Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lyd i min gamle bil

Cruso

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat skaffet meg en Mazda glx 1988, den kosta ikke mye men det var alt jeg hadde. Så nå sitter jeg igjen med praktisk talt null kroner og en bil med original kassettspiller og originale høytalere som er 18 år gamle. Dette må ut fort. Er helt grønn på feltet så tenkte jeg skulle poste dette før jeg gjør noe. Neste lønning er om 11 dager og må jo ha klart hva jeg skal gjøre da. Orginalt følger det med en kasettspiller som må bort. Det er fire høytalere i bilen to foran og to bak. Disse er med en diameter på 9,7.

Planen er å kjøpe Denne her. Og fire høytalere som passer der de gamle var. Må jeg legge nye ledninger eller holder de gamle? Andre hensyn å ta? Passer den nye spilleren? Tar gjerne imot råd og tips til hva jeg skal gjøre/ kjøpe. Men husk skammelig lavt budsjett. Vil bare kunne spille musikk uten og hysje på de som sitter i baksetet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat skaffet meg en Mazda glx 1988, den kosta ikke mye men det var alt jeg hadde. Så nå sitter jeg igjen med praktisk talt null kroner og en bil med original kassettspiller og originale høytalere som er 18 år gamle. Dette må ut fort. Er helt grønn på feltet så tenkte jeg skulle poste dette før jeg gjør noe. Neste lønning er om 11 dager og må jo ha klart hva jeg skal gjøre da. Orginalt følger det med en kasettspiller som må bort. Det er fire høytalere i bilen to foran og to bak. Disse er med en diameter på 9,7.

Planen er å kjøpe Denne her. Og fire høytalere som passer der de gamle var. Må jeg legge nye ledninger eller holder de gamle? Andre hensyn å ta? Passer den nye spilleren? Tar gjerne imot råd og tips til hva jeg skal gjøre/ kjøpe. Men husk skammelig lavt budsjett. Vil bare kunne spille musikk uten og hysje på de som sitter i baksetet.

5939188[/snapback]

Du kan helt sikkert bruke de samme kabla. og på en slik gammel bil, så er det helt sikkert std spiller som sitter i den, og da skal den du kjøper passe.

Og kjøper du 4" ere så bør dem passe, men du bør gå på i pris om 4"ere skal låte bra, men du hadde ikke så mye..........

Hva med bare å teste den nye spillern på de høyttalera duhar.

Sitter høyttalera i dørene på den bilen?

Kan hende att du får i 5" med minimalt tillpassinger.

Lenke til kommentar

høytalerne sitter desverre ikke i døren, men under på dashbordet på en måte. men jeg har akseptert at det blir 4" nå. var innom thorshovs bilrekvesitta i dag og så på høytalere. han anbefalte disse pioneerene:

Features TS-G1009

Frequency response 55-20,000 Hz

Sensitivity (1W/1m) 88 dB

Maximum Power 110 Watt

Nominal input power 20 Watt

Woofer size (cm) 10 cm

Woofer material IMPP cone

Til 299 det blir 600 for 4

for meg som er idiot virket disse sånn passe ok. noen som vet om noen bedre høytalere i ca den prisgruppen. kan vel klare å gå opp til ca 1000 kroner for 4*4". Når det gjelder spiller er jeg overbevist om at den spilleren jeg nevner over er et bedre kjøp enn den pioneer mp3 spilleren han anbefalte meg til 1300.

vet ikk noe om den gamle kasettspillern, men ser slik ut:

og da jeg lirka den ut så det sånn ut inni

sorry dårlige bilder men blitzen er ødelagt. skal prøve og ta bilder i dagslys i morgen.

post-98167-1145398255_thumb.jpg

post-98167-1145398304_thumb.jpg

Endret av Cruso
Lenke til kommentar

ja, har funnet ut det jeg også. men ville gjerne hatt en kurant spiller til 1000 lappen. med mp3.

høytalerne kostet 299 for parret. jeg lurer på om noen vet om noen bedre høytalere å få tak i til ca 500 kr parret?

Endret av Cruso
Lenke til kommentar

Hei. Har en Mazda929 GLX 2.2i fra '88, velkommen i klubben!

Det å skifte høytalerne og spilleren tar litt tid for folk som ikke har gjort det før. Mye plastikk som lett knekker.

Jeg har kjøpt meg spiller og høytalere (2 6x9 300wattmax bak og noen litt mindre fremme) på en butikk som heter "Bravo". Merkene er "Goldstar (høytalerne) og "Starsound" (spilleren), og jeg fikk det hele for ca.1500. Dette funker utmerket på andre året nå og jeg er storfornøyd :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg spiller og høytalere (2 6x9 300wattmax bak og noen litt mindre fremme)

5946371[/snapback]

Ja er det sånn at jeg bør vurdere å legge 2 6x9 i hattehylla isteden for to 4" på orginal plassene bak. Hva er eventuelt fordelen med dette?. skjønt at det er vanskelig å få til og at det kanskje er funker dårlig med det lette materialet i hatte hylla.

Lenke til kommentar
Ja er det sånn at jeg bør vurdere å legge 2 6x9 i hattehylla isteden for to 4" på orginal plassene bak. Hva er eventuelt fordelen med dette?. skjønt at det er vanskelig å få til og at det kanskje er funker dårlig med det lette materialet i hatte hylla.

Akkurat det er det vel delte meninger om. Hvis du ikke skal bygge anlegget større, er det vel like greit og kjøre mest lyd foran der du sitter. Jeg er dog ganske grønn på lyd.

EDIT: Blir jo selvfølgelig mindre arbeid også, hvis du har noe som passer bak.

Endret av Søppelsveitt
Lenke til kommentar
EDIT: Blir jo selvfølgelig mindre arbeid også, hvis du har noe som passer bak.

ja det blir det. det eneste jeg trenger nå før jeg bygger er at noen forteller meg hvilke 10 cm høytalere som lager best lyd til ca 500 kr settet

Endret av Cruso
Lenke til kommentar
De absolutt billigste som gir ok valuta er vel Sammi 4".

5946931[/snapback]

ja disse var fine. de kostet 300 kroner parret, er det noe å tjene på å gå opp ca 2 - 300 til i pris?

hva bør jeg kjøpe da?

5946962[/snapback]

Du har også Peerless Resolution 4" coax, pris pr. par

NOK 638.00

Hos Eltek www.dynabel.no

Men kunne ikke finne mye sesifik om dem, men peerless gir jo utrolig mye for penga, har hørt det meste av Peerless bil høyttalere, og har bare godt å si om dem, men har ikke hørt denne 4".

Pioneer spiller'n er klart best av de nevnte.

Lenke til kommentar
hmm dette så bra ut vett. men hva betyr egentlig coax?

5951799[/snapback]

Dei er er 2-veis

5951990[/snapback]

Og at begge elementene sitter fastmontert på samme høyttaler.

Og man får også 3- og 4-veis coax-høyttalere.

5952011[/snapback]

Heter det ikkje da quadrax elns?(4-veis)

Lenke til kommentar
Ser ut som noen kaller triax-høyttalere for 3-veis coax. Uansett så tenkte jeg på at coax bl.a. betyr at elementene ikke er separate men "sitter fast" på hverandre. Det "motsatte" vil da bli 2-veis komponent-sett. Da kan man f.eks. ha basselementet i døra og diskanten i dashbordet.

Coax (Triax/whatever)

Komponent sett.

5952292[/snapback]

Min oppfattning er:

Coax: 2-veis der elementene sitter på kverandre(ikkje-komponentsett)

Triax: 3-veis der elementene sitter på kverandre(ikkje komponentsett)

Quadrax: 4-veis der elementene sitter p kverandre(ikkje-komponentsett)

Endret av blaster88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...