og det positive med samskipnaden er jo at det er rimelig greit å si opp hybelen hos dem uten altfor lang oppsigelsestid osv. slik at det er lett å flytte inn der, og flytte ut igjen om man finner noe mer attraktivt.

Jeg har belaget meg på å måtte gå et stykke, evt. sykle. Det jeg er bekymret for er å måtte ta ibruk bil, da dette medfører store ekstrakostnader for en student. Buss er en mulighet, men det er litt upraktisk.

 

Er det mulig å søke før jeg vet om jeg har blitt tildelt studieplass? Slik at jeg søker nå, håper på det beste, og så sender inn bekreftelse av studieplass dersom jeg får det?

6141643[/snapback]

 

Samskipnaden i Oppland har iallfall en slik løsning. Og det tror jeg SiT har også.

Det letteste er vel dog å sende dem en mail og høre, eller ringe dem og høre.

 

Hvis det er slik at du bor i Oppdal har du jo en stor fordel med ved at det er lett å komme seg til Trondheim og se på hybel, slik at ingen kan lure deg til å tro at det er sentrumsnært å bo ved Byåsensenteret feks ;)

 

Ellers anbefaler jeg som de andre her å sette inn en annonse i Adressa, det er mange som syns det er greit å selv sile sine mulige leieboere i stedet for å sette inn annonse med at de leier ut.

6146891[/snapback]

I.o.m. at det er noen timers kjøretur fra Hadeland (hvor jeg bor) til Trondheim, vil jeg tro at online-kart vil bli brukt :)

 

Det ser ut til at SiT har litt billigere hybler, så jeg vil krysse fingrene for å få noe derfra :) Det kan nok hende at det kommer en annonse i adressa snart fra meg, uansett :p

Lenke til kommentar

I.o.m. at det er noen timers kjøretur fra Hadeland (hvor jeg bor) til Trondheim, vil jeg tro at online-kart vil bli brukt :)

 

Det ser ut til at SiT har litt billigere hybler, så jeg vil krysse fingrene for å få noe derfra :) Det kan nok hende at det kommer en annonse i adressa snart fra meg, uansett :p

6147440[/snapback]

 

Woops :blush: jeg vet ikke helt hvordan jeg klarte å lese Oppdal, når det vitterlig sto Oppland i ditt forrige innlegg..jaja..

Et hett tips er altså at Byåsensenteret ikke er spesielt sentrumsnært;)

 

Generellt må du nok ikke ta i bruk buss (iallfall ikke så lenge det er tilnærmet bart på bakken, og det er det i varierende grad fra februar/mars til november/desember) for å komme deg fra studentbyene til Gløshaugen.

SiT har vel en policy om at hver studentby skal "drive seg selv" (eller hva de sier) altså betaler du ikke så mye om du vil bo der det er litt eldre/lavere standard enn du gjør der hvor det forholdsvis nytt.

 

Bor forresten selv på Nardo (som noen ganger er et litt vidt begrep for eiendomsmelger osv), som er ganske så ikke sentrumsnært, men på riktig side av byen i forhold til Gløshaugen, så jeg går 2 km hver vei til Gløshaugen. Sånn at du ikke bare tenker at det må være i nærheten av sentrum:)

Lenke til kommentar

Det kan lønne seg å sjekke ut www.hybel.no og www.ibolig.no Der pleier det å ligge masse hybler ute.

Forøvrig så er standaren på Berg studentby litt så som så. Det har vel blitt vedtatt at det skal pusses opp, men arbeidet har ikke begynt. Men det ligger veldig nært Gløshaugen da, som det er nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

Er i samma situasjon og må skaffe meg hybel til høsten. Skal kanskje begynne på NTNU (Kunst, medier, kommunikasjon). Noen som veit hvor den avdelinga holder til, geografisk sett? Hva er i såfall det "beste" studenthjemmet i nærheten?

 

Har også søkt på UiB (Film-produksjon). De ovenfornevnte spørsmål gjelder også her.

Lenke til kommentar
Forøvrig så er standaren på Berg studentby litt så som så. Det har vel blitt vedtatt at det skal pusses opp, men arbeidet har ikke begynt. Men det ligger veldig nært Gløshaugen da, som det er nevnt tidligere.

6187016[/snapback]

 

Det siste jeg har hørt (etter at de har flyttet fristen mang en gang) er at det blir riving/oppussing sommeren 2007, så da må alle ut fra Berg.

 

Er i samma situasjon og må skaffe meg hybel til høsten. Skal kanskje begynne på NTNU (Kunst, medier, kommunikasjon). Noen som veit hvor den avdelinga holder til, geografisk sett? Hva er i såfall det "beste" studenthjemmet i nærheten?

 

6194577[/snapback]

 

Dette kunne høres ut som det er noe som holder til på Dragvoll, og Dragvoll er ikke så langt unna Moholt studentby, eller den private studentbyen Voll, Steinan ligger heller ikke ille langt unna. Dragvoll er dog et stykke unna sentrum, men det går buss dit (fra sentrum) hvert tiende eller femtende minutt hele dagen:)

Lenke til kommentar

Jeg fikk tildelt hybel ved loddtrekning i fjor. Du kan ikke søke om studentbolig hos sit før du er tatt opp som student, dvs etter 20.juli, men du kan melde deg på loddtrekning, så det burde du absolutt gjøre med en gang! Dersom du finner noe annet og bedre er det jo bare å takke nei hvis du ikke "vinner" trekningen. Jeg havnet i småhus på Steinan. Det er et stykke fra byen, men passe sykkelavstand, og nedover tar det bare 5-10 min til Gløs. I småhusene deler man kjøkken og bad med tre andre (to dusjer), og han har hybel på 19kvm (12kvm+7kvm hems). Det er ganske god plass! I blokka på Steinan er det såvidt jeg vet ganske nytt og derfor finere enn Moholt, men Moholt er større og kanskje en smule nærmere byen!

 

Sentrale områder i Trondheim (og til Gløs) er Lerkendal, Øya, Singsaker, Møllenberg, Bakklandet, Midtbyen, Kalvskinnet, Berg (+ sikkert noen jeg har glemt..)

 

Mindre sentrale områder er Ila, Nardo, Moholt, Voll, Steinan, Lademoen, Rosenborg, Tempe, Tyholt (+sikkert noen jeg har glemt her og)

 

Veldig usentrale områder er Jakobsli, Byåsen, Flatåsen, Risvollan, Lade, Tiller, Heimdal (++)

 

Alltid noen sleipe utleiere som kaller de sistenevnte områdene sentrale!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal kanskje begynne på HiST (Er vel på Rotvoll?)til høsten, blir ikke Moholt osv litt langt unna da? Lurer på å melde meg på den loddtrekninga for å kunne bo på studenbolig, er enig i at det sikkert er lurt førsteåret. Selv om du får plassen, må du vel ikke ta den?

Står at det er et veldig "internasjonalt" miljø..hva vil egentlig dette si? Halvparten med utenlandks opprinnelse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Rotvoll? Lærerutdanning da eller? :)

 

Hvis du skal gå på rotvoll tror jeg du ender opp med å ta buss til skolen uansett. Moholt blir et stykke unna, ja. Vet ikke om studentbyer som ligger "nært" rotvoll, da dette ligger i utkanten av byen. Lade blir vel området du bør lete etter hybler i. Er også en del flermannsboliger ved rotvoll, men da bor du rimelig usentralt hva byturer angår (og det er vel en viktig del av studentlivet?) :fun:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg fikk tildelt hybel ved loddtrekning i fjor. Du kan ikke søke om studentbolig hos sit før du er tatt opp som student, dvs etter 20.juli, men du kan melde deg på loddtrekning, så det burde du absolutt gjøre med en gang! Dersom du finner noe annet og bedre er det jo bare å takke nei hvis du ikke "vinner" trekningen. Jeg havnet i småhus på Steinan. Det er et stykke fra byen, men passe sykkelavstand, og nedover tar det bare 5-10 min til Gløs. I småhusene deler man kjøkken og bad med tre andre (to dusjer), og han har hybel på 19kvm (12kvm+7kvm hems). Det er ganske god plass! I blokka på Steinan er det såvidt jeg vet ganske nytt og derfor finere enn Moholt, men Moholt er større og kanskje en smule nærmere byen!

 

Sentrale områder i Trondheim (og til Gløs) er Lerkendal, Øya, Singsaker, Møllenberg, Bakklandet, Midtbyen, Kalvskinnet, Berg (+ sikkert noen jeg har glemt..)

 

Mindre sentrale områder er Ila, Nardo, Moholt, Voll, Steinan, Lademoen, Rosenborg, Tempe, Tyholt (+sikkert noen jeg har glemt her og)

 

Veldig usentrale områder er Jakobsli, Byåsen, Flatåsen, Risvollan, Lade, Tiller, Heimdal (++)

 

Alltid noen sleipe utleiere som kaller de sistenevnte områdene sentrale!

6200423[/snapback]

 

 

Kjære deg, ligger Lerkendal sentralt? Da må du nok hive inn Lademoen, Rosenborg og Ila i den listen også :)

 

 

Ellers er det med Trondheimsbussene som at "alle veiene fører til Rom"; alle ender opp på Gløshaugen :p Har selv gått på BI 2 år og bodd 3 forskjellige plasser. Vil ikke si det er mer sosialt å bo på en studentby enn i en privateid bygård med bare studenter (slike det er MANGE av i Trondheim). Da vil man også bli kjent med andre som ikke nødvendigvis går på samme skole.

 

Det er også en VELDIG stor fordel å ha funnet seg hybel innen samordna opptak sier hvem som er tatt inn hvor. Var på visning i fjor sommer hos en som hadde fått intet mindre enn 40 (!) telefoner innen kl 12 på dagen.

 

Skal man leie privat er prisene veldig forskjellig, og det er slettes ikke sikkert at det dyreste er det beste. Det er selvsagt dyrere å bo i sentrum, men jeg betaler heller 500,- ekstra i leie, og dermed spare 400,- i busskort (+taxi hjem fra byen). Vil ikke anbefale å leie usett. Utrolig mye rart som leies ut, selv om huseiere ser ut til å pusse opp mere nå enn før. Når det kommer til det å bo i kollektiv er det umulig å si om man vil trives eller ikke. Det er uansett sjelden det er så ille at man ikke greier gjøre det beste ut av det, og aller oftest går det faktisk veldig bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...