Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lyd i min gamle bil

Cruso

Anbefalte innlegg

Det er jo for svarte selvforklarende; Co som i samme, Axial som i akse. Dvs samme akse. i dene samenhengen må det da nødvendigvis bety at elementene spiller ut fra samme akse, monokoaksial er vel det mest riktige i de som er nevnt av Sammi og Peerless.

Skal en snakke om flere så blir det da di, tri osv...

Ikke vits å gjøre det værre enn det er, hehe ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for mange svar, da har jeg klart hvilke høytalere jeg skal kjøpe, har også funnet ut at jeg må ha en kvalitets spiller det står mellom to spillere nå.

på thorshovs bilrekvisita får jeg denne til 1299 kr. det er digg fordi da kan jeg kjøpe den i morgen.

men som dere sikkert vet er det tilbud på bilsterio.no nå der de selger denne spilleren til 1490 kr.

sistnevnte må jo være bedre, men på meg så virker det som om 2800mp er mer brukervenlig også slipper jeg å vente. er jeg på bærtur med den? hva mener dere er det beste valget? står ikke på pengene er jo bare 200 kr.

Endret av Cruso
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd noen av spillerne så jeg kan ikke si noe om brukervennligheten. Men jeg ville sannsynligvis ikke kjøpt en spiller med volumknapper framfor et hjul hvis de stilte relativt likt ellers. Syns det er mye bedre å skru opp lyden enn å trykke opp lyden hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
takk for mange svar, da har jeg klart hvilke høytalere jeg skal kjøpe, har også funnet ut at jeg må ha en kvalitets spiller det står mellom to spillere nå.

på thorshovs bilrekvisita får jeg denne til 1299 kr. det er digg fordi da kan jeg kjøpe den i morgen.

men som dere sikkert vet er det tilbud på bilsterio.no nå der de selger denne spilleren til 1490 kr.

sistnevnte må jo være bedre, men på meg så virker det som om 2800mp er mer brukervenlig også slipper jeg å vente. er jeg på bærtur med den? hva mener dere er det beste valget? står ikke på pengene er jo bare 200 kr.

5955214[/snapback]

Vel, jeg har MP30. Ogmå bare rose den, og mener det er vel det beste jeg kunne valgt til den prisen.

Jeg kjører med forsterker, stor 4 kanaler med oppsett 2 12" peerless sub

Frontsett peerless komponent 5" - 1" + 6,5" Boston midbass.

Deling gjør jeg i spiller, siden den har høypas og lavpass, med valgfri frekvenser jeg valgte 63Hz.

Og frontsett og midbass har jeg i sammen på frontkanalene til forsterker, delt mellom dem med passivt filter.

Opplevde att midbass spilte noen db lavere en mellomtone og diskant, og att avrullingen nedad begynte noe tidligere en de 63Hz jeg delte ved.

Men det kunne jeg "fikse" med spilleren. deg har jo en enkel EQ. Så gikk inn på finstilling, og kunne da på virke frekvensen 80Hz, og da fikk jeg strekt avrullingen til slik at dele frekvensen 63Hz funka fint. Og så kunne jeg velge mellomtone og diskant justering, for å senke dem, slik at volumet passet med midbass, selv om dem drives av samme kanaler.

Altså jeg dempa frekvenser som mitt passive filter forteller går til mellomtone og diskant.

Så kjøp MP30, så behøver du aldri å bytte, selv om du oppgraderer til mange suber og super gode frontsett. (ok, jeg har akkurat fått justert til slik jeg vil ha lyden, så er kanskje litt partisk :D

Lenke til kommentar

Det tar vel ikk elengre tid enn det tar for deg å legge opp nye 10mm² kabler til strøm og jord til spillern tenker jeg ;)

Kabler, 10A sikring og holder får du også tak i på Eltek, husk montering av sikring så nær batteriet som mulig og finn et godt jordingspunkt :)

Lenke til kommentar

da har jeg kjøpt og montert 4" peerleesene. har også kjøpt pioneer mp30, men ikke montert denne enda da jeg ikke har multimeter hjemme og sliter med å finne ut hvilke ledninger som er hva.

det jeg lurer på nå er om lyden vil bli bedre når jeg får satt opp cdspillern enn nå som jeg bruker den gamle kassettspilleren.

og om det eventuelt vil være noen hensikt og kjøpe en billig forsterker på biltema.

på esken til høytalerene står det at de har en long term power på 90W, og en nominal power på 30 W. cdspillern har 4 *50 W

Lenke til kommentar
Jeg trenger også nytt annlegg til bilen, så har fulgt nøye med her.

Det jeg lurer på er om spilleren du valgte har mulighet for minnekort eller annen type overføring av mp3 filer, eller om disse må brennes på plater.

5989102[/snapback]

De må nok brennes på cd. ikke det at jeg har noe problem med dette.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at en skal tro alt en leser om effekt og slikt.

Spillern yter vel max 4x15W RMS 1%THD kan jeg tenke meg, men bortsett fra den lile tingen er det en meget habil spiller til prisen.

Vurderer du forsterker finnes det mange bedre alternativer enn Biltema, bruktmarkedet er en fin ting :)

Prøv med spillern først, og er ikke det bra nok så kan du heller vurdere forsterker, men ikke gå for den billigste du finner.

Lenke til kommentar
ut på brukt markedet å lete da. hva ser jeg?? hva trenger til de fire små høytalerne mine da?

5991810[/snapback]

Til de høyttalera, så trur jeg antagli du blir fornøyd rett fra spiller'n.

Men skulle du ønske litt til, så trenger du bare en 4 kanaler. For eksempel Saga USC 9980 Fra Eltek ( www.dynabel.no )

Som skulle levere mer en nok til de høyttalera, og har grei kvalitet for prisen, eller oppgradere rett til eks dynabel 0804 så har du meget godt system for prise uten sub.

Og den Spillern din, der følger det med en aux kabel, slik at du kan koble til ekstern mp3 spiller eller i-pod O.L.

Selve aux ingangen er på baksiden (litt dumt) så du må strekke denne lille kablen fra baksiden og fram ditt du event måtte ønske å ha den.

Endret av Horror
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
da har jeg kjøpt og montert  4" peerleesene. har også kjøpt pioneer mp30, men ikke montert denne enda da jeg ikke har multimeter hjemme og sliter med å finne ut hvilke ledninger som er hva.

det jeg lurer på nå er om lyden vil bli bedre når jeg får satt opp cdspillern enn nå som jeg bruker den gamle kassettspilleren.

og om det eventuelt vil være noen hensikt og kjøpe en billig forsterker på biltema.

på esken til høytalerene står det at de har en long term power på 90W, og en nominal power på 30 W. cdspillern har 4 *50 W

5988578[/snapback]

Har følt med Her, Så Si oss hvordan er Lyden med de 4" Høytalerne? Noe å satse på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...