Gå til innhold

Noen anbefalte studentboliger i Oslo?


Ueland

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har noen anbefalinger når det gjelder studentboliger i Oslo? blir OAS student til høsten så da er vel strengt tatt både OAS og SIO boliger mulige.

 

Anbefales studentboliger eller bør jeg fokusere på å leie hybel, evnt bofelleskap? Har fått noen "skrekkhistorier" fra disse hyblene hvor 5++ deler kjøkken så hybler av den typen har jeg nedprioritert.

 

Skal forøvrig leie fra juli så slipper unna det verste rushet rekner jeg med :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes alltid skrekkhistorier..

 

Jeg har bodd i to bofellesskap, et fungerte veldig godt, det andre fungerte middels. Det jeg har kommet frem til er at så lenge man har et rom man er enehersker over, som betyr privatliv, fungerer det stort sett greit. Det blir ofte litt billigere, og man slipper gjerne å kjøpe inn alt av kjøkkenutstyr etc..

 

Om du formelt sett har tilknytning til OAS så må du desverre leie hos OAS. Dette er jfr Lov om samskipnad. Det er, etter hva jeg kan huske, ikke noe som tilsier at SIO må bistå deg med leilighet da du betaler semesteravgift til HiO eller en annen OAS-skole.

 

Det at du skal ha hybel/bolig fra juli vil gjøre det lettere for deg, ingen tvil om det! Skal selv flytte til oslo nå, jobbe for studentenes landsforbund, og trenger bolig fra juni. Det er mange utleiere som helst vil ha litt penger i sommerferien..

Lenke til kommentar
Frister og tildelingskriterier

Du kan søke bolig fra 1. eller 16. i hver måned. Ordinær søknadsfrist er to - 2 - måneder, men vi fyller opp boligene etter hvert som de blir ledig.

Jeg søkte fra og med 1.juli av, noe som forklarer at jeg har fått svar allerede nå.

 

Ventetiden som står sier hvor lenge det tar før den aktuelle leiligheten er ledig for innflytting.

Lenke til kommentar

Jeg sendte inn søknaden den 29.mars :S Har ikke fått brev enda.

Men jeg satte ønsket dato fra august. Har dette noe å si?

 

En annen ting er at jeg har ikke sendt noe dokumentasjon enda til SIO. Jeg har ikke engang fått omslagsark fra UIO engang så jeg er ganske usikker hvordan søkeprosessen er. FAQ'en stod ikke noe om dokumentasjon, men det stod på kvitteringen jeg fikk.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Siden du har søkt fra studiestart blir du en av lotteriet som fordeler boliger. Det betyr at de ikke kan trekke disse før søknadsfristen for disse har gått ut. Videre blir det et lotteri nummer to når det er avklart hvem som har kommet inn, og hvem som ikke har godtatt studieplass eller ikke kom inn.

 

Dette er et svare strev, og jeg har kun erfaring fra SiBuskerud, som er en middels liten samskipnad.

Lenke til kommentar

Du kan også bo i Anker Studentboliger, da er du nær Grünerløkka og Oslo Sentrum. Området er kontinuerlig under oppgradering.

Se web: www.ankerstudentbolig.no

 

Disse er uavhengig av OAS og HiO, og har kort svartid.

Mange ulike boligalternativer, god pris.

Bad og toalett i hver bolig, enkel kjøkkenkrok.

 

:)

Lenke til kommentar
Du kan også bo i Anker Studentboliger, da er du nær Grünerløkka og Oslo Sentrum. Området er kontinuerlig under oppgradering.

Se web: www.ankerstudentbolig.no

 

Disse er uavhengig av OAS og HiO, og har kort svartid.

Mange ulike boligalternativer, god pris.

Bad og toalett i hver bolig, enkel kjøkkenkrok.

 

:)

5996122[/snapback]

 

Jeg bor på Anker. 18kvadrat med kjøkken og bad blir smått.

Har bodd her i 2år nå, skal holde ut ett år til. Stedet minner mer om et asylmottak/hospits enn boliger for studenter. Staten har ingen andre steder å putte asylsøkerne, derfor stapper de dem inn på studenthus rundt omkring.

Området rundt Anker er et narkobelastet område. Vært noen episoder med vold og ran.

Siste sak 19. april (Rett utenfor et Anker hus6 ved kirken): Knivstukket i rumpa

Vaktholdet har riktignok blitt forbedret, men det er fortsatt et snev av gatene i mogadishu. Politiet har også ryddet litt opp i området. 120 personer som har blitt huka inn for kjøp og salg av dop på kort tid.

Endret av Vasily
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg anbefaler kjøp i stavangergata 46A og B

Leilighetene ligger på 400k

Husleie 1300,-

Nesten alle kan få 400k i lån , feks førstehjemslån i postbanken.

Lån på 400k i en 25års periode blir 2000,- per mnd

Så totalt 3300,- i mnd.

Det er felles dusj og bad, og sentralfyr.

Strømmen skal ligge på 800kr i kvartalet ved normal bruk.

Du trenger da ingen kapital på forhånd, men alt hjelper.

 

Disse ligger på Bjølsen , rett ved en av SIO sine boliger.

Leilighetene er OBOS, så det er fastpris og førsterett som gjelder.

 

Du finner disse leilighetene på www.finn.no og www.obos.no

På finn går du bare på hele oslo og velger fritekstsøk, og fyller inn stavangergata.

Masse å velge i.

 

Lurer du på noe mer kan du sende meg en PM

Endret av chrda
Lenke til kommentar
Du kan også bo i Anker Studentboliger, da er du nær Grünerløkka og Oslo Sentrum. Området er kontinuerlig under oppgradering.

Se web: www.ankerstudentbolig.no

 

Disse er uavhengig av OAS og HiO, og har kort svartid.

Mange ulike boligalternativer, god pris.

Bad og toalett i hver bolig, enkel kjøkkenkrok.

 

:)

5996122[/snapback]

Så ligger vel Anker studentbolig i et av Oslos værste strøk og da, med knarkere, alkoholikere og asylsøkere på alle kanter. At de er private er vel ingen fordel, siden det da ikke er noe krav til å være student for å få hybel der. Og eierne er jo fornøyd bare de får fylt opp huset.
Lenke til kommentar
Skrekkhistoriene du refererer til minner meg om SIO sine studentboliger på Kringsjå, det er usentralt, du deler kjøkken med 6-8 stykker, har rom på ca. 8 kvm, men det er forsåvidt billig til å være Oslo!

6200435[/snapback]

Og den studenthybelen jeg har fått ligger i studentbyen ~2-300 meter fra Kringsjå studentby, som går under navnet fjellbirkeland. Dog så har fjellbirkeland den fordelen at det er det 2 per kjøkken og bad, enkelt og greit.

 

Imo en stor fordel :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg vekker herved denne tråden til live igjen. Det er sikkert flere som skal flytte til Oslo til høsten og da er det på tide for de å begynne å kikke seg rundt. Jeg for min del har bare ett spørsmål.

 

Er det flere som har erfaringer å dele ang. Anker Studentboliger? Jeg var i området der i dag rett etter det hadde blitt mørkt og gikk en runde rundt bygget. Det første som slo meg var den absurde mengden trafikk. Trikker og busser og hundrevis av personbiler i minuttet suser forbi i det store krysset. Men det er kanskje ikke så mye man merker av det støyet inn i leilighetene. Og i forhold til st. hanshaugen, som jeg er vant med, var det utrolig mange innvandrere. Og da tenker jeg på de som ser ut til å ha det ganske miserabelt. UDI-kontorene ligger rett over gata, noe som sier litt. Men ellers virket det nå ganske greit. Veldig sentralt med tanke på antall trikk- og bussruter som går forbi rett utenfor og kort gangvei til Oslo S. Leilighetene ser heller ikke så ille ut. Knappe 5000,- for en møblert leilighet på 35kvm kan ikke sies å være ille. Når jeg var på visitt i dag var resepsjonen stengt, men jeg tenker meg tilbake en annen dag og spør om jeg kan få se en av leilighetene.

Lenke til kommentar
Jeg vekker herved denne tråden til live igjen. Det er sikkert flere som skal flytte til Oslo til høsten og da er det på tide for de å begynne å kikke seg rundt. Jeg for min del har bare ett spørsmål.

 

Er det flere som har erfaringer å dele ang. Anker Studentboliger? Jeg var i området der i dag rett etter det hadde blitt mørkt og gikk en runde rundt bygget. Det første som slo meg var den absurde mengden trafikk. Trikker og busser og hundrevis av personbiler i minuttet suser forbi i det store krysset. Men det er kanskje ikke så mye man merker av det støyet inn i leilighetene. Og i forhold til st. hanshaugen, som jeg er vant med, var det utrolig mange innvandrere. Og da tenker jeg på de som ser ut til å ha det ganske miserabelt. UDI-kontorene ligger rett over gata, noe som sier litt. Men ellers virket det nå ganske greit. Veldig sentralt med tanke på antall trikk- og bussruter som går forbi rett utenfor og kort gangvei til Oslo S. Leilighetene ser heller ikke så ille ut. Knappe 5000,- for en møblert leilighet på 35kvm kan ikke sies å være ille. Når jeg var på visitt i dag var resepsjonen stengt, men jeg tenker meg tilbake en annen dag og spør om jeg kan få se en av leilighetene.

7800231[/snapback]

 

Ingen personlige erfaringer, men "alle" sier at det lønner seg å se på studentboligene gjennom SiO eller OAS istedet. Anker krever såvidt jeg vet ikke at du er student, så det tiltrekker vel en del tvilsomt klientell.. Men som sagt, så har jeg ikke bodd der selv :)

Lenke til kommentar

Det er bare snakk om 2-3mnd og OAS/SiO har lange ventelister på alle leiligheter (hybel på 12-17kvm er uaktuelt) dessuten tviler jeg på de leier ut mindre enn et skoleår om gangen og krever i tillegg et saftig depositum. Siden Anker er privat så jeg for meg at de er litt mer fleksible på dette. Noen få måneder og heller noe forhåndsbetaling. Velger ikke Anker pga pris/beliggenhet, men fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...