Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Både SATA og IDE harddisk i pc'en samtidig - Hjelp

Anbefalte innlegg

På sata harddisken har jeg windows installert. Jeg har også en IDE harddisk som jeg vil koble til pc'en, fordi noen av filene som ligger på den vil jeg gjerne ha over til sata harddisken.

Men å få både SATA og IDE harddisken til å virke i maskinen har vist seg å være lettere sagt enn gjort. På hovedkortet har jeg to slike IDE kontakter. En "master" og en "slave". I "master" kontakten har jeg koblet en IDE kabel som går til CD-Rom'en. Jeg har vel prøvd de fleste mulige kombinasjoner for å få IDe harddisken til å virke. Bl.a. koblet IDE kabelen til "slave" kontakten på hovedkortet, for så å koble den til harddisken.

Ved alle forsøkene får jeg enten "Error loading OS" eller så fryser pc'en opp rett etter å ha skrudd den på. Håper noen har peiling på hva jeg må gjøre. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter du har koplet den IDE disk på enden av kabelen og du har stilt jumper til som master, starter du PC'en og rett i Biosen. Her skal du finne felten for Harddisk Boot priority og der (hvis alt er som det skal) skal du se to hardisker.

Du skal få den sata disken din øverst på lista (uansett nr)----sata øverst. Save -Reboot.

Får du fleire problemer ,så fram med bruker-manual for kortet ditt og se litt på konfiguration's alternativer du har der, og How to....

Lenke til kommentar
Etter du har koplet den IDE disk på enden av kabelen og du har stilt jumper til som master, starter du PC'en og rett i Biosen.

Hmmm, fikk ikke helt med meg hva du skrev der. Jeg får hvertfall ikke et valg om å gå inn i bios. Enten står det "Error loading OS" eller så fryser skjermen der hvor det står " press delete for setup".

Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg koble IDE kabelen? Skal jeg sette den i "slave" kontakten på hovedkortet? Det er jo også "slave" og "master" valg på IDE kabelen. Skal jeg sette "slave" inn i harddisken?

5938674[/snapback]

På en Ide kanal du kan koble 2 hardisker. En blir Master og den andre blir Slave.

Hvis du kobler kun en disk på kabelen , uansett hvor mange kontakter og kabler du har så er den disken Master på den kanalen/porte.

Så om du har en Sata disk så er den IDE er agså en master , og CDrom er agså en master .....men på den kabelen de er tilkoblet, hvis de er kun de som er tilkoblet og ikke flere.

Ikke blande det med hvilken disk som starter opp med windows når du slår på PC'en.

Lenke til kommentar
Etter du har koplet den IDE disk på enden av kabelen og du har stilt jumper til som master, starter du PC'en og rett i Biosen.

Hmmm, fikk ikke helt med meg hva du skrev der. Jeg får hvertfall ikke et valg om å gå inn i bios. Enten står det "Error loading OS" eller så fryser skjermen der hvor det står " press delete for setup".

5938687[/snapback]

Det er det Delete som fører deg i BIOSen/setup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...